אורי קנדלר, סמנכ"ל בן אנד ג'ריס ישראל, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM, והתייחס לסערה שחוללה החברה העולמית בהודיעה כי היא תחדל מלמכור את הגלידה שלהם בשטחים הפלסטיניים הכבושים. 

"חשוב שהציבור בישראל ידע שאנחנו נפרדים מהחברה האמריקאית", הדגיש קנדלר. "אנחנו זכיין ישראלי ויש לנו מפעל בקריית מלאכי, אנחנו מעסיקים כ-160 עובדים, פועלים בארץ 30 שנה, קונים את התוצרת שלנו ברכש מקומי ואנחנו עצמאים". 

הוא הוסיף כי החברה "הצטערה לשמוע את ההודעה של בן אנד גריס העולמית. אנחנו במשך חודשים ארוכים מתנגדים לזה ומסבירים להם שהם לא צריכים לנקוט עמדה פוליטית אותה הם לא מבינים".

"הלחץ הופעל במשך שנים, זה לא חודשים" סיפר. "אבל הם תמיד עמדו בזה ואמרו שאנחנו חברה בישראל שפועלת כמו שצריך, והפרידו בין הפעילות שלנו לפעילות הפוליטית בישראל. הם הבינו שזה מורכב, אך לאחרונה, לאור המבצע האחרון שהיה במאי הם הפכו צד. ה-BDS שכנע אותם בצדקת דרכם, הם נקטו עמדה באופן חד צדדי ואנחנו מתמודדים עם זה עכשיו שאנחנו צריכים להגיד למותג שלנו 'אנחנו לא מסכימים', אנחנו כן נפיץ, לא נעבור על החוק הישראלי".

גלידה, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
גלידה, צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

הסמנכ"ל הישראלי של חברת הגלידות המשיך ואמר כי החברה "יצאה בדרישה שהם לא יכולים לעמוד בה, בכך שלא נפיץ בהתנחלויות. לפי ה-BDS גם שכונת רמות בירושלים היא התנחלות ועוד הרבה מקומות בישראל. אנחנו לא מוכנים לעבור על החוק הישראלי ולהחרים שטחים או אזורים בתוך המדינה".

כשנשאל האם היה איום בחרם, ענה כי "זה מכל הכיוונים והצורות, גם באיומים וגם בפגישות ובכל מיני אמירות שהן חצאי אמיתות. אני למשל התמודדתי מול אחד מהבכירים בבן אנד ג'ריס שהראה לי תמונה של אישה ששותה מים משלולית. הוא אומר שהסבירו לו שזה בגלל המפעל שלנו בקרית מלאכי שמשתמש בבאר שלה. לך תסביר לו מה זה קשור למציאות ולאמת. מבחינתו זו האמת".

הוא הדגיש כי העמיד את אותו הבכיר על טעותו, "אבל צריך להבין, זה ברמה האישית שלי. מדובר בנושא יותר גדול, בן אנד ג'ריס שייך ליוניליוור, חברה בין לאומית, שיש לה פעילות בישראל ואנחנו לא מבינים איך מדינת ישראל מאפשרת לדבר כזה לקרות, לחברה גלובלית כמו יוניליוור להמשיך לפעול פה תחת זה שהם מאפשרים ל-BDS לנצח ולהגיד לעולם כולו שהם לא ימכרו בשטחי מדינת ישראל".

עוד ציין קנדלר כי לא היו בקשר עם המנכ"ל הישראלי של החברה: "אנחנו לא בקשר איתם, אלא עם יוניליוור העולמי. אנחנו מופתעים מההחלטה הזאת, חלק מהגורמים במדינה היו מעורבים, עדיין מעורבים, מקווים שיצליחו לשנות את ההחלטה שלהם. זו החלטה דרמטית".

עם זאת, התייחס לתגובה הציבורית לחרם, ואמר כי קיבל "אלפי תגובות מאנשים שמבינים את המשמעות של מה שקורה, עושים את ההפרדה ותומכים בנו כיוון שמבינים שמה הכי נוח לנו לעשות היה להגיד כן לבן אנד ג'ריס ולהמשיך את הרישיון".

כשעומת עם שאלת העתיד של העובדים בחברה, ענה כי "אנחנו נמשיך לעבוד ולייצר. אם הצרכן הישראלי לא יחרים אותנו ויתמוך בנו, אז לא תהיה סכנת פיטורים ואנחנו נסתדר".

"נמצא פתרון", הכריז בסוף דבריו. "היו דוגמאות כאלה בעבר. או שדברים יסתדרו ובן אנד ג'ריס יחזור בהם מההודעה או שנמצא פתרון אחר. אנחנו יודעים איך לייצר את הגלידה. במשך שנה וחצי זה יהיה משווק בישראל, במשך העשורים הקרובים נמשיך לשווק גלידה מעולה בישראל".