לאחרונה פורסם סקר בארצות הברית מטעם Jewish Electoral Institute, שלפיו 25% מיהודי ארצות הברית חושבים שישראל היא מדינת אפרטהייד, ו־22% סבורים שישראל מבצעת ג'נוסייד בפלסטינים. בלי לדעת עד כמה נתוני הסקר אכן מייצגים, כבר שנים שההסברה הישראלית לקויה. לא פעם אנו שומעים דיווחים על אוניברסיטאות אמריקאיות שבהן מתקיימת פעילות אנטי־ישראלית.

יש לחזק את הסטודנטים הישראלים הלומדים בחו"ל. המדינה חייבת לתת להם כלים להתמודדות עם תנועת BDS. ישראל חייבת להתעורר ויפה שעה אחת קודם. יהודי ארצות הברית ניזונים מהתקשורת האמריקאית, שהינה הרבה פעמים לא אוהדת לישראל. מציאות דומה שוררת גם במדינות אירופה. בעידן הרשתות החברתיות אפשר להפיץ מסרים ומידע בצורה רחבה ביותר בעלות שאינה פונקציה ישירה של מספר הגולשים, וגם לכך כמובן יש תרומה לתופעה.

כידוע, יהודי ארצות הברית מורכבים משלל קבוצות: חרדים, אורתודוקסים, דתיים, מסורתיים, רפורמים - לכל קבוצה גישה משלה לישראל ולעתיד העם היהודי. מדינת ישראל צריכה לבצע סקר אמיתי, לא למטרות אלקטורליות, שבו תבחן מיהן הקבוצות המרכזיות, מה מניע אותן, איך הן יכולות להשפיע למען ישראל, אילו כלים טכנולוגיים ומידע חשוב וחיוני לספק להן. על בסיס הניתוח הנ"ל, יש להגדיר אסטרטגיה שתתאים ליעדים השונים, בהתאם לקבוצות. חייבים להיעזר בכוחות מקומיים אשר כבר מפגינים אהדה לישראל ושולטים בטכנולוגיות המודרניות. זה גם יתרום לשותפות אמיתית. יש גם לזהות קבוצות אדישות שאפשר לקרב.

מדינת ישראל צריכה צוותי תגובה יעילים, אבל תגובה איננה סוף דבר. המדינה חייבת להיות פרו־אקטיבית. כך למשל, בזמן המלחמה הקרה, הפעילה ארצות הברית תחנת רדיו אשר שידרה בשפת האויב יומם ולילה.מבחינת התכנים, יש להדגיש דברים בסיסיים, שיפריכו את טענות ה־BDS, בהם העובדה ששירותי המדינה זמינים לכולם, כגון בריאות, חינוך ועוד, ללא אפליה; או את העובדה שיש חברי כנסת ערבים. יש גם להפנות את הזרקור לאי־הדמוקרטיה שיש במדינות מסביב.

על מדינת ישראל להיות ערוכה בכל החזיתות ולהכין תוכנית אסטרטגית כפולה: החוצה ופנימה. ראשית, מדינת ישראל צריכה לעשות סדר בבית, למשל להפסיק לתת במה תקשורתית לתומכי טרור. כמו כן, יש להוקיע את מי שמשווה את חיילי צה"ל לגרועים שבאויבינו. כאשר יש חברי כנסת המגבים את החלטת החרם של חברה מסחרית אמריקאית, למה מתלוננים על מישהו אחר? יש גם אנשי סגל אקדמי בארץ המגבים את הקריאות לחרם על האוניברסיטאות הישראליות. למה הם עדיין מקבלים משכורת ממוסד רשמי של מדינת ישראל? בנוסף, יש לדאוג לכך שכל ילד בישראל ידע את הגיאוגרפיה של הארץ ואת תולדותיה. 

הכותב הוא חבר ב"מבטחי" - פורום מפקדים לאומי