חיסוני הקורונה אינם פוגעים בפוריות הגבר, כך עולה ממחקר חדש שנעשה בבית החולים הדסה עין כרם בקרב מטופלי IVF (הפריה חוץ גופית) לפני חיסון ולאחריו בטווח של שנה. זהו המחקר הראשון שנעשה בנושא.

המחקר נערך על ידי רופאי בית החולים, ד"ר מרים ספראי, פרופ' בנימין ראובינוף וד"ר אסף בן מאיר. הרופאים מסבירים כי למחקר ישנה חשיבות אפידמיולוגית אדירה בגלל החשש, הלא מבוסס, שהחיסון פוגע בפוריות, בעיקר אצל גברים ונשים בגילי הפוריות.

לפי ד"ר ספראי, מדובר בהוכחה ראשונה לכך שחיסון הקורונה אינו פוגע בפוריות הגבר, ואף להפך – הוא מומלץ בעיקר לגברים בגלל הפגיעה האפשרית בתאי הזרע בחולי קורונה. "המחקר בהחלט מרגיע, כי אנחנו לא מצפים לפגיעה בפוריות בקרב ילדים וגברים צעירים יותר מאלו שהשתתפו במחקר", הסבירה ספראי.

תוצאות פחות מעודדות הניב מחקר אחר, שנערך במרכז הרפואי שיבא בהובלת פרופ' בני דקל, מנהל נפרולוגיה ילדים ומנהל המכון לחקר תאי אב במרכז הרפואי. במחקר זה נוכחו החוקרים לראות כיצד וירוס הקורונה עלול לפגוע בכליות.

לפי הידוע, עד כמחצית מחולי קורונה מורכבים מפתחים כשל כלייתי. נתונים שנאספו בשיבא, בשיתוף פרופ׳ חיים מעין, מנהל פנימית ה׳, הצביעו על ממצאים דומים בקרב מאושפזים בטיפול נמרץ קורונה. כדי להבין את המחלה הכלייתית, גידלו החוקרים, שעבדו בשיתוף פעולה עם חוקרי המכון הביולוגי בנס ציונה, תאי כליה ומבנים דמויי רקמת כליות תלת־ממדית אנושית בתנאי מעבדה, וניסו להדביקם בווירוס.

מהממצאים עולה כי הווירוס הצליח להדביק ולהשתכפל בתאי הכליות המהונדסים, אך להפתעת החוקרים הוא לא גרם להרס או למוות של התאים. החוקרים הראו כי ישנה כמות גדולה של מולקולות מסוג אינטרפרון (חלבונים המהווים חלק ממערכת החיסון) בתאי כליה, לפני שווירוס הקורונה חדר פנימה, ועם ההדבקה נרשמה עלייה במולקולות אלו. בתאי כליה אחרים, שלהם אין יכולת לייצר מולקולות אינטרפרון, גרם הזיהום בווירוס הקורונה להרס התאים ולמותם, והדגים את חשיבות המולקולות בהגנה של תאי הכליה בפני הנגיף.

עוד עולה מהמחקר כי כשמגדלים את תאי הכליה האנושיים בתנאים המדמים נזק כלייתי חריף, כפי שנראה במחלת קורונה רב־מערכתית, התאים נדבקים בווירוס עוד יותר ומופיע בהם נזק נוסף.