העלייה בחדשנות דיגיטלית, הגלובליזציה והדהירה לחנויות האונליין בעקבות הקורונה גרמו לעלייה בביקוש לטכנולוגיות חדשות בענף האופנה, והאיצו כניסה של מכשור מתקדם ושימוש בחומרים מורכבים וטבעיים בענף הקוסמטיקה. ענף הקוסמטיקה העולמי צפוי להגיע להכנסות של עד 463 מיליארד דולר עד שנת 2027, בעוד שענף האופנה ראה הכנסות שעלו על 818 מיליארד דולר כבר ב־2020. שתי התעשיות האלה מחפשות דרכים חדשניות לתקשר ולהבין את הלקוחות בעידן פוסט־הקורונה.

אחת החברות הישראליות שבאו לתת מענה לבעיה שעלתה בתקופת הקורונה היא Styletech (סטיילטק). הסטארט־אפ בבעלות היזם טל מלנבוים הוא פיתוח של קטלוג דוגמניות וירטואליות ומוצרים שכולו מקוון בטכנולוגיית AI ותלת־ממד, והוא עתיד להחליף את ימי הצילום והפקות הצילום היקרות ולחסוך משאבי הון וזמן לחברות האופנה בעולם. את הדוגמניות האמיתיות מחליפות דוגמניות וירטואליות, ואת ימי הצילום וההפקות המורכבות מחליפה הטכנולוגיה החדשנית שמאפשרת ליצור אלפי לוקים בזמן קצר, כולל איפור, שיער, דוגמניות במבני גוף שונים וכמובן ביגוד בתלת־ממד, כולל אקססוריז, הלבשה תחתונה ועוד.

"נכנסתי לתחום האופנה מהצורך הטכנולוגי", מסביר מלנבוים. "באמצע ההתפשטות של מגיפת הקורונה התקשר אלינו בית אופנה מברלין, הם לא הספיקו לתפור את כל הבגדים לתצוגה וביקשו שנעזור עם דוגמניות וירטואליות. יצרנו את הבגדים מנגזרות ששלחו אלינו, והם שילבו את הדוגמניות הווירטואליות בתצוגת האופנה האמיתית. "מצאנו צורך שעולה בעולם הזה, שצריכים לעמוד בדד ליין, מפעלים נסגרים, הסחורה מתעכבת, ויש קושי לתאם ימי צילום. בנוסף, שמנו לב שבאתרי אופנה הפסיקו להציג דוגמנים או דוגמניות, וצילמו פשוט את הבגדים על הקולב או זרוקים על משטח".

מלנבוים מדגיש כי בימים אלה נחתמו ב־Styletech שיתופי פעולה עם חברות אופנה בארץ ובחו"ל שבכוונתן לאמץ את הפיתוח הייחודי והמסקרן. "עקב האכילס שלהן זה ימי צילום – אני יודע דיגיטלית להבין כיצד הבגד נופל על הגוף וליצור כל דמות שאני רוצה, כך שמי שנכנס לאתר יכול להתרשם מהנראות וגם איך הוא יישב עליו.

"בהתחלה סרקנו את הגוף האנושי כדי להבין את הפרופורציות של אנשים בגדלים שונים. היום המחשב יודע ליצור לבד את הסטייה במידה אחת מעלה ומטה, ואני יכול ליצור כל מבנה גוף בצור דיגיטלית. אנחנו יכולים להגיע לרמת זיהוי שמדובר בגוף של בחור צעיר לעומת מבוגר. כל פעם שאנחנו מקבלים הזמנה חדשה אנחנו משפרים את המודלים, זה תהליך למידה.

"כשאתה נרשם לאתר אתה יכול לבחור דמות שדומה לך, כמו אוואטר, ויהיה לך הרבה יותר קל לבחור את הבגדים. פנו אלינו גם מאתרים ומבתי אופנה של מחטבים, שלא הצליחו למצוא דוגמניות במידות הנכונות. יש למוצר הזה המון ביקושים ויכולות רבות". כל הדוגמניות והדוגמנים הנוצרים באמצעות התוכנה הם וירטואליים לחלוטין ולא מבוססים על אנשים אמיתיים, אבל הפיצ'ר הזה נגיש גם עבור מי שמבקש להנציח את דמותו ולתת לה לעשות את העבודה הקשה.

"אם אנחנו מתקשרים עם דוגמנית או דוגמן הם השותפים שלנו לכל דבר", מסביר מלנבוים. "מספיק שנסרוק אותם פעם אחת והדמות יכולה לככב בתצוגות או בפרזנטציות, בעוד שהם בכלל פרשו מהאופנה. זה כמו אומן שיש לו זכויות על השיר, וחשוב לזכור שברגע שסרקנו פעם אחת אפשר לעבוד עם זה אינספור פעמים".

טל מלנבוים (צילום: אייל טואג)
טל מלנבוים (צילום: אייל טואג)

"המודעות לטיפוח גדלה"

שוק הקוסמטיקה המקצועית מגלגל מאות מיליוני שקלים בישראל מדי שנה עם קהל לקוחות שהולך וגדל. אחת הסיבות לגידול היא כניסה של אפליקציות והנגשת המידע והמוצרים לציבור הרחב."הקהל נהיה צעיר יותר, כלומר המודעות לצורך בטיפוח העור כבר מגיל צעיר הולכת וגדלה, ואנו מזהים נערים ונערות שמבקשים פתרונות לטיפוח וטיפול העור באופן שוטף ולא רק עבור בעיות אקוטיות", אומר אורי רודריג, מנכ"ל ובעלים SR קוסמטיקס, שעומדת מאחורי אפליקציית Face It, שמורכבת משלושה חלקים: אבחון, טיפול, ומכירת מוצרי טיפוח של חברת SR קוסמטיקס.

רודריג מסביר כי בעזרת בינה מלאכותית הם מלמדים את האפליקציה ידע וניסיון שיש לקוסמטיקאית מומחית. "הזמינות בנייד בזמן ביצוע הטיפול וההפניה לפרוטוקול המתאים, המאוד מפורט, מאפשרות מתן טיפול ברמה המקצועית הכי גבוהה – דבר החוסך עשרות שעות עבודת ייעוץ. האפליקציה זמינה תמיד לקוסמטיקאיות וכן לכלל הציבור הבור בנושא", הדגיש.

הוא הוסיף כי תוחלת החיים הולכת וגדלה, וכך גם המודעות לטיפוח עור הפנים בגיל השלישי: "נשים בנות 75 ו־80 מבקשות פתרונות עבור בעיות עור ולא מתפשרות על המראה. הגידול בכמות האוכלוסייה הדורשת פתרונות והצורך במתן פתרונות מהירים ויעילים באבחון הבעיה - יאיצו את השימוש באבחונים שנעשים אונליין, והשימוש בטכנולוגיה חכמה ובבינה מלאכותית גם בתחום הקוסמטיקה יהפוך לחלק בלתי נפרד מהיום־יום של המטופלת".

האפליקציה נותנת מענה בזמן אמת ומאבחנת מצבים שונים בעור הפנים לפי נגעים דוגמת אקנה ברמות השונות, צלקות, אקזמה, הרפס, קמטים (בסיווג לפי גיל), פיגמנטציה ברמות השונות ועוד. "יכולות האבחון ילכו וישתפרו ככל שמספר המשתמשים באפליקציה ילך ויגדל, ומובן שהחברה מתכננת להגדיל את כמות הבעיות שניתן לאבחן באמצעות האפליקציה", הוסיף.

אפליקציית Face It (צילום: צילום מסך)
אפליקציית Face It (צילום: צילום מסך)

"העצמת מרכיבי היופי"

אפליקציה מעניינת נוספת בתחום היא של חברת אלמה ישראל, שהשיקה בארץ שלושה חומרי מילוי מסדרת Aliaxin Volution, המציגים גישה חדשנית שתהפוך את התמונה הדו־ממדית שלנו (סלפי) לתמונה תלת־ממדית אמיתית. החברה נעזרת באפליקציה חדשה שהשיקה, שנקראת MYVolution, המתאימה את חומר המילוי ואופן ההזרקה. חברת התרופות IBSA השוויצרית, יצרנית חומר הגלם חומצה היאלורונית והעומדת מאחורי פיתוח האפליקציה, בדקה וחקרה צילומים של אלפי פרצופים כדי לבנות את האלגוריתם.

ד"ר איל קרמר, מומחה בכירורגיה פלסטית, מסביר כי "מדובר בטכניקה המתבססת על העצמת מרכיבי היופי בהתאם לתבנית הפנים הייחודית של כל אחד ואחת, והכל משתלב טכנולוגית עם אפליקציה המזהה את צורת הפנים ומתאימה את הטיפול המומלץ להדגשת היופי הטבעי".

אחד היתרונות הבולטים בשיפור המכשור והטכנולוגיות בתחום האסתטיקה הוא האפשרות למעבר לטיפולים טבעיים יותר. כך לדוגמה Oxypod Hydrate - הקפסולה החדשה בסדרת הקפסולות של מכשיר ה־Geneo - שמיועדת לטיפול במצב של עור הסובל מיובש וחוסר בלחות. Geneo היא פלטפורמת טיפולי הפנים של חברת פולוגן הישראלית, כאשר כל הקפסולות הידועות בשמן Oxypod מבוססות מרכיבים טבעיים בלבד ומטפלות במגוון סוגים של מצבי עור. המכשיר משווק על ידי חברת אלפאמדיקס.

Geneo Hydrate טיפול אוקסיג'נאו (צילום: יח''צ)
Geneo Hydrate טיפול אוקסיג'נאו (צילום: יח''צ)

המרכיב העיקרי בקפסולה החדשה הוא ספירולינה כחולה – סוג אצה שנודעת בזכות השפעותיה האנטי־דלקתיות ונוגדות החמצון. ספירולינה מכילה חלבון איכותי וריכוזים גדולים של ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו חיוניות. מחקרים הוכיחו השפעה מיידית בהרגעת העור והענקת לחות מוגברת - לעור בריא וקורן