משרד החינוך הציג היום (ראשון) את תכנית העבודה של מערכת החינוך לשנת הלימודים תשפ"ב, שתיפתח בעוד קצת יותר מחודש, בסימן נגיף הקורונה. בהתאם לסיכומים של שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל המשרד תא"ל יגאל סלוביק, עם משרד הבריאות, שנת הלימודים תפתח כסדרה מהגן ועד לכיתות יב'.

בפתח הדיון נשא דברים ראש הממשלה נפתלי בנט שאמר: "אנחנו פה בשביל לשמוע את התכניות של משרד החינוך עם משרד הבריאות - איך אנחנו פותחים שנת לימודים כסדרה. המטרה שלנו, כמו שכולם יודעים, היא לא לפגוע בכלכלה, לא לפגוע בחינוך ולא לפגוע בשגרת החיים".

"אני כן אגיד שכדי להגיע לזה, ואני חושב שעכשיו זה זועק בכל העולם, ברור שאנחנו צריכים לחסן את הציבור הישראלי כמה שיותר. אני רואה מה עושים בארצות הברית, בצרפת, באנגליה בענייני המרצת חיסונים. בסופו של דבר אנחנו גם יודעים שצריך מסה קריטית כדי לחסום את המגפה, אז צריך להמריץ את כולם. אני רוצה לשמוע גם מומחים, גם את יו"ר מרכז השלטון המקומי, גם את השרים. נשמע את הדברים ונקבל החלטות", הוסיף בנט. 

על פי תוכנית העבודה, צוותי החינוך, התלמידים ויתר הבאים בשערי מוסדות החינוך יחויבו להקפיד על כללי הבריאות וההיגיינה, ויתנהלו בכפוף לשיעורי התחלואה והנהלים הנדרשים במקומות הרלוונטיים. בנוסף, תכלול התוכנית את הפרטים הבאים:  

• פתיחה של כל מוסדות החינוך ללמידה פיזית, ללא תלות בצבע הרשות.

• מדיניות בידוד מותאמת למערכת החינוך.

• עם המעבר של רשות לצבע כתום, יתבצעו מהלכים בית-ספריים לצמצום מגעים, כמו כן, יתוגברו פעולות מניעה ואיתור, בהם: מגן חינוך ובדיקות מהירות.

• סגירת מוסד חינוכי תיעשה רק בהינתן עלייה משמעותית בתחלואה במוסד החינוכי, בהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות.

• מסגרות הצהרונים תפעלנה כבשגרה.

• פעילויות בלתי פורמליות תתקיימנה בכל תנאי, אך ברשויות כתומות ואדומות, הן תתקיימנה רק בשטחים פתוחים.

• הסעות יופעלו כרגיל.

כמו כן, תינתן גמישות למוסדות חינוך לשם צמצום המגעים בהם בהתאם לשלב הגיל. מנהל בית הספר יוכל לנקוט בצעדים לצמצום מגעים, בהתאם לשיקול דעתו, ובהם: מעבר לקבוצות לימוד קטנות, הפרדה בין השכבות במרחבי הפעילות השונים, שילוב למידה מרחוק. 

בנוסף, יחולו פעולות דיגום וניטור מקדים בבתי הספר, על מנת למנוע התפרצות של תחלואה בהם, תחילה בערים האדומות והכתומות. עוד קובעת התוכנית כי הדיגום יתמקד בבתי ספר יסודיים, בפרט אצל שכבות ה'-ו'. כמו כן, יבוצעו בדיקות קורונה וולונטריות (בכפוף לאישור ההורים). 

כדי להגדיל את היקף פטורי הבידוד של תלמידים וצוותי חינוך, יתבצע בחודשי אוגוסט-ספטמבר מבצע ארצי של בדיקות סרולוגיות. קהל היעד יהיה כלל התלמידים וצוותי הוראה שאינם פטורי בידוד. במשרד החינוך מקווים כי הבדיקות תסייענה באיתור תלמידים הנושאים נוגדנים לקורונה ללא גילוי תסמינים. 

שרת החינוך שאשא ביטון ברכה על התוכנית שגובשה ואמרה: "לחזרה של התלמידים לשגרת לימודים בבתי הספר ובגנים השפעה מכרעת על החוסן הנפשי האישי והחברתי שלהם ועל עיצוב אישיותם ולכן אין ספק שמקומם בתוך מוסדות החינוך. בשנה וחצי האחרונות שילמו הילדים מחיר יקר בשל הניתוק החברתי והבדידות. מוטלת עלינו חובה מוסרית וחינוכית, ליצור בעבורם וודאות ויציבות למען חוסנם האישי והנפשי".

מנכ"ל המשרד החינוך יגאל סלוביק הוסיף: "רציפות התפקוד של מערכת החינוך הינה יעד לאומי ראשון במעלה בימים של שגרה. מספר המחוסנים הולך וגדל, נתון שיש בו כדי לחזק את מדיניות השגרה והרצף".