תרגיל הכמטב"מים הרב לאומי הראשון בעולם, BLUE GUARDIAN, התקיים במהלך השבועיים האחרונים בישראל, בהשתתפות חמש מדינות נוספות, אשר הטיסו בין היתר את מטוס הזיק (הרמס 450) של חיל האוויר הישראלי, מקרונות ההפעלה בבסיס פלמחים. המדינות המשתתפות, ארצות הברית, איטליה, צרפת, גרמניה ובריטניה, לא נדרשו להביא עימן את כלי הטיס, זאת בניגוד לתרגילים המבוצעים בכלי טיס מאוישים. 

תת אלוף אמיר לזר, ראש להק אוויר במטה חיל האוויר הסביר כי "מדובר בתרגיל ראשון מסוגו בעולם המציב את חיל האוויר כמוביל עולמי בתחום הפעלת כטב"מים". לדבריו, זו הפעם הראשונה בעולם בה כלי הטיס הבלתי מאוישים מבצעים תרגיל רב לאומי משותף, כפי שמתבצעים ברחבי העולם על ידי חילות האוויר השונים, עם כלי טיס מאוישים.

מפקד בסיס ״פלמחים״, תת-אלוף יואב עמירם, על תרגיל הכטב"מים. צילום: דובר צה"ל

"תרגיל מהסוג הזה", הוסיף תת אלוף לזר, "מחזק את שיתוף הפעולה האסטרטגי של ישראל במישור הבינלאומי". כמו כן, הוא "מספק לחיל האוויר הזדמנות מקצועית ללמוד מצבאות אחרים על הדרך בה הם מפעילים את מערכי הכטב"מים שלהם".

השבוע הראשון של התרגיל התמקד באימון בסיסי הכולל הטסה, היכרות מערכות המשימה, תפעול קרון המשימה ויסודות מבצעיים. השבוע השני התמקד באימון מתקדם ובמתארי טיסה מורכבים הכוללים גם שיתף פעולה עם כלל מערכי החיל. 

תרגיל הכטב''מים של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל הכטב''מים של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

תרגיל הכטב''מים של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)
תרגיל הכטב''מים של חיל האוויר (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, מערך כלי הטייס הבלתי מאוישים הולך ותופס נתח יותר ויותר גדול בסד"כ כלי הטיס של חיל האוויר, ומספר טייסות הכטב"מים יגדל בשנים הקרובות, עם תוספת של שתיים נוספות. כ-70 אחוזים משעות הטיסה המבצעיות של חיל האוויר מבוצעות על ידי כלי טיס בלתי מאוישים. בנוסף, במהלך מבצע שומר החומות היו כ-20 כלי טיס באוויר בכל רגע נתון. במהלך אותם הימים, הם ביצעו 643 גיחות למשימות שונות, וסך- הכול 6132 שעות.