בהתמדה ובעקביות מסתמן המתרגם והמעבד אלי ביז'אווי כמרענן הבלתי רשמי של עולם הבמה בארץ. מבחינתו, לא משנה מי עומד בפניו - שייקספיר, מולייר, להקת "אבבא", קישון, או עכשיו פרוקופייב - סמכו עליו שיידע להפוך כמעט כל קלאסיקה למשהו עכשווי שבו הוא יוצק נופך משלו.

הפעם מגיע תורו של המלחין הרוסי סרגיי פרוקופייב, מענקי המוזיקה של המאה ה-20, ליהנות מהטיפול המושכל של ביז'אווי, 43, בקונצרט המוקדש בביצוע התזמורת הסימפונית ראשון-לציון, בניצוחו של מאסטרו דן אטינגר. האירוע ייערך מחרתיים במשכן לאמנויות הבמה, בתל-אביב.

לאחר ביצוע יצירותיו "הפתיחה על נושאים עבריים" ו"סימפוניה קלאסית", יגיע הקונצרט לשיאו עם יצירתו "פטר והזאב", מהיצירות האהובות ביותר בכל הזמנים. "בחרתי לחרוז ולמשקל - לתת לו משקל - מה שאין ביצירה המקורית", מספר ביז'אווי. "הטקסט של פרוקופייב מאוד פרוזאי וכך הוא מבוצע כל השנים. מצאתי לנכון לשחק פחות בתוכן  ויותר בצורה", הוא מוסיף. 

כמספרת הסיפור נבחרה ציפי שביט, בהיותה שנים רבות לא רק מלכת הילדים, שלגביהם היא מעין מקבילה ישראלית של המלכה אליזבת' של האנגלים, אלא גם מוכרת בהנחיותיה המוזיקליות. "מצד שני, יש גם ציפי שביט למבוגרים, כך שניתן להביא דברים עם קריצה ועם ביקורת. זה מאפשר לשמור על החן הילדותי ובו בזמן לתבל בגישה בוגרת יותר", מסביר המתרגם הישראלי. 

כאן מוסיף ביז'אווי הערת-אזהרה: "אני לא שלם עם ניסיון להגדיר את מה שנבצע כפטר והזאב למבוגרים, מה שמעלה דימוי לא נכון. נראה לי יותר מדויק לומר שמהביצוע שלנו יוכלו ליהנות יחד מבוגרים וילדים". ביז'אווי מציין כי "החידוש כאן הוא ברעננות של הנוסח העברי, בחיפוש של ניואנסים חדשים, המחברים בין המילים לצלילים. זאת, כשהתזמורת של ראשון תנגן את היצירה בדיוק כפי שפרוקופייב כתב".

"ישנו גם הפן האישי, לאחר שכמו רבים אחרים ציפי שביט היא חלק מפס הקול של הילדות שלי ואני בהחלט יכול לומר שגדלתי עליה", הוא מתרפק. "אפשר להתפעל מהאישה הזאת, שנשארה עם אותה אנרגיה שהייתה לה לפני שנים, לא פחות", קובע ביז'אווי. 

אם נקפוץ לקורונה?
"היא גרמה לכך שכרגע מוצגות במקביל פחות הצגות עם המעורבות שלי. אליהן עומדת להצטרף הצגת 'אני לא רפפורט', שעומדת לעלות בהבימה בתרגום שלי".

הבטחת לי בראיון קודם לכתוב מחזה בעצמך.
"מרוב שאני עסוק כעת, אני מציע לחכות עם זה לראיון הבא. בינתיים אני ממליץ ליהנות מהמוזיקה של פרוקופייב בנגינת הסימפונית של ראשון