לשכת ראש הממשלה פרסמה אתמול הודעה שלפיה ראש הממשלה נפתלי בנט הודה למשטרה על שמירת חופש הפולחן ליהודים בהר הבית במהלך צום תשעה באב. ההודעה התבררה הבוקר (שני) כטעות וכבחירת מילים שגויה של רה"מ כשלמעשה היא לא כוונה לשינוי הסטטוס-קוו בהר, שבו יהודים יכולים לעלות אליו אבל חופש הפולחן נשמר רק למוסלמים. מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "אין שינוי בסטטוס קוו. יש המשכיות במדיניות הממשלה בהר הבית מהממשלה הקודמת".

הציונות הדתית מסרה הבוקר בתגובה לחזרתו של רה"מ בנט מן ההודעה כי ליהודים אין זכות פולחן בהר הבית אלא רק זכות ביקור: "שוב מנסור עבאס כעס ושוב בנט התקפל. הפעם על חשבון זכויות היהודים בהר הבית. לצערנו מדינת ישראל שבויה בידי תומכי טרור".

תנועת "חוזרים להר" התייחסה אף היא לדברים: "יצא המרצע מן השק, עכשיו הממשלה אומרת בפה מלא בלי להתבייש שליהודים אסור להתפלל בהר הבית. הר הבית שייך אך ורק ליהודים, בו עמד בית המקדש הראשון והשני ובקרוב בע"ה השלישי. איסור התפילה ליהודים בהר הבית מחזיר אותנו לתקופות אפלות בהיסטוריה בהן יהודים שהעזו להתפלל הוכו, הושפלו ונטבחו בגלל תפילותיהם".

יהודי שמתפלל באל אקצא זו פרובוקציה

אתמול כתב השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) כי "השבירה הזוחלת של הסטטוס קוו במתחם אל אקצא, לא תורמת דבר חוץ מחוסר יציבות באזור ובקואליציה". השר כתב את הדברים בתגובה לעלייתם להר הבית של חברי הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה), עמיחי שיקלי ויום טוב כלפון (ימינה), לרגל אירועי ט' באב. פריג' התייחס היום לדברים בתכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM.

"אין דבר כזה שעוצרים חופש פולחן. כל אדם, שיתפלל איך שבא לו ואיפה שהוא רוצה, זה הפולחן. אבל ברגע שאתה עושה את זה כהתגאות, אתה עומד שם ומתחיל להתפלל, ולשיר את התקווה, זה משדר לצד השני 'אני באתי במטרה פוליטית לזרוק אותך ולהתגרות בך'", אמר השר.

כשינון מגל ציין כי ברצונו לעלות להר הבית ולהתפלל, השיב לו פריג': "יש סטטוס קוו שמאפשר לכל אזרח לבקר במקום, אבל לא סיכמו שמותר להתפלל. לא אתן לך להבעיר אותי ואותך יחד. שישנו את הסטטוס קוו נדבר. תשנו אותו מול ירדן, סעודיה, אמירויות וכל העולם המוסלמי. אנחנו כאן נמצאים כנאמנים על המקומות הקדושים. יש לך מקום להתפלל בו, תתפלל בכותל".

כמו כן, טען פריג' כי "בעשר השנים האחרונות, התקופה של בנימין נתניהו, היא תקופת השיא לעלייה שהייתה מכוונת פוליטית. אני זוכר את גפני פונה לנתניהו ואומר 'תעצור את היהודים מלעלות להר הבית, תפסיקו להתעסק בזה. אני לא רוצה להבעיר את המקום, לחפש מלחמת דת'. בואו נחפש את המשותף שיביא לרגיעה".

בהמשך, הסביר כיצד יפעל באשר לרשות הפלסטינית, והתריע מפני ההשלכות של מצבם הכלכלי הרעוע של אזרחי הרשות: "אני עכשיו רוצה להבטיח את העכשיו ואת העתיד. המשרד לשת"פ אזורי אחראי על יישום ההסכם הכלכלי עם הרשות הפלסטינית. מאחר וכל השרים שהיו במשרד, לא עניין אותם הצד הפלסטיני, הם הזניחו את זה ונהיה כאוס. אני בחודש האחרון ברצף פגישות ושיחות עם שרים פלסטיניים, בכדי לנסות לעזור ולייצב את הרשות הפלסטינית כלכלית, כי המצב שם בלתי נסבל. הרשות לא מצליחה לשלם משכורות לעובדיה והמצב מאוד מאוד מסוכן. חוסר יציבות שם יוביל לחוסר יציבות כאן".

אתמול פרצו עימותים אלימים במתחם הר הבית בעקבות העלייה של יהודים לתפילה במקום לציון ט' באב. במסגרת האירועים, עשרות מוסלמים החלו ליידות אבנים לעבר כוחות הביטחון הישראליים בהר הבית, עוד בטרם החלה כניסת מתפללים למתחם. כוחות המשטרה ממחוז ירושלים שהיו ערוכים מבעוד מועד, הגיבו במהרה, ירו מספר כדורי ספוג והדפו את הפורעים תוך השבת השקט והסדר על כנם.

לאחר מכן פרסמו התנועה האיסלאמית ורע"מ הודעה משותפת בה נאמר כי "מסגד אל-אקצא הוא זכות בלעדית למוסלמים ואין לאף אחד אחר שום זכות עליו".

בהודעה נאמר עוד כי "התנועה האיסלאמית והרשימה הערבית המאוחדת מזהירים מפני מספר רב של מתנחלים שמסתערים ומפרים את קדושת מסגד אל-אקצה המבורך מאז שעות הבוקר. זה עלול לגרום לאירועים ולהבעיר את המצב בירושלים ובאזור כולו שעלול להוביל למלחמת דת הרסנית, במיוחד כשמאפשרים לאישים רשמיים וחברי כנסת להסתער על אל-אקצה, לערוך תפילות, לערוך טקסים דתיים ולקרוא את ההמנון הלאומי התקווה".

עוד נכתב כי "מסגד אל-אקצה המבורך, על כל  144 הדונמים, הוא זכות טהורה של מוסלמים, ואף אחד מהם אינו בעל זכות כלשהי שם, וכי התנועה האיסלאמית וכל הפלשתיני יעמדו כסכר בלתי חדיר כנגד כל ניסיונות הקיצוניים לנסות ולהציב עובדות חדשות או כל סוג של חלוקה, זמנית ומרחבית, בתוך מסגד אל-אקצה המבורך".

בתוך כך, התנועה האיסלאמית הביעה הערכה ל"מאמצים של נציגי הרשימה הערבית המאוחדת ללחוץ על הממשלה לעצור את הפלישות הללו ולפנות את כל המתנחלים החודרים לשם, ולהזהיר מפני השלכות הפלישות הללו".|