השר לשירותי דת מתן כהנא חשף היום (שלישי) את "מהפכת הכשרות" - מתווה שהוא מקדם לפתיחת שוק הכשרות לתחרות במטרה להחיל סטנדרטים אחידים על התחום, לשפר את תנאי העסקת משגיחי הכשרות ולאפשר חופש בחירה רב יותר לעסקים. 

בנוסף, כולל המתווה מענה מלא לסוגית משגיח מושגח וניתוק הזיקה ביניהם, הסדרת תנאי העסקת משגיחי הכשרות, תחרות בין גופי הכשרות, סוף לדרישת ''השגחה כפולה'' וחופש בחירה לבעלי העסקים עם איזה כשרות לעבוד, במטרה להביא חיסכון לבעלי העסקים ובשורה למשגיחים שתנאי העסקתם ישופרו. 

השר כהנא הסביר כי במצב הקיים היום, "אתה נכנס לבית קפה של רשת ארצית והתפריט שונה ממסעדה למסעדה כשמדובר באותה רשת משום שבמקום פלוני הרבנות הראשית אוסרת על כניסת מוצרים מסוימים, בעוד בעיר אחרת אותם מוצרים מוגשים כאשר הרבנות הראשית באותה עיר מתירה את כניסת המוצרים".

השר חידד את האבסורד: "אותו משגיח של הרבנות הוא גם המשגיח של הבד"צ. מה הסיבה שאנחנו מחייבים את בעל העסק לשאת בהוצאה כפולה כאשר גלוי וידוע לכל כי המשגיח הוא אותו משגיח והוא מעניק שירותי השגחה גם לרבנות המקומית וגם לבד"צ". 

כזכור, כבר בשנת 2017 פרסם המשנה לנשיאת בית המשפט העליון השופט אליקים רובנשטיין פסק דין בו הורה על ניתוק התלות הכלכלית בין המשגיח למושגח. בפני בג"ץ עמדו דוחות רבים ועותרים שונים שהלינו על כשלים שונים הקיימים במערך הכשרות במדינת ישראל. עם זאת, למרות פסק הדין ותשובות המדינה למתן ארכה לביצוע פסק הדין, הוא טרם יושם. 

ברבנות הראשית התקדמו ליישום פסק הדין וערכו רפורמות שונות במערך הכשרות והם הוצגו לשופטי בג"צ, אך מערכות הבחירות אליהם נקלעה המדינה עצרה את ההתקדמות ברפורמת הכשרות והמצב נותר כפי שהיה. מי שהמשיך לסבול מרמת כשרות ירודה ומערכת לקויה היו ציבור צרכני הכשרות ובעלי העסקים. 

עיקרי התכנית למהפכה בכשרות של כהנא: תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו אמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות. גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות. בראש גוף כשרות פרטי יעמוד "מרא דאתרא" בעל כושר לרבנות עיר. גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי (שקבעה הרבנות הראשית) בו הם מתחייבים לעמוד.

בנוסף, יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו. תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

כמו כן, כחלק מגיבוש תפיסת השר בנושא עולם הכשרות פגש כהנא את משגיחי הכשרות ושמע מהם את מצוקת תנאי העסקתם. "הם נמצאים בתחתית סולם שרשרת השכר של מקבלי השכר בעולם שירותי הדת והאחריות המוטלת עליהם גדולה", אמר השר, שציין כי נתקל בתחום שהוזנח במשך שנים רבות. "בשורת הכשרות שלי נותנת תקווה ומענה לאותם משגיחים מפיחה בהם חיים", הוסיף.

כהנא מסר: "מערך הכשרות של מדינת ישראל חייב לעבור התייעלות משמעותית. מערך הכשרות הנוכחי סובל מבעיות איכות, סטנדרטים שונים, תנאי העסקת משגיחים ירודים, פיקוח בעייתי וריבוי כשרויות. רק לפני מס' חודשים התוודענו לאירוע טרגי בו אישה צעירה בת 22 נפטרה אחרי שאכלה קינוח חלבי במסעדה בשרית-כשרה. דוחות מבקר המדינה חושפים פעם אחר פעם את מחדלי מערך הכשרות הקיים".

כהנא סיכם: "לאזרחי ישראל מגיעה כשרות טובה יותר. המהפכה בכשרות שאני מוביל תחזק את הרבנות הראשית לישראל, תביא להקמת גופי כשרות מקצועיים, תשפר את איכות הכשרות, תייצר תחרות שתוזיל מחירים, תאפשר לעסקים לבחור בין תאגידי כשרות שונים ותשפר את תנאי ההעסקה של המשגיחים. מהפכת הכשרות תביא בשורה אדירה לציבור שומרי הכשרות בישראל".

מתן כהנא (צילום: פלאש 90)
מתן כהנא (צילום: פלאש 90)

שר האוצר אביגדור ליברמן בירך על הרפורמה וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "פותחים את הכשרות לתחרות. היום עשינו צעד חשוב להוזלת יוקר המחיה בישראל, קידום תוכנית שתבטל את מונופול הכשרות".

"במסגרת התוכנית, תועבר הסמכות למתן תעודות כשרות בישראל לגופים פרטיים לכלל בתי העסק, מהלך שיוזיל את העלויות לצרכנים, ליצרני המזון ולבעלי העסקים בתחומים שונים כמו מלונאות, מסעדנות, רשתות השיווק ועוד. אני מודה לשר לשירותי דת מתן כהנא על שיתוף הפעולה. מדובר בבשורה משמעותית שאת תוצאותיה אזרחי ישראל יוכלו להרגיש בכיס כבר בשנה הקרובה".

הפוליטיקאים החרדים במתקפה: "מנסים לחסל את מערך הכשרות בישראל"

חברי הכנסת החרדים מיהרו לתקוף את הרפורמה המתוכננת. יו״ר ש"ס אריה דרעי תקף: "היום הוסרה המסכה מעל ממשלת בנט כהנא וקריב. רפורמת הכשרות של כהנא כהמשך ישיר לרפורמות בדייני ישראל בגיורים בכשרות בשמירת השבת בפרהסיה ובזהות היהודית של המדינה חותרת לקידום מדינת כל אזרחיה וריסוק הזהות היהודית של המדינה".

דרעי הוסיף וטען: "אין ספק לצערנו שהמטרה המרכזית שלהם היא הכרה בגופי כשרות רפורמים. שום שיקול כלכלי אין בתהליך רק יצר הרס והשחתה. נתנגד בכל תוקף לתהליך ההרסני הזה שפוגע ברוב אזרחי ישראל המסורתיים שומרי הכשרות. מי יגלה עפר מעיניך מרן הראי״ה קוק זצ״ל לראות מה שבנט כהנא וקריב מחוללים למוסד הרבנות הראשית לישראל מאה שנים אחרי שייסדת אותו".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מסר: "בהמשך למדיניות האנטי דתית של הממשלה הרעה הזאת, הם רוצים לחסל את מערך הכשרות בישראל. ליברמן וכהנא רוצים להפוך את מדינת ישראל למדינה ככל המדינות בעולם, למחוק כל זיק של יהדות, ולמנוע מהאזרחים היהודים לאכול כשר. נעשה הכל להעביר אותם כמה שיותר מהר מן העולם ולהחזיר את הממשלה היהודית והדמוקרטית".

ח״כ יעקב ליצמן תקף: "מסע ההרס של ליברמן-בנט-לפיד-סער נגד מסורת ישראל, עולם התורה והיהדות, ממשיך בכל העוצמה. ״מהפיכת הכשרות״ של איווט ומתן כהנא היא פגיעה אנושה במליוני אזרחים, חרדים, דתיים ומסורתיים, המעוניינים בשמירת כשרות כהלכתה, מה שיוביל לעקירת הכשרות מישראל, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית ובניגוד לדעת ההלכה". 

ליצמן הוסיף: "זוכרים את ההתחייבות של בנט ל״ווטו של ימינה בנושאי דת״? זוכרים את ההבטחות שלו על סיכום עם ליברמן ״שלא ייפגע בדת ובאוכלוסיה מסויימת״? כל אלה מתגלים כשקרים והונאה. לא רק שימינה אינה עוצרת את השתוללות איווט, אלא מתן כהנא שותף מלא לחיסול מערכות הדת וקדשי ישראל, מה שלא נעשה כאן עשרות שנים. לממשלה הרפורמית הזו אין קווים אדומים. אנו נפעל בכל דרך להחליפה ולמנוע המשך צעדי ההרס כלפי הציביון היהודי של המדינה".

ח"כ יעקב אשר מסר: "לא חאן אל אחמר, לא מחדל נתב"ג, לא חל"ת למובטלים, מתן כהנא מצא את האתגר הבוער והדחוף ביותר של מדינת ישראל: חיסול הרבנות הראשית שנוסדה על ידי תנועת הפועל המזרחי, אבות הציונות הדתית מתהפכים בקברם ממה שמעוללים מי שמתיימרים להיות ממשיכי דרכם. את הקופון על מכירת החיסול שכהנא עושה לרבנות הראשית יגזרו כמה יזמים ותאגידים כלכליים, שווה יהיה לבדוק את טיב הקשר בינם ליוזמה "הנפלאה" של השר כהנא".

ח"כ מיכל וולדיגר ממפלגת הציונות הדתית מסרה: "מצער שבן הציונות הדתית פועל נגד הערכים שלה. הרבנות הראשית לישראל היא הסמכות הרוחנית העליונה לקביעת קריטריוני הכשרות לציבור בישראל. רפורמה מסוג זה היא חסרת כל ממלכתיות ועלולה לדרדר את רמת הכשרות בישראל דרמטית".

גם מועצת הרבנות הראשית לישראל התנגדה לרפורמה: "ה'תכנית' שהוצגה היום לשינויים במערך הכשרות משמעותה היא ביטול הכשרות במדינת ישראל, פתיחת בזאר של גופים בעלי אינטרסים עסקיים שיעניקו כשרות ומתן אפשרות לכל מאכער להעניק כשרות כשהתוצאה היא אחת הרס וחורבן הכשרות".

מנגד, תנועת נאמני תורה ועבודה בירכה על הרפורמה: "אנו מברכים על התוכנית שהוצגה על ידי השר לשירותי דת, לשיפור וטיוב מערך הכשרות בישראל. כמי שנאבקים במשך שנים להגברת התחרות בכשרות, אנו בטוחים כי תוכנית החדשה תאפשר, לראשונה, תחרות אמיתית בשוק הכשרות באמצעות מתן רישיונות לתאגידים פרטיים לספק השגחה, בדומה למודל הרבנות כרגולטור שהצענו בעבר. הדבר יביא להגברת האמון ברבנות ולכשרות שקופה, איכותית וטובה יותר לעם ישראל".

גם מנכ"ל תנועת "ישראל חופשית" אורי קידר היה בין התומכים: "כל מהלך שיוביל להפחתת הנוכחות של הרבנות הראשית בחייהם של בעלי העסקים והאזרחים הוא מבורך. הישראלים מאסו ברבנות הראשית מזמן, וטוב עושה הממשלה שהיא מיישרת קו עם הציבור. במהרה בימינו גם בתחום הנישואים והגיור".