ישראל זיו, לשעבר אלוף בצה"ל וראש אגף המבצעים, שוחח הבוקר (שני) עם יריב אופנהיימר וינון מגל בתכניתם ב-103FM והתייחס לדיווחים לכך שהרוסים לא מרוצים מהסטטוס קוו שנוצר לגבי התקיפות הישראילות נגד מטרות איראניות. הוא הסתייג מכך שמדובר במצב מדאיג, אך הבהיר כי עלינו "לשים לכך לב".

"קודם כל כמו בכל דבר יש פה בהחלט עניין של מינון ואיזונים", פתח זיו את דבריו. נתחיל מהדבר אולי הכי חשוב, המדיניות הרוסית בסוריה היא כזו שהם מעוניינים להיות אלה שמושכים בחוטים ואין להם שום רצון או כוונה להגיש את סוריה על מגש של כסף לאיראנים".

"זה לא התוכנית שלהם, לא האינטרס שלהם לכן הנוכחות האיראנית שם היא במילים עדינות 'חול בעיניים' והם לא מבסוטים מההשתלטות האיראנית, בטח לא להשתמש בהם ככלי עבור האיראנים", המשיך.

"לכן התקיפות הישראליות שם וצמצום או פגיעה בנוכחות האיראנית משרתת את האינטרס הרוסי, לא עניין של כמה הם נחמדים כלפי ישראל או מודאגים מהאינטרס הישראלי. זה לא מעניין אותם לדעתי, מעניין אותם האינטרס שלהם, לכן הפעילות הישראלית שם בהיבט הזה משרתת את האינטרס שלהם", הדגיש האלוף במילואים.

"איפה זה חוצה את זה? הם לא רוצים להופיע שם ככאלה שגם בהיבט ההפוך משרתים את האינטרס הישראלי, גם זה לא מתאים להם כי הם רוצים להיראות כבעלי הבית האזורי בסוריה", הסביר את עצמו. "הם הגיעו להבנות כאלה כולל עם האמריקנים לכן עניין המינון הישראלי מאוד חשוב, האם לתקוף ולעשות את זה באופן שמערער על המנהיגות שלהם שם, יש כאן קו עדין שישראל צריכה לשים אליו לב".

כשנשאל על תקיפה ישראלית שאירעה בסוריה בשבוע שאמר, אמר כי זה "לא היה שונה ממה שבוצע בעבר, יש שם עניין של איזה טילים הם מאפשרים ומה לא. חלק מזה זה העניין מה הם מאפשרים בעניין המכ"מים. אני לא רוצה להיכנס לפרטים, זה רגיש מדי. לא היה שוני במה שהיה בשבוע שעבר למה שהיה בשבועות הקודמים למיטב ידיעתי".

כשנשאל האם יש פעולות שאנחנו נמנעים מלעשות בגלל המצב החדש, הסביר כי "למיטב ידיעתי לא אבל האם אנחנו מהרעשים האלה צריכים לחשוב טיפה יותר טוב איך לא להפר את האיזון? כן".

הוא שב והדגיש כי "זה לא שינוי, אני חושב שהם הולכים עם אותה מדיניות לאורך זמן ומסבירים לנו את זה. צריך להבין, יש משוואה עם לא מעט משתנים שאנחנו צריכים להכיר בה. אנחנו חייבים להיות ערניים להתפתחות המשוואתית שם, ליחסים בין ארה"ב לרוסיה, ולעוד כמה פרמטרים ולא ללכת רק בסוג של חשיבה של פטיש ומסמרים כי זה לא יעבוד, זה יפגע בנו בסוף".

זיו הדף את הטענות על שהחלטת הרוסים נובעת מכך שנתניהו לא מעורב: "תמיד יש יתרון גדול לכך שיש קשר טוב בין מנהיגים, אבל אני לא חושב שהאינטרס הרוסי שם נקבע בשל זה או שיש פה מערוף אישי לנתניהו לטובת ביטחון ישראל בנושא שהוא מקדים או מועדף על פני האינטרס".

"יש גם את העניין האיראני, הסורי עצמו, יש שם הרבה פרמטרים", הוסיף. "לא רק הפרמטר של נתניהו. אנחנו חיים תחת שינוי נתניהו ונראה לנו שזה מרכז העולם, אבל זה לא. השינוי של ביידן הרבה יותר משמעותי בכל הקשור למערכת היחסים או האיזונים בין ארה"ב לרוסיה בכלל בראייה האסטרטגית העולמית וגם באזור הזה. זה לא אזור אקוטי, בטח לא לאמריקנים".

הוא הוסיף כי האיראנים "מעניינים את האמריקאים כדי להכשיר את הקרקע להסכם".

בסוף דבריו התייחס לסאגת NSO. כשנשאל עד כמה הדבר יזעזע את הייצוא הביטחוני של ישראל ואת מעמדה, ענה: "אני שומע פידבקים, לא מעורב בזה. גם העולם העסקי שלי לא יושב שם. אני לא חי בעולמות האלה מבחינת היום-יום אבל בקשרים שלי אני כן שומע ריקושטים על זה. זה לא עושה לנו טוב נגדיר את זה כך, כי תמיד קל לחבר את ישראל למזימות ופלונטרים. דבר מן הסוג הזה אני חושב שיש בו שריטה על המסך הישראלי".