"התו השמח" נכנס לתוקף: אירועי שמחות ראשונים נערכים הערב (רביעי) תחת המגבלות החדשות. כוחות המשטרה ערכו ביקורת במאות אולמות אירועים לצד מנכ"ל המשרד לביטחון פנים תומר לוטן. לא נמסר על אירועים חריגים במהלך הביקורות. 

לוטן התייחס לסיורי האכיפה של המשטרה ואמר: "בסיור שקיימתי באולמות האירועים הערב התרשמתי לטובה ממימוש ה'תו השמח' בשטח. בעלי אולמות האירועים עושים מאמצים גדולים להבטיח את קיום ההוראות והפגינו אחריות ושליטה באירוע. מבצע אכיפת המשטרה בשטח היה מרשים ונרחב". 

"קיבלתי דיווחים על הגעת שוטרים לאולמות אירועים בכל רחבי הארץ לצד הסברה ושיח מקדים עם בעלי האולמות. אני שמח שלקחנו את נושא האכיפה ובאמצעות שיתוף פעולה והידברות אנו מונעים את התפשטות הנגיף. גאה ומודה לשוטרי ושוטרות משטרת ישראל על העבודה היעילה והחשובה", הוסיף. 

סיורי אכיפה של המשטרה (צילום: המשרד לביטחון הפנים)
סיורי אכיפה של המשטרה (צילום: המשרד לביטחון הפנים)

כמו כן, מההנחיות שקיבלו בעלי האולמות וגני הארועים עולה כי הכניסה לאירועים בהם יש מעל 100 איש, תתאפשר רק באמצעות הצגת "התו הירוק" למחוסנים ומחלימים. בנוסף לכך, ניתן יהיה להכנס באמצעות בדיקת קורונה רגילה עד 72 שעות טרם תחילת האירוע או באמצעות בדיקה מהירה, כיממה לפי תחילת האירוע. ילדים עד גיל שנה אינם מחויבים ב"תו ירוק" או בדיקות על מנת להיכנס.

על המשתתפים באירוע לעטות מסכות בחללים הסגורים וחל איסור להכניס או להעניק שירות לאדם שאינו עוטה מסכה ומחויב בכך. אין הנחיות חדשות עבור ריקודים, אוכל או כמות האורחים. כמו כך, בעלי האולמות מחויבים למנות איש צוות שיהיה אחראי על שמירת הכללים. 

מוקדם יותר הערב, התייחס עמי כהן, מבעלי אולמות סיי, בריאיון לענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM לתו השמח" ואמר כי מדובר "בתו הכי לא שמח שיכול להיות". כהן הסביר כי התו החדש מביא עמו מגבלות קשות יותר מ"התו הירוק", שאותן הממשלה טרם הטילה על שאר המשק: "ניסו לעטוף את זה באריזה נחמדה, אבל זה עדיין תו ירוק". 

כהן פירט ואמר מדוע לדעתו "התו השמח" יותר חמור מ"התו הירוק" המקורי: "שינו את השם כדי לשנות גם את נושא הקנסות, ועוד החליטו שאנחנו נהיה אלה שנאכוף על כך. כמובן שננסה לעשות את הכי הטוב שלנו, אבל קשה מאוד יהיה לאכוף במאה אחוז. פשוט קשה מאוד". עוד ציין כי כעת בעלי האולמות יצטרכו להעסיק על חשבונם פקח מיוחד שיבדוק שהאוחים המוזמנים אכן מחוסנים, מחלימי קורונה או בעלי בדיקה שלילית. 

סיורי אכיפה של המשטרה (צילום: המשרד לביטחון הפנים)
סיורי אכיפה של המשטרה (צילום: המשרד לביטחון הפנים)

בהמשך, התייחס כהן לעניין המסכות ואמר כי לא ייתן לאורחים להסירן, פרט באזורי האכילה. יחד עם זאת הביע ביקורת ואמר כי אין זה צודק שבעלי האולמות יהיו חשופים לקנס על כל אורח שיפר את התקנות על דעת עצמו: "למה אני זה צריך לשלם את הקנס? זה לא ישים. אם מישהו מוריד מסכה בקניון, רק הוא אחראי על כך". 

התו השמח (צילום: המשרד לביטחון הפנים)
התו השמח (צילום: המשרד לביטחון הפנים)


לסיום, אמר כהן כי בשטח כבר מורגשת ההשפעה של "התו השמח". לדבריו, מתחילים להירשם ביטולים של אירועים שנקבעו חודשים מראש: "ביומן העתידי שלנו, אנחנו כבר רואים את החשש, את ההליכה לאחור של הזוגות. ואין לנו ברירה, אנחנו צריכים להכיל את זה". כהן סיכם: "מדובר בפגיעה של מאות אלפים בחודש".