נהוג לומר שטיפשות היא לעשות פעם אחר פעם את אותה פעולה ולצפות לתוצאה שונה. כך נוהגת מדינת ישראל ב־20 השנים האחרונות במאבק בתאונות הדרכים. לאחרונה פרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים את הדוח השנתי אשר משווה את מדינות אירופה וישראל בכל הקשור לשינויים במספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים. מחברי הדוח נותנים למדינת ישראל ציון נכשל בצמצום הקטל בדרכים. מהדוח עולה כי במשך שני עשורים מדינת ישראל משתרכת בתחתית רשימת מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים.

מבחינת שיעור השינוי במספר ההרוגים בין השנים 2010־2020, ישראל נמצאת במקום ה־30 מתוך 32 מדינות אירופה. בעשור האחרון מדינות אירופה הורידו בממוצע את מספר הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 37%, ואילו בישראל מספר ההרוגים ירד בשיעור של 18.7% בלבד - כמחצית מהממוצע במדינות האיחוד. כישלון האסטרטגיה הישראלית בטיפול בתאונות דרכים לא מסתכם רק בעשור האחרון. בחינת שיעור השינוי במספר ההרוגים מתאונות דרכים בין השנים 2001־2020 מציב את ישראל במקום ה־29 מתוך 32 מדינות.

לעתים הבדל בין פצוע קשה בתאונת דרכים לבין מוות הוא כחוט השערה. בשיעור השינוי במספר הפצועים קשה ניצבת ישראל במקום ה־26 מתוך 28 מדינות אירופה. בעוד שמדינות אירופה הורידו את מספר הפצועים קשה בשיעור ממוצע של 13.9%, ישראל הצליחה לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשיעור של 2.6% בלבד.

המראה שהאירופים מציבים בפנינו חושפת כי במשך 20 שנים ישראל מנהלת אסטרטגיה מוטעית וכושלת במאבק בתאונות הדרכים, כזאת שאיננה משתנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מכירים את הנתונים, אבל בוחרים להמשיך להטיל את האשמה רק על הנהגים, לצמצם את התקציבים שהם צריכים להעביר לטובת הבטיחות של כולנו ולעצום עיניים.

במקום לנצל את שנת הקורונה ליצירת מפנה בבטיחות בדרכים, גורמי הבטיחות לקחו את התקציבים שהיו מיועדים להצלת חיי אדם בכבישים והעבירו אותם לתחומים אחרים. את התוצאה אנחנו רואים היום: שנת 2021 מסתמנת עד כה כשנת כישלון עצום בכבישים עם עלייה של יותר מ־30% במספר ההרוגים בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2020. כ־200 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים. המגמה הזו, אם תימשך חלילה, עלולה להחזיר את ישראל אל מעל ל־350 הרוגים מתאונות דרכים בשנה, רחוק מאוד מהיעד שמשרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הציבו לעצמם – ירידה אל מתחת ל־200 הרוגים מתאונות דרכים בשנה ומיצוב ישראל בין חמש המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים.

אחת האמירות החשובות המלוות את דוח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים היא שהפחתה עתידית במספר ההרוגים מוטלת בספק ללא מנהיגות פוליטית. כלומר, מחברי הדוח מטילים את האחריות לשינוי על קובעי המדיניות. לדידם, על הממשלות להגדיל את התקציבים לבטיחות בדרכים, לאמץ ולהטמיע גישה מערכתית כוללת של בטיחות בדרכים, לקבוע יעדי משנה כמותיים על בסיס מדדי ביצוע ולבצע בדיקה כמותית מעמיקה של האסטרטגיות הקיימות לבטיחות והאפקטיביות שלהן.

תאונות דרכים אינן גורל משמיים, ורק בהובלת המדינה ניתן לנצח במאבק החשוב והמוסרי הזה. המאבק בקורונה הוכיח לנו שאנחנו יכולים להיות בין המובילים בעולם רק כאשר המדינה מחליטה שזה חשוב לה. הגיע הזמן לשנות את האסטרטגיה הכושלת בכזאת שהוכיחה את עצמה, לקחת אחריות ולהחליט שאין חשוב יותר מאשר להציל חיים.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת "אור ירוק"