מגיפת הקורונה דחפה את תחום הרפואה לבצע התאמות טכנולוגיות – מה שהוביל לטיפולים פורצי דרך בישראל ובעולם ולהנגשת הטיפול גם לבית.

"מכשיר ה־OCT הוא דוגמה למוצר שקיים שנים רבות במרפאות עיניים בכל העולם ומספק מידע על מבנה רשתית העין", אומרת פרופ' ענת לבנשטיין, מנהלת מערך העיניים באיכילוב ויו"ר איגוד רופאי העיניים, המציגה כמה מהחידושים הטכנולוגיים שדוחפים את הרפואה קדימה, "אך המכשיר במרפאות יקר ונמצא בעומס גדול. כיום, בזכות אדפטציה ביתית למכשיר שהמציאה חברה ישראלית בשם נוטל ויז'ן, ניתן להשתמש בו גם בבית.

"מכשיר ה־OCT הביתי מאפשר לכל מטופל לבצע בדיקה קצרה ולא פולשנית לבדו, בתדירות גבוהה יותר ובמחיר מסובסד. הפיתוח מאפשר לרופא לקבל מידע באופן רציף מהמטופל, ובכך הוא יכול להיות במעקב צמוד על אופן הטיפול ואם יש שיפור או החמרה במצבו". פרופ' לבנשטיין מדגישה גם את המעבר לרפואה מרחוק (טלמדיסין): "מחלקת העיניים בבית החולים איכילוב הייתה בין הראשונים שפרצו את הדרך והצליחו להתגבר על הבירוקרטיה ולאשר טיפולים ביתיים. רפואת הטלמדיסין מובילה גם בקופות החולים".

"פיתוח נוסף בתחום הבדיקות האבחנתיות הביתיות היא אפליקציה לאבחון ירידה קוגניטיבית", היא מוסיפה, "האבחון באפליקציה נעשה בסביבה הטבעית של המטופל, במקום במרפאה. המטופל מבצע מספר מבחנים, התוצאות נשלחות לרופא המטפל ומושוות כל העת למצבו הקודם. האפליקציה פותחה על ידי HIT מכון טכנולוגי חולון, ותאפשר שינוי תפיסתי בתחום רפואי נוסף".

פרופ' לבנשטיין מדגישה כי החדשנות בתחום לא עוצרת רק באדפטציה למכשירים קיימים או פיתוח תרופות חדשות. "לראשונה חברת הבת של אלביט, ביוניקס, פיתחה קסדה מיוחדת הדומה לזו שמשתמשים בה טייסים, שמאפשרת לרופא בזמן הניתוח לראות תמונה דיגיטלית של העין".

"התמונה מאפשרת הסתכלות יותר חדה", היא מדגישה, "הקסדה גם מאפשרת לרופא להסתכל בזמן הניתוח על ההיסטוריה הרפואית של המטופל ומתריעה בזמן הניתוח בכל פעם שמתקרבים לאזור אסור. לאפשרויות אלו יתווספו אפליקציות נוספות שנמצאות בפיתוח. טכנולוגית הקסדה נוסתה ב־200 ניתוחים במרכז הרפואי איכילוב ובמרכז הרפואי Retinal Consultants באריזונה, והיא צפויה להיכנס לשוק הרחב בחודשים הקרובים".

רפואה מונעת

יש לא מעט טכנולוגיות שעוסקות ברפואה מונעת – כאשר המטרה היא למנוע טיפולים קשים יותר. אחת מהן היא Genomi-T - בדיקת דם לא פולשנית - NIPT (המשווקת על ידי כצט), המאפשרת זיהוי תסמונות בעובר באמצעות דם האם. הבדיקה מנתחת את הדנ"א השלייתי, הנמצא במחזור הדם של אישה הרה, ומאפשר את קביעת הסיכון לקיום מומים כרומוזומליים בעובר.

מדובר בבדיקה חדשנית המאפשרת לנשים לקבל מידע בנוגע להפרעות כרומוזומליות בעובר החל משבוע מוקדם להריון, שעד היום ניתן היה לקבל בבדיקה פולשנית בלבד (סיסי שלייה או מי שפיר).

הטכנולוגיה גם מסייעת בקבלת החלטות בסוגיות מורכבות או החלפת מכשור ישן ופחות יעיל. חברת מדטרוניק פיתחה את Super D – מערכת ניווט מתקדמת, המאפשרת לבצע דגימת נגעים חשודים בריאה, הנמצאים במקומות שעד כה לא ניתן היה להגיע אליהם ללא ניתוח. הטכנולוגיה מאפשרת איסוף מספר דגימות בביופסיה משתי הריאות באופן מדויק ומהיר יותר, ללא חתכים או כאב.

בנוסף - מערכת מינימד 780 של חברת מדטרוניק, המדמה חלק מהפעולות של לבלב מלאכותי, באמצעות שילוב משאבת אינסולין וסנסור חדשניים, והיא בעלת אלגוריתם חדשני וחכם של בינה מלאכותית, הבודקת את נתוני המטופל ומשווה למאגר המידע שנאסף מעשרות אלפי בדיקות חולי סוכרת. הפעילות היחידה הנדרשת מהמטופל היא כיול של המערכת והזנת כמות פחמימות נצרכת.

דוגמאות נוספות לפיתוחים מתקדמים הן בדיקת AFIRMA לשלילת ממאירות בקשריות בלוטת התריס, שמשווקת בישראל על ידי חברת כצט. מדובר באנליזה מולקולרית, המתקדמת ביותר מסוגה, שמתבצעת על דגימת תאים הנלקחת בביופסיית מחט עדינה מהקשרית. במסגרת האנליזה מרצפים את ה־RNA, החומר הגנטי שמעיד על ביטוי הגנים בגידול, ובעזרת אלגוריתם ייחודי מצליחים לשלול ממאירות בקשרית ברמת ודאות העולה על 96%.

בדיקת IMMUNOSCORE, המשווקת בישראל על ידי חברת כצט, מציעה לראשונה דרך מתוקננת ומתוקפת למדוד את פעילות מערכת החיסון באתר הגידול של חולים בסרטן מעי גס ולהעריך באמצעותה, בצורה מדויקת יותר, את מידת הסיכון להישנות המחלה, ואפילו לחזות את התגובה לכימותרפיה בחלק מהחולים. השימוש בבדיקה יכול לחסוך כימותרפיה לחולים בשלב 2 של המחלה ולהפחית טיפול כימותרפי ממושך לחולים בשלב 3 של המחלה.