נקודות וחן: למרבית האנשים הופיעו נקודות חן על העור בשלב כזה או אחר של חייהם, חלקן נשארות בעוד חלק אחר נעלם עם הזמן. האם יש לחשוש מהופעה תכופה שלהן? ומתי יש לדאוג כשהן מופיעות, בייחוד אצל ילדים? המאזינה התייעצה עם הרופא המומחה של 103FM, פרופ' רפי קרסו, לגבי נכדה בן ה-7 שמופיעות על פניו וגופו נקודות חן שגדלות, ושאלה האם יש דרך לעצור או למנוע את הופעתן.

"לא שאני יודע אבל אני מניח שאני יודע", ענה לה פרופ' קרסו, "יש נטייה של ילדים מסוימים לצמח נקודות חן. יש כאלה שנולדים עם המון נקודות חן, ויש כאלה שהן נוספות להם עם השנים. מה שצריך לעשות זה לקחת אותו לרופא פעם בשנה, ורצוי גם לצלם אותו. יש היום תוכנות צילום לרופאי עור, לחלקם, או ללכת לרופא עור שיסתכל על כל הגוף, כולל בין אצבעות הרגליים ובאזור איברי המין, בישבן, בגב ובעורף ויראה ויבדוק אותן, כדי שלא יקרה מצב נדיר, אבל יכול להיות קיים, שתהיה השתנות של נקודת חן", הוסיף.

בתשובה לשאלה האם יש קשר בין הופעת נקודות החן לבין חשיפה לשמש, ענה קרסו למאזינה כי "שמש לא טובה לאף אחד", ושאל מאיזה מוצא הילד ומה גוון עורו. כשנענה על ידי המאזינה כי הילד נולד להורים מעורבים וכי גוון עורו הוא לא בהיר או כהה, אמר לה הרופא המומחה כי "צריך לקחת אותו פעם בשנה לרופא עור שיעשה לו בדיקה של כל נקודות החן".

שיזוף (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
שיזוף (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

"לא צריך לצפות ולחיות בין בדיקה אחת לשנייה בתחושת קטסטרופה", אמר עוד, "אבל זה מה שאנחנו ממליצים וזה מה שאני ממליץ לכל מי שיש לו ריבוי של נקודות חן, גם אם לא נוספות אחרות". קרסו סיכם: "יש מצב שעד גיל מסוים זה מתייצב, ויש מצב שהן ממשיכות לצמוח. יכול להיות שהילד יגיע לגיל ההתבגרות ואז לא יופיעו עוד נקודות חן".