יו"ר יש עתיד ושר החוץ יאיר לפיד אמר היום (שני) במסגרת ישיבת סיעתו שנערכת בכנסת כי "אין שום שינוי בהר הבית. ליהודים יש חופש ביקור בהר הבית ולמוסלמים חופש פולחן. אם יש יהודים שרוצים להתפלל, המקום הקדוש ביותר ליהודים הוא כמה מטרים משם - הכותל".

לפיד התייחס גם לחידוש היחסים עם מרוקו, וציין כי הוא יצא לביקור במרוקו: "אפגש עם שר החוץ המקומי, נאסר בוריטה. הביקור ייערך לאחר פתיחת קו הטיסות הישירות למרוקו בסוף החודש הנוכחי. הביקור הזה יהיה נקודת הפתיחה של הסכמי תיירות וסחר, ושל שיתוף פעולה כלכלי ומדיני מקיף בין שתי המדינות. לאחר הביקור שלי במרוקו, השר בוריטה יבוא לבקר בישראל כדי לפתוח פה נציגות".

על סוגיית הר הבית, הוסיף כי "אין שינוי בסטטוס קוו. ליהודים יש חופש ביקור, למוסלמים את חופש התפילה. היהודים יכולים להתפלל בכותל. משרד החוץ יצר קשר עם ירדן ואני שוחחתי עם השר לביטחון פנים על מנת לוודא שאין שינוי בהסכמי הביטחון".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

בסוף דבריו, השווה בין יחסי החוץ של ישראל בתקופת נתניהו לבין היחסים הנוכחיים בממשלת בנט-לפיד, וטען כי הם "משתנים. כבר עכשיו, חמישה שבועות בלבד אחרי הקמת הממשלה, ניכר שיפור היחסים עם המפלגה הדמוקרטית, עם יהדות ארה"ב, עם האיחוד האירופי ועם ירדן. זה שיח פתוח, מכבד ויעיל. הוא כבר שיפר באופן דרמטי את יחסי החוץ שלנו, תורם לבטחון הישראלי ופותח בלי סוף הזדמנויות חדשות לכלכלה הישראלית".

יו"ר מרצ ניצן הורוביץ פתח את ישיבת סיעתו בהתייחסות למגיפת הקורונה: "המדיניות שלנו היא מקסימום הגנה על הבריאות במינימום הגבלות. אנו צריכים ללמוד לחיות לאורך זמן עם המגפה. אין פגיעה בעסקים, עבודה, לימודים. יש תו שמח שייכנס לתוקף ביום רביעי, אך אין הגבלה על האירועים עצמם".

"אנחנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים כסדרה", אמר הורוביץ. "התלמידים היו סגורים הכי הרבה בקרב המדניות המתקמדות, אנחנו לא רוצים שזה יקרה השנה. הכיוון הוא בדיקות מהירות בסגנון כזה או אחר".

הורוביץ אמר כי "אנו לא רוצים לסגור את נתב"ג, לא שוקלים ולא דנים בכך. אנחנו ממשיכים בהמשך המתווים, יש מדינות מסוכונות שאליהם אסור לנסוע, ומי שחוזר יצטרך לעבור בידוד".

שר הבריאות הוסיף כי הוא מעוניין להעניק ביטוח רפואי למבקשי מקלט בישראל: "בגלל שאין להם מעמד אין להם ביטוח רפואי. הם נמנעים ללכת לרופא כי הם אינם חברים בקופת חולים". 

הוא הצדיק את המהלך גם מבחינה מוסרית וגם מבחינה ציבורית: "זה אינטרס ברור של בריאות הציבור. יש לנו הסכם עם הילדים ומאוחדת ואנחנו רוצים להרחיב אותו למבוגרים".

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ (צילום: מרק ישראל סלם)

בסוף דבריו אמר כי "אנחנו נערכים לתקציב גדול ומשמעותי. הגישה היא שהתקציב צריך להיות מרחיב שמשקם את התשתיות האנושיות במדינה ואנחנו תומכים בהגדלת הגרעון להרחבת תקציב. יחס התמג יחסית נמוך".

יו"ר העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי התייחסה גם היא בפתח לטיפול הישראלי בקורונה: "מתקיימות כל הזמן ישיבות של כל גורמי המקצוע. מנהלים דיונים שמתבססים על נתונים ושיקולים עניינים בשביל למצוא את החלופות שיאפשרו לנו לשמור עליכם גם מבחינה בריאותית וגם כלכלית".

מיכאלי שלחה נחומים לתשובי גרמניה "שמתמודדים עם הצפות. צריך להתמודד עם משבר האקלים. אני והשרה להגנת הסיבה השקנו יוזמה לתחבורה נקייה ששמה יעדי קונטרטיים לפחות כלי רכב פרטיים. נשקיע ברכבים נקיים למשעי". 

בסוף דבריה, ציינה את "סגירת המשרדים המיותרים והמומצאים. החזרנו גופים ממשלתיים למקום שהם צריכים להיות".