ברקע העלייה בתחלואה בעקבות התפשטות זן הדלתא של נגיף הקורונה וכינוסו של קבינט הקורונה הצפוי להתקיים היום לאחר הפוגה של בת יותר משבוע, התראיין הבוקר (חמישי) מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, ב"כאן ב'". אש התייחס להתפשטות הזן בישראל, לאופן הפעולה בו נוקט משרדו ולשיחתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו עם מנכ"לי חברות התרופות פייזר ומודרנה: "אני מכבד את דעתו, אבל ההחלטה היא של גורמי המקצוע. הקשר שלנו עם מודרנה ופייזר הוא ישיר - אנחנו לא צריכים את הסיוע הזה".

בתוך כך, מנתוני מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן עולה כי במהלך היממה האחרונה אובחנו 1,381 מאומתים לקורונה, זאת לאחר ש-1.73% מבין 79,656 הבדיקות שנערכו אתמול היו חיוביות. מספר החולים שמצבם קשה עלה בחמישה ל-67.

הציבור שם פס?
"ההנחיות ברורות אבל המצבים משתנים אז אני לא יודע. אני מבין שההנחיות שלנו מורכבות ומשתנות. זה ברור שחלק מהציבור לא איתנו. אני אומר לא לטוס לחו"ל ואנחנו רואים את הנתונים בשדה התעופה. אנחנו מנסים לעשות משהו מידתי. אנחנו כן עושים צעדים מידתיים כי אנחנו מונעים נסיעה למקומות מסוכנים, עושים בדיקות ומקפידים על הבידוד. צריך להקפיד עליו" .

אין החלטה נוספת שצריכה להתקבל?
"עושים החלטות לגבי המדינות שישי בהן תחלואה. אנו מסתכלים על מדינות שיש בהן תחלואה רבה ושם מקפידים יותר. אני מקווה שהאכיפה וההקפדה ישתפרו.

הסוסים לא ברחו מהאורווה?
"לצערי יש עוד סוסים ויבואו עוד. אנו מנסים לנהל את הסיכון באופן מידתי. אפשר לעצור את הנסיעות לכל מדינות העולם לא לצרכים חיוניים אבל לא יסכימו איתנו. צריך משהו שאפשר לחיות איתו".

על הספק ביעילותם של החיסונים אמר הפרופ', כי "החיסון עובד, הוא מגן. לאורך הזמן ייתכן שיעילותו יורדת אבל עדיף להיות מחוסן. מה שהספיק עבור הווריאנט הקודם לא מספיק עבור זן הדלתא. צריך לגרום לאנשים לבוא להתחסן".

עוד הוסיף, כי "יכול להיות שנצטרך להתחסן אחת לחצי שנה, להתחסן בתדירות יותר גבוהה ממה שהיינו רוצים, לתת מנה שלישית. החיסונים הם הפתרון. המחשבה של עדיף לי לא להתחסן היא לא נכונה".

כמה זמן מרגע שמישהו אובחן כחיובי לוקח לדעת אם זה זן הדלתא?
"בדיקה ראשונית יום יומיים ומקיפה שבוע. כל מי שנדבק היום זה בזן הדלתא".

מדוע המידע על הווריאנטים לא פתוח לציבור?
"אני יודע שיש ביקורת על שיקוף הנתונים. הרצון שלנו הוא שזה יהיה פתוח לציבור. אין לנו מה לשמור". עוד אמר, כי " אנחנו מתייעצים עם גורמים בחו"ל, עם האמריקאים והבריטים. אנחנו מקור לעולם מבחינת הנתונים".

זה שנתניהו מדבר עם מנכ"לי פייזר ומודרנה מסייע לכם או מחבל?
"אני מכבד את דעתו של נתניהו, אבל ההחלטה היא של גורמי המקצוע. הקשר שלנו עם מודרנה ופייזר הוא ישיר - אנחנו לא צריכים את הסיוע הזה".

יכול להיות שצריך לעבור משיח של הסברה להכלה?
"מקווים שהקורונה תהפוך למחלה שחיים איתה בלי התפרצויות. אם אנחנו רואים שהתחלואה עולה אנחנו לא רוצים להגיע למצב שהתחלואה תצא משליטה. הדיון לגיטימי - האם עוצרים עכשיו או אחר כך".

סוגיית אומן - החרדים כועסים על עניין אוקראינה שבטוחה לקורונה בעוד יוצאות מנתב"ג טיסות למקומות אחרים באירופה. שם לא מתייחסים אלינו כמפיצי מחלות.
"השיקולים שלנו יהיו לפי הנתונים. זו נסיעה מרוכזת עם אנשים שמרוכזים באותו מקום וצריך לחשוב אם רוצים שגם שם יהיה תו ירוק כמו אצלנו".