בין שבועות לראש השנה לא חל אף אחד מחגי ישראל, אבל לשמחתנו יש ימים מיוחדים אחרים שמעניקים סיבה למסיבה. ערב ט"ו באב חל ממש היום, וחנויות רבות שמציעות דברי מתיקה, פרחים, קוסמטיקה ופינוקים אחרים משווקות את המועד במרץ. שכן ט"ו באב הוא הוולנטיינ'ס דיי שלנו. במשנה מתואר כי ביום זה בנות ירושלים יצאו במחולות בכרמים, בלבוש לבן, כדי למצוא בן זוג. ואם בבני זוג אנו מתמקדים בסוף השבוע הזה, זו הזדמנות להאיר בזרקור נושא שיכול לעודד ולסייע אך גם עלול לפגוע ולתסכל - תהליך של שינוי תזונתי של אחד מבני הזוג.

ממחר דיאטה

הסיבות לשינוי בהרגלי התזונה קשורות בדרך כלל לבריאות ולאסתטיקה או בסדר הפוך. מה לא נעשה כדי שבני או בנות הזוג שאנחנו אוהבים יצליחו באתגר שהם הציבו לעצמם? הרצון לסייע הוא כמעט מובן מאליו. עם זאת, כשמישהו בבית מתחיל תהליך של ירידה במשקל או שינוי תזונתי, כמו בחירה בטבעונות - מופר איזשהו איזון. תהליך כזה של אחד מבני הזוג משנה בדרך כלל את המצב הקיים והידוע בין השניים בערוצים שונים: בישול וארוחות בבית, בילויים משותפים, אירוח, ציון אירועים משמחים - ובכלל.

איך להתמודד עם המצב החדש?
איך נוכל לתרום, או להימנע מלפגוע בתהליך? הדבר הראשון שכדאי לברר הוא עד כמה בן או בת הזוג רוצים שנהיה מעורבים. כדאי לשאול ישירות איך אפשר לעזור. נשמע מאוד פשוט, אבל בהחלט יכולה להיות יותר מתשובה אחת. ייתכן שנתבקש להסב את תשומת הלב כאשר חלה התרופפות בהמלצות שנבחרו, אולי נתבקש לקחת חלק בקניות ובבישולים. ייתכן שהעזרה תהיה - “בלי עזרה", כלומר לא להעיר או להאיר במקרה של סטייה מהדרך. בקיצור, להיות קשובים.

דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
דיאטה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

רעיונות לתמיכה בפרטנר שבדיאטה

  • יד ביד לאורך כל הדרך: לאכול יחד על פי אותו התפריט; לטעום את התבשילים והמאכלים החדשים - אם יש כאלה; להצטרף לפעילות גופנית משותפת. הליכה יחד בסביבת המגורים, במקומות הומים או שקטים, היא פעילות גופנית מהנה, המשלבת זמן איכות לטיפוח הזוגיות, ולגילוי פרטים חדשים ממש ליד הבית.
  • מחיאות כפיים: על מנת להצליח חשובה לא רק התוצאה אלא גם הדרך - המאמץ. זאת בין שהושגה הירידה המקווה במשקל בשבועות הראשונים ובין שלא. לתת תשומת לב לטוב במקום לרע, כמו שאומרים בצבא “נקודות לשימור ונקודות לשיפור" - במקרה הזה כדאי להתרכז בשימור, במה שטוב. אם על ידי בחירה נכונה של מנה במסעדה ואם על ידי ירידה של מספר במידת המכנסיים.
  • תאמינו ביכולת להצליח: ועוד יותר, ביכולת להתמיד. הדבר מעצים ונותן כוחות רבים.
  • יש על מי לסמוך: אם דברים משתבשים, בן או בת הזוג חשים ש"שברו את הדיאטה" ועלולים להתנחם על כתף המקרר (ותכולתו). דאגו שיפנו אליכם ולא לאוכל. דאגו שיתנחמו בזרועותיכם. שאתם תהיו אופציית התמיכה הראשונה והעיקרית.
  • סבלנות לא קונים בשום חנות: הסיכוי לשמור על תוצאות תהליך כמו ירידה במשקל לאורך זמן גדול יותר אם הירידה אטית ומתונה. גם ההסתגלות לשינויים ולאימוץ דפוסי אכילה חדשים דורשת זמן וסבלנות. אנא היאזרו בסבלנות והזכירו לבת או לבן הזוג להיות סבלניים ולהתמיד.
  • התעניינות אקטיבית: אכפתיות והתעניינות בבני הזוג חיונית במיוחד, בסדר יומם, לא בהכרח בתהליך הירידה במשקל. מדובר בשותפים שלנו. הם חשובים לנו ומעניינים אותנו. במהלך הדיאטה שיחת טלפון קצרה או הודעות בסגנון “איך הולך?", “אני חושב/ת עליך" מעודדות ורצויות.
  • הסרת מחסומים: דאגו לזמן פנוי לפגישות עם התזונאית, לפעילות גופנית סדירה, להכנת אוכל. עודדו את בן/בת הזוג להקדיש את הזמן לטובת העניין, במיוחד אם יש להם נקיפות מצפון או קשיים לוגיסטיים כמו משאבי זמן מצומצמים או הוצאות כספיות.
  • טעים: אוכל טעים, מזין ומשביע משלים את הנוסחה המנצחת. שפע מתכונים ורעיונות למבחר מנות טעימות, צבעוניות, מעוררות תיאבון שאינן טומנות בחובן מאות קלוריות - מסייע מאוד לקידום התוצאות ואולי תופתעו אבל גם להפקת הנאה מהתהליך.

מה לחסוך מהפרטנר

  • לא להגזים: לא להגזים בשיחה על הנושא, בקנייה של ספרים או בשליחת הודעות וואטסאפ של לינקים או סרטונים שנדמה שהם יכולים לסייע.
    אדוני השוטר: לא לאמץ התנהלות של שוטר, פקח או שופט. הכוונה גם להערות קטנות כמו: “היית צריך להיזהר יותר", “אכלת מספיק", “למה את אוכלת את זה?" וכמובן נעיצת מבטים בצלחת - זה מורגש ומעצבן. אין מקום לביקורת.
  • אין מה לנסות להבין למה “הוא לא מצליח": כל אחד מאיתנו מתמודד עם קשיים אחרים. אנשים בעודף משקל מתקשים להתמודד עם אוכל: כמויות מזון, נשנושים ועוד; לאנשים אחרים יש קשיים בארגון, בניהול זמן או בעריכת קניות במגבלות תקציב. לעתים אנשים במשקל גוף תקין או רזים לא מבינים “איך אי אפשר להתאפק, לוותר או לאכול פחות" ובמיוחד כשערכי הסוכר גבוהים, למשל. אל תנסו להבין. זה לא תפקידכם. אתם כאן כדי לתמוך.
  • ולסיום, תמיד כדאי לזכור שבתהליך ירידה במשקל גם הצלחה חלקית היא הצלחה.