מועצת זכויות האדם קבעה ב-27 במאי כי תוקם "ועדה בינלאומית עצמאית ומתמשכת" כדי לחקור "הפרות לכאורה של החוק ההומינטרי הבינלאומי ואת כל ההפרות לכאורה והפגיעה בחוק זכויות האדם הבינלאומי עד ל-13 באפריל 2021 ואחריו". מרחב החקירה יהיה "השטחים הפלסטיניים הכבודים, כולל מזרח ירושלים, ובתוך ישראל".

נשיאת מועצת זכויות האדם, נזהת שמים חאן, הודיעה היום כי נאווי פילאי תשמש יו"ר הוועדה. פילאי (79) שימשה נציבת זכויות האדם של האו"ם בשנים 2008 עד 2014. בזמן מבצע "צוק איתן", היא האשימה שצה"ל ביצע פשעי מלחמה ולא פעל מספיק כדי להגן על אזרחים ברצועת עזה, אולם גם גינתה את חמאס על התקפות חסרות אבחנה" נגד ישראל.

פילאי הייתה בעבר גם שופטת בבית המשפט העליון של דרום אפריקה לאחר סיום האפרטהייד, שופטת בבית הדין הפלילי לרצח העם ברואנדה ושופטת בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. כיום היא משמשת שופטת זמנית בבית הדין הבינלאומי במסגרת תביעה שהגיעה גמביה נגד מיאנמר על רדיפת בני הרוהינגיה והיא נשיאת הוועדה הבינלאומית נגד עונש המוות.

נאווי פילאי  (צילום: REUTERS/Ruben Sprich )
נאווי פילאי (צילום: REUTERS/Ruben Sprich )

חבר נוסף בוועדת החקירה הוא מילון קוטארי מהודו, פרופ' במכון ללימודים בינלאומיים והתפתחותיים בז'נבה, שהיה חוקר מטעם האו"ם לסוגיות של דיור אוי והוא מייעץ לממשלות ולאו"ם על סוגיות של זכויות אדם.

החבר השלישי הוא כריס סידוטי מאוסטרליה, מומחה לחוק זכויות האדם שעומד כיום בראש ועדת ייעוץ שהוקמה בעקבות ההפיכה הצבאית במיאנמר ובעבר שימש נציב זכויות האדם באוסטרליה ומנהל הוועדה לזכויות אדם ושוויון הזדמנויות באוסטרליה