מדי פעם אנחנו נחשפים לתמונות שבהן חיילי צה"ל מעורבים בקטטות בין מתנחלים לפלסטינים. מתוך התמונות והמידע המצורף עולה שלעתים החיילים לא מונעים את ההתעמרות, ופה ושם אפילו מסייעים לכאורה.

כשיש חייל שמתערב לטובת הצד המותקף, הוא מקבל צל"ש ציבורי ברמה של חסיד אומות העולם. במידע המצורף לידיעות על התנהגות החיילים אין בדרך כלל התייחסות של צה"ל. אולי מפני שהן מגיעות חמות מהשטח ומושלכות מיד לבסטה התקשורתית בשוק.

כולנו זוכרים את הסרטון מאשתקד שבו נראה לוחם גולני בחברון רואה בעמדתו כיצד אברך מחזיק צעיר פלסטיני בצווארו, וחבורת אברכים מכה אותו. כזכור, החייל אז עזב את עמדתו והפריד (בכוח) בינם ובין הצעיר. ליווה אותו בדרכו מהם וזכה לתשואות הציבור הנאור כאילו צעדו זה לא מובן מאליו. לפחות על פי התיעוד התקשורתי, היה נראה שאותו חייל נמצא במיעוט מזהיר.

ייתכן שחיילים שמשתפים פעולה עם מתנחלים לא טורחים לחשוב שהם פועלים בניגוד לחוקי צה"ל, אולי מפני שהם לא מבינים שמדובר לא רק בחוקי צה"ל, אלא גם בנורמות אנושיות בסיסיות. לך תדע מה הולך בראש של נער שהתחפש לחייל. אולי מפני שהוא עצמו היה שותף לפשיטה יומית או לילית על בית פלסטיני ועל פי מיטב תודעתו ותת־תודעתו הוא לא ביצע זאת בכפפות משי.

לאחרונה, 100 חיילות וחיילים ששירתו בשטחים החליטו לעשות מעשה. לא שביתת רעב, לא סרבנות, לא הפגנה. מכתב פומבי למי שאמור להגיב בשמם ובשם מדינת ישראל על התנהלות פרועה של מתנחלים בהאי לישנא: "כבוד בני גנץ - שר הביטחון, עמר בר לב - השר לביטחון פנים. אנו החתומים והחתומות מטה, חיילים וחיילות ששירתו בשטחים, קוראים לכם לפעול עכשיו ובנחישות כנגד תופעת אלימות המתנחלים. אלימות מתנחלים משתוללת כבר שנים ונענית בתמיכה שבשתיקה".

"בשנה האחרונה היא התעצמה אף יותר ובאה לידי ביטוי בין היתר בהשחתת רכוש, יידויי אבנים, אלימות פיזית כלפי פלסטינים כמו גם תקיפה של פעילים ופעילות ושל אנשי ונשות כוחות הביטחון. כעת - היא תחת אחריותכם. אנחנו אלה שנשלחו לשרת שם, אנחנו אלה שראו כיצד מתנהלים 'אדוני הארץ' ללא הפרעה ואיך נראית האלימות הזו בשטח. אנחנו אלה שנשלחו להגן עליהם, אבל לא קיבלנו כלים כדי להתמודד מולם. אנחנו קוראים לכם לפעול מיד ולשים קץ לתופעה הזו".

אני לא מעלה על דעתי שלא יקבלו תשובה. אני לא מעלה על דעתי שהתשובה תהיה אפקטיבית.