הודעתו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, על פתיחתה של עיירת הרפאים ורושה שהייתה נטושה מאז השתלטות הצבא הטורקי על צפון קפריסין בשנת 1974, עוררה גינויים בינלאומיים ואזהרות כי המהלך יפגע בסיכויים לפתור את המחלוקת על חלוקת האי. אתמול, בדיוק 47 שנה אחרי הפלישה הטורקית קפריסין, הגיע ארדואן לביקור בחלק הטורקי שבצפון האי. הוא יצא נגד הקיפאון במגעים למציאת פתרון פוליטי לסוגיית קפריסין והכריז כי הוא תומך בהפיכת החלק הטורקי למדינה עצמאית, צעד שצפוי לסכל את המשך המשא ומתן. 

כמו כן, ארדואן הצהיר כי בקרוב יחלו עבודות התחדשות בחלקים נרחבים בעיירה ורושה כדי לאפשר בה פעילות אזרחית. "החיים יתחילו מחדש במאראס", אמר ארדואן כשהוא משתמש בשם הטורקי של העיירה. "עידן חדש מתחיל וכולם ירוויחו ממנו", הוסיף. 

ורושה, פרבר של העיר פמגוסטה, הייתה אחד היעדים הלוהטים ביותר של תחילת שנות השבעים עבור העשירים והמפורסמים בקפריסין, אולם כל התושבים היוונים נמלטו ממנה עם פלישת הצבא הטורקי ביולי 1974. מאז הפכה לעיירת רפאים ולאזור צבאי סגור.

הודעתו של ארדואן עוררה גינויים מיידיים על הפגיעה בסטטוס קוו שבין שני חלקי האי ואזהרות על כך שטורקיה מתכוונת לספח את העיירה בניגוד להחלטות האו"ם. "אני רוצה לשלוח את המסר התקיף ביותר לארדואן ולשליחיו המקומיים שלא נסכים לפעולות ולדרישות בלתי מתקבלות מצד טורקיה", אמר נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס, וגם ביוון גינו את המהלך. שתי המדינות סיכמו לתאם את התגובה מול טורקיה.

שר החוץ של האיחוד האירופי יוזפ בורל, מסר כי "ההחלטה החד צדדית עלולה להעלות את המתיחויות באי ופוגעת בחזרה לשיחות על הסדר מקיף לסוגיית קפריסין". מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, אמר כי ההודעה היא "פרובוקטיבית ולא מתקבלת על הדעת". גם בריטניה גינתה את ההודעה הטורקית, בעוד שסין קראה לשמור על החלטות האו"ם בנושא ורושה.

שר החוץ יאיר לפיד, שנועד היום עם עמיתו היווני, ניקוס דנדיאס, דן עמו על ההודעה הטורקית והביע "דאגה עמוקה". "ישראל עוקבת בדאגה רבה אחרי הצעדים וההצהרות החד צדדים של תורכיה בנוגע לסטטוס של ורושה", מסר דובר משרד החוץ, ליאור חייט וציין כי "ישראל חוזרת ומדגישה את הסולידריות שלה עם קפריסין ואת תמיכתה המלאה בה".