וירוס הקורונה נכנס אל חיינו לפני שנה וחצי - ומאז ממאן לעזוב. אם יש משהו שלמדנו בשנה וחצי הללו, זה שאי־ודאות היא חלק מהחיים לצד הנגיף, ושתכנון לעתיד הוא מורכב.

למה זה קורה? מכיוון שמדד התחלואה באוכלוסייה מראה לנו את האנשים שנבדקו והם חיוביים, ולא את כל האנשים החיוביים, ומדד התחלואה הקשה משקף מצב עבר של שבועיים־שלושה אחורה. כך תמיד היה קשה לתכנן. הוסיפו על כך את העובדה שמעל למחצית מהאוכלוסייה מחוסנת, אך עדיין אין לנו חיסון עדר, ואת העובדה שזן דלתא מידבק יותר ולכן מתפשט מהר יותר, גם בקרב מחוסנים - וקבלו את המציאות הנוכחית שלנו.

במציאות הזו אנחנו פועלים כדי לגדר את הסיכונים. לפני כחודש החלה התפשטות של הזן דלתא ומחלת הקורונה בארץ, ועוד לפני כן בעולם. בעולם שגבולותיו פתוחים יהיה קשה מאוד למנוע תנועה של וירוסים והיווצרות זנים של וירוס הקורונה. בינתיים ישנן מגבלות נסיעה למדינות אדומות, שמספרן הולך וגדל, וזאת לפחות עד שהנתונים יראו שאנחנו בבלימה של התפשטות הנגיף כאן, מכיוון שעדויות מראות שחלק מהתחלואה מגיעה מהחוזרים מחו”ל.

דרך מרכזית לפעול היא להעלות את אחוז האוכלוסייה המחוסנת. מטרתנו היא לייצר חיסוניות עדר, ובכך לצמצם ככל שניתן את התפשטות הנגיף ולאפשר את חיי השגרה המותאמת לקיומו, ואשר כוללת עטיית מסיכות במקומות סגורים עם קהל רב, בידוד של חולים והיערכות מתאימה של המערכת האשפוזית ושל הקהילה. החיסון מגן בפני תחלואה קשה, ואנחנו רואים זאת בארץ ובעולם. מספרי החולים הקשים לא מגיעים למה שראינו בגלים הקודמים.

בדיון על חיסון שלישי יש היום מעט עדויות והרבה חילוקי דעות אם לתת, למי ואיזה חיסון. ההמלצה של משרד הבריאות היא לתת למושתלי איברים לאחר התייעצות עם רופא מטפל. במחקרים שונים נראה שפעילות הנוגדנים נשמרת לאורך זמן, ולכן ישנה גם התלבטות אם להמתין לחיסון שמותאם לזנים חדשים שיצוצו, או שאם יהיו עדויות לכך - לתת את החיסונים שפותחו לזנים הקיימים.

התו הירוק, או התו השמח בשמו החדש, נמצא גם הוא על סדר היום. אם נעמיק בתהליך עצמו, הרי שמדובר בגידור סיכונים על ידי הכנסת מחוסנים ומחלימים בלבד למקומות סגורים עם התקהלויות או למקומות עם הורדת מסיכה, והצגת בדיקה שלילית לאלו שאינם מחוסנים, כמו ילדים מתחת לגיל 12.

ביצוע בדיקות מהירות במקומות שיוכרזו תחת התו הרלוונטי יאפשר כניסה של כל המעוניינים, וקרוב לוודאי שיעודד התחסנות נוספת. בדיקות אלו, יחד עם אכיפת בידוד ואכיפת ההנחיות, מהוות כלים חשובים כדי לבלום את התפשטות המגיפה.

ולבסוף, אנחנו הישראלים גאים תמיד להיות ראשונים בכל תחומי החיים. עם האולימפיאדה בפתח, זו ההזדמנות שלנו להצטיין ולקטוף עוד מדליית זהב, כפי שעשינו עם מבצע ההתחסנות לפני מספר חודשים. כאן נכנסת האחריות האישית שלנו לשמור על אחרים ועל עצמנו, להתחסן, לעטות מסיכות, להיבדק לקורונה כשאנחנו מרגישים לא טוב ולהיכנס לבידוד כשאנחנו חולים.

המטרה שלנו תמיד הייתה לשמור על החוסן של האוכלוסייה, תוך מציאת האיזונים בין שמירה על בריאות הציבור, משק פתוח ומערכת חינוך פעילה. בשביל לפעול במציאות המורכבת הזו, נידרש לגלות יכולת הסתגלות, אופטימיות, וכאמור - אחריות אישית.

הכותבת היא מנכ"לי המרכז הרפואי וולפסון.