מגיב לסערה: שלו חוליו, ממייסדי חברת הסייבר הישראלית NSO שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית וינון מגל על הפרסומים הנוגעים לחברה ביומיים האחרונים, הכוללים בין היתר האשמות חמורות המופנות כלפיהם. "הפלטפורמה שאנחנו מייצרים היא פלטפורמה שמצילה חיים ומונעת פיגועים, ואת זה צריך להבין", אמר ב-103FM, "בשנים האחרונות אם תחשבו על כל כותרת שהייתה על פיגוע טרור שנמנע, פדופיל שנתפס, ראשי קרטלים שנתפסו, כמעט בכולם הייתה מעורבת טכנולוגיה של NSO זה לא מגיע לכותרות".

"התפרסם תחקיר שהתחיל בהודעה גדולה על דליפה ענקית של 50 אלף מסמכים", הסביר, "אפילו בוושינגטון פוסט, שפרסם את התחקיר, נכתב שאנחנו לא יודעים איפה הרשימה, מה המספרים ומי הכניס את המשפרים לרשימה אבל היא מעניינת ואנחנו חושבים שהיא יכולה להיות שייכת ל-NSO. העורכת הראשית כתבה שברשימה הזו היו 37 אנשים שאולי היוו מטרות לכאורה של החברה". הוא הוסיף: "קודם כל, אני אומר באמת, הרשימה היא לא קשורה ל-NSO. לNSO אין רשימת מטרות".

כספית ומגל הגיבו וציינו כי "יש רשימת לקוחות, לא צריך רגולציה שיהיו משטרים שלא מוכרים להם". חוליו השיב: "כשאנחנו הקמנו את החברה, ממש בשבוע הראשון, קיבלנו כמה החלטות שהן כמו החוקה של NSO והן מלוות אותנו עד היום. הראשונה היא שאנחנו מוכרים רק לממשלות, לא לפרטיים, לא לארגונים כאלו ואחרים אלא אך ורק לממשלות". הוא הדגיש כי "ההחלטה השנייה הייתה שלא נמכור לכל ממשלה - כי יש ממשלות שלא ראוי שיהיו להם כלים כאלה".

שלו חוליו מייסד NSO (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
שלו חוליו מייסד NSO (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

"בפרספקטיבה של 11 שנה, אנחנו עובדים עם 45 מדינות וסירבנו לעבוד עם כמעט 90 מדינות", הסביר, "אני חושב שזה אומר הרבה כי יש חברות בעולם שהמודל העסקי בנוי על ללכת למקומות ש-NSO מסרבת לעבוד בהם". המגישים שאלו אותו מדוע באים כל הזמן בטענות אל החברה, והוא השיב: "אני לא רוצה להיות הקורבן ולהגיד נטפלים אלינו, אבל באמת אני חושב שמדובר בתחקיר חובבני, למרות כל גופי התקשורת הללו. יש רשימה שמי שכתבו את התחקיר אומרים, אבל אנחנו לא יודעים למי שייכת הרשימה".

הוא נתבקש להתייחס לדיווח לפיו אמזון כיבתה את שרתי החברה בעקבות התחקיר, ואמר: "זה גם לא נכון, הם אמרו שהם ראו דומיינים ברשימה שהם סגרו אותם, אבל הרשימה לא שייכת אלינו ולכן לא ראינו שנסגר שום דבר, כי אנחנו לא קשורים לסיפור של הרשימה". לדבריו, קשה להילחם בגל הענק של התקשורת - זה כמו לכבות שריפה עם דלי מים.

"תראו, אנחנו לוקחים ברצינות את הטענות האלה והיינו בקשר עם כל גופי התקשורת וחלקם הבינו שהתחקיר שלהם לא סגור ומהודק עד הסוף, בעוד שחלקם רבים איתנו", הדגיש, "בסוף זה יגיע לבית המשפט, אחרי שנגיש תביעות דיבה". כספית ומגל ציינו: "אתם בסוף כלי נשק, כלי נשק הוא דבר טוב כשהוא מגן על הטובים ולא טוב כשרעים משתמשים בו. אתם יודעים על אירועים שהשתמשו בזה לרעה?". בתגובה, חוליו התייחס לאחד האירועים בהם נטען לשימוש בתוכנת הפגסוס - רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י. "בדקנו את הנושא, ולא היה שימוש בכלי שלנו - לא עליו ולא על משפחתו. הדבר הזה פשוט לא נכון, אנחנו אומרים זאת פעם אחר פעם".

בהמשך הראיון שלו סירב להתייחס למדינות עימן החברה נמצאת בקשר בכלל, ולנושא סעודיה בפרט. "בשונה מנשק, שאחרי המכירה אין לך שליטה על השימוש שעושים בו, אצלנו יש מנגנונים שאם ממשלה קנתה מערכת ועשתה שימוש לרעה, עקבה אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר", טען, "היו ממשלות שמכרנו להן בעבר וגילינו שהן עשו שימוש לרעה במערכת וסגרנו להן את המערכת. פרסמנו את זה בדו"ח השקיפות". 

"זה לא קשור לשימוש במערכת שבגללו סגרנו, אם יש מדינה שאתה מבין שהיא מדינה שמפרה זכויות אדם, אין לה ערך לחיי אדם, עוקבת אחרי עיתונאים, גם אם לא באמצעות כלים שלנו - אלה מדינות שאנחנו לא צריכים לעבוד איתן, ובגלל זה מפסיקים את הפעילות איתם", הוסיף.

ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)
ג'מאל חשוקג'י (צילום: רויטרס)

המגישים שאלו את חוליו האם אפשרי כיום לחדור לטלפון נייד של אדם, מבלי שהוא יידע. "אין כלים שמסוגלים להתחקות היום אחר פדופיל שפועל במרחב הקיברנטי למשל", הסביר, "כלי שמאפשר לתפוס אותם, להבין מה הם עושים ואיפה הם נמצאים, לאסוף את הראיות כדי להביא אותם למשפט ולהעמיד אותם לדין. הדבר מתאפשר באמצעות כלי סייבר מודיעיניים שאנחנו מפתחים". 

כספית ומגל תהו - מי ישמור על השומרים?, וחוליו השיב: "הרגולטור הישראלי הוא הכי מתקדם בעולם בכל הנושא על פיקוח על סייבר, יותר מאירופה, ויש מגבלות ספציפיות על למי מוכרים, איך מוכרים ואיזה מגבלות שמים על המוצרים". הוא הדגיש כי "הכלים שלנו מנעו בשנים האחרונות פיגועי טרור באירופה, והצילו עשרות אלפי בני אדם מפיגוע במטרו של בירה אירופאית, שנמנע דקות לפני ההתרחשות. באירוע אחר נמצאה משאית תופת שהיתה בדרכה להופעת ענק".

"המערכת נמכרת לממשלות, והעלות היא סדר גודל של כמה מיליונים. כיום ישנם 850 עובדים בחברה, אנשים הכי מוכשרים שיש, רובם בישראל, אנשים ערכיים", אמר. הוא נשאל מי פיתח את התוכנה, והשיב: "אני? אני בקושי ידעתי להפעיל מחשב לפני עשר שנים".

אז מה קשר שלך?
"התגלגלתי לזה בטעות, זו האמת. הייתה לנו חברה אחרת שסיפקה בכלל שירותי תמיכה לחברות סלולר בשנת 2008. בעצם אם היה לך בעיה בטלפון הם היו יכולים לטפל בטלפון מרחוק. כל עניין תמיכה מרחוק בפלאפונים זה משהו שפיתחנו בעבר".

בן: "כמה יעלה לי להשבית את הטוויטר של מגל?".
ינון: "ישן טוב בלילה?".
חוליו: "אני ישן מעולה וגאה מאוד במה שאנחנו עושים, בחברה, לא נותן לפרסומים המגמתיים האלה להשפיע. ואני רוצה להגיד, דיברתם עם מנכ"ל בן אנד ג'ריס, זה לא סתם. אני לא רוצה להישמע קורבן או מסכן אבל תסתכלו מה קורה בשבוע האחרון לתעשיית הסייבר הישראלי וזה לא מקרי. לפני שבוע עשרות ארגוני זכויות אדם שלחו מכתב לנאסד"ק שהם מבקשים לבטל הנפקה של חברה ישראלית, תחקיר ענק על חברה אחרת, חברת סייבר מודיעיני שאומרים שהאזינה לפעילי זכויות אדם, אח"כ תחקיר על NSO יש יד מכוונת אנחנו מבינים את זה, זה ברור לנו".

BDS
"גם, גם קטאר, אלה גופים ששמו את מדינת ישראל כמטרה, עושים קמפיינים מטורפים כנגד המדינה ותעשיית הסייבר של ישראל. זה חלק מהעולם, אני חושב שאנחנו מאוד מאמינים בצדקת הדרך, יודעים שמה שאנחנו עושים מציל חיים מדי יום וכל הרעש מסביב רק מכניס בנו מוטיבציה להמשיך לעשות את הדברים כפי שאנחנו עושים. אנחנו החברה היחידה שסוגרת מערכות למי שעושה שימשו לרעה, אנחנו חוקרים כל טענה על שימוש לרעה ונוקטים בפעולות מתאימות. אין עוד חברה שמקדישה כל כך הרבה זמן אנרגיה וכסף כמונו לנושא הזה. אנחנו מאוד גאים בזה".