פרשת פגסוס חדרה, כמו במדינות אחרות, למרכז הדיון הפוליטי בצרפת, אך אף שלגורמי הביטחון ברורה זהות מזמיני ומבצעי המעקב אחרי אחד הטלפונים הניידים של נשיא צרפת עמנואל מקרון - שירותי הביון של מרוקו, מסתפק הממשל בשחרור הודעות מתונות יחסית, כדי לא למתוח יתר על המידה את יחסי שתי המדינות.

לדברי ראש הממשלה ז'אן קסטקס, "הנשיא יזם לפתיחה במספר חקירות, וזה יהיה קצת בלתי אחראי להגיב עד שנדע מה קרה ואילו אמצעים ניתן לנקוט".

לפי גורמי הביטחון המצוטטים בעיתון "לה מונד", אחד השותפים לתאגיד אמצעי התקשורת המנהלים את התחקיר, מפעיל הקשור לשירותי הביטחון המרוקאיים השתלט במרץ 2019 על הטלפון של מקרון. למרות הכחשותיה, מרוקו היא לקוחה ותיקה של חברת NSO, אומר המקור.
כן הושמו תחת פיקוח מספרי טלפון של עוזריו הקרובים של הנשיא, לצד ראש הממשלה לשעבר אדוארד פיליפ ו־14 שרים. מרוקו התעניינה במיוחד בקשרים עם אלג'יריה ובפעולות הבדלנים בסהרה המערבית.

נשיא צרפת ומלך מרוקו בפגישה (צילום: רויטרס)
נשיא צרפת ומלך מרוקו בפגישה (צילום: רויטרס)


במקביל התברר כי גורמי הביטחון המרוקאים, וכנראה גם המלך מוחמד השישי עצמו, עקבו גם אחרי בני משפחת המלוכה ומקורבי המלך, ואפילו אחד המספרים של המלך הושם תחת מעקב, לא ברור באילו נסיבות. גיסו של המלך, הנסיך מולאי חישאם עלאווי, טען כי מטרת העוקבים הייתה להפחיד ולגרום לאנשים לכבות את הטלפונים שלהם, אלא שמקורות יודע דבר מדווחים כי דווקא השירותים החשאיים של צרפת הם הנהנים העיקריים מהמידע של השירותים המרוקאיים.

הפרשה מעוררת דאגה בקרב גורמים פוליטיים שונים בצרפת, במיוחד בחוגי האופוזיציה, אשר חוששים כי שירותי הביטחון הצרפתיים מפעילים נגדם תוכנות דומות. נשיאות צרפת נאלצה להרגיע ולהבטיח כי כל נושא הציתותים ופעילותם האפשרית של שירותי הביון שלה כפוף באופן קפדני לחוקי המדינה ומופעל רק במקרים של סיכון חמור לביטחון המדינה.

בינתיים חוזרים אמצעי התקשורת המובילים את החקירה על ההאשמות נגד ישראל, שלדבריהם ממשלתה היא האחראית הבלעדית לאישור זהות הממשלות והגורמים שלהם ניתן היתר להפעיל את התוכנה. לפי אותן ידיעות, שירותי הביון הישראליים מפקחים על המידע הנאסף גם לאחר שהתוכנה נמכרת למדינות אחרות.

בהקשר זה הצביעו התחקירנים על אחריותו האישית של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שלטענתם חילק את התוכנה לפי האינטרסים המדיניים של ישראל ככלי לקבלת תמורה דיפלומטית ממדינות אלה. בעיתון הבריטי "הגרדיאן" נכתב כי האישורים להודו והונגריה למשל ניתנו אחרי ביקורים מתוקשרים של נתניהו באותן מדינות בשנת 2017.

נתניהו לצידו של נשיא הונגריה (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
נתניהו לצידו של נשיא הונגריה (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)


זאת ועוד: "הגרדיאן" אף טוען לאספקת התוכנה לסעודיה במסגרת המאמצים לשכנע אותה להכיר בישראל. לפי הידיעה, בקיץ 2017 נערכו פגישות סודיות בין אנשי עסקים ישראלים ובכירים סעודים בווינה, בקפריסין ובריאד, שמטרתן הייתה למכור לסעודים את תוכנת פגסוס. לפי גורם שנכח בפגישה בקפריסין, בכיר מודיעין סעודי "נדהם" ממה שראה.

אנשי העסקים הראו לאיש המודיעין הסעודי - שקנה זמן קצר לפני כן אייפון חדש - כיצד פגסוס יכולה לחדור לטלפון שלו ומאותו רגע אפשר להשתמש בו מרחוק כמצלמה. "לא צריך היה להבין את השפה כדי לראות שהם נדהמו והתרגשו, וראו את מה שרצו לראות", אמר הגורם. לפי הדיווח, ממשלת ישראל נתנה הרשאה מפורשת למכור את כלי הריגול לסעודים, בעסקה שנסגרה בריאד ושוויה היה כ־55 מיליון דולר.
גורמים המעורים בנושא אמרו כי אומנם מהממלכה נמנעה האפשרות להשתמש בפגסוס לכמה חודשים ב־2018, אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, אך מ־2019 כלי הריגול שוב עמד לרשותם, בעקבות התערבות ממשלת ישראל. לדבריהם, "לא ברור מדוע ישראל הפצירה ב־NSO לאפשר לסעודים להשתמש מחדש בפגסוס".

לפי הכתבה, כל עשר המדינות שלכאורה ניצלו את התוכנה למעקב אחר עיתונאים ומתנגדי משטר מקיימות קשרי מסחר הדוקים עם ישראל או ששיפרו את יחסיהן עם ישראל בשנים האחרונות. "השווקים הם שמכתיבים מה עובד, לא אני. הדבר היחיד שבו התערבתי הוא אבטחת סייבר", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים בהונגריה ב־2017, כשלצדו ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן. זמן קצר אחרי הביקור נמסרה תוכנת פגסוס להונגרים.

בכתבה נשאל גורם המקורב לחברה אם ישראל יכולה לקבל גישה למודיעין שנאסף על ידי לקוחות, וענה: "האמריקאים חושבים כך". ל"וושינגטון פוסט" אמרו בכירים לשעבר במודיעין האמריקאי כי ההערכה היא שלישראל יש גישה חשאית למודיעין שנאסף בדרך זו. NSO עצמה הכחישה אפשרות זו מכל וכל.