מותג התכשיטים FRIDA הוא אחד ממותגי התכשיטים המגוונים ביותר; יש בו מכל הסגנונות- מהקלאסי והעדין ועד הדומיננטי והצעקני, והכל בעבודת יד של האמנית נטע ויינשטוק. "אני מקפידה לנוע עם החומר עצמו. אין אצלי תכשיטים עם פינות חדות או שפיצים כי זו לא צורתו הטבעית של החומר" היא מספרת. הקולקציה מורכבת מחומרים כגון פליז, כסף, ציפויי זהב ושימוש חוזר בחומרים. "אני מאמינה בקיימות וחשוב לי להכניס את הערכים שלי לכל תכשיט, לכן מחזור ושימוש מחודש בחומרים זה אלמנט בולט מאוד בקולקציות השונות". בזכות החומרים- גם התכשיטים הדומיננטיים מלאי הנוכחות שנראים מאוד כבדים- הם נטולי משקל כמעט לגמרי. "זה חייב להיות נוח. כשאני מעצבת אני חושבת על נשים כמוני, שעובדות מהבוקר עד הערב, שהנראות חשובה להן אבל גם הנוחות". 

FRIDA  (צילום: מני פאל)
FRIDA (צילום: מני פאל)

"אין לי קו אחד, כי המוזה יכולה לפתע לנחות עלי או שאתקל בחומר שמרתק אותי ואצור מזה מיני קולקציה. אני גם לא מאמינה בסוג יופי אחד. העולם שלנו מלא רבדים ועומקים, היופי הוא במגוון, אז למה להגביל את עצמנו? גם לי מתחשק בו אחד להתלבש קלאסי ומחויט ובבוקר למחרת צבעוני, למה לבחור אם אפשר גם וגם?", ולשאלתי אם יש היום מקום למעצבות תכשיטים בעידן של עלי אקספרס היא עונה "זה ייקום מגביל ואי אפשר להשוות. תמיד יהיה את הקהל שחשובה לו עבודת היד, הייחודיות, הדיוק, העיצוב המקורי. זה דברים שאי אפשר להעתיק. גם אם אני עושה שניים מדגם- זה בחיים לא יצא אותו הדבר. זה הכוח של עבודת יד ושל ייחודיות והקהל שלי מעריך את זה".

ויינשטוק, 62, תמיד אהבה אמנות, אבל יותר מהכל אהבה לרצות (מלשון ריצוי) את ההורים שאיבדו את בנם עוד בעיראק, כשנחשד בריגול והוצא להורג. כשעלו לארץ בהיותה נערה, היא הלכה בתלם, התגייסה לצבא, סיימה לימודי הנדסת מכונות בטכניון, עיצוב תעשייתי ולימודי צורפות במכללת ויצו והשתלבה בהייטק הישראלי. "ידעתי שאני צריכה לשים את האהבה שלי לאמנות בצד ולהעניק להורים שלי כמה שיותר נחת. העצב תמיד שם, זה לא משהו שמתגברים עליו" היא משתפת.

מותג התכשיטים הישראלי FRIDA (צילום: מני פאל)
מותג התכשיטים הישראלי FRIDA (צילום: מני פאל)

לפני 4 שנים היא החליטה לתת דרור ליצירתיות שלה ופתחה בוטיק בשוק הפשפשים ביפו, שהחליטה לקרוא על שם חמתה - פרידה. "בזמן המהומות האחרונות לא עצמתי עין" היא מספרת. "הבוטיק היה סגור וישבתי 24/7 וצפיתי במצלמות האבטחה בחשש גדול". בבוטיק היא מארחת מעצבות ומעצבים ישראלים שיחד עם תכשיטיה יוצרים תמהיל מרתק עבור הלקוחה הישראלית- "זו הדרך שלי לקדם ולתמוך באופנה ישראלית. יש פה מעצבים קבועים בבוטיק לצד התכשיטים שלי ומעצבים מתחלפים- כך שכל פעם זו הפתעה ללקוחה. בעבר חיינו המון על תיירות, אבל כמובן שמאז הקורונה כמעט ואין תיירים, אבל לאט לאט עוד ועוד ישראליות מגלות את הבוטיק- ומזלנו שתיירות הפנים מתחילה להתאושש" היא משתפת בגילוי לב. "זו לא תקופה פשוטה ונכון שנגמרו המהומות, אבל האזור טרם חזר לעצמו".

אבל השנה האחרונה זימנה לה גם פיק משמח - כאשר לטקס האוסקר האחרון הגיעה שירה הוכמן לצד יוצרי הסרט 'עין לבנה' שהיה מועמד, כאשר היא עונדת עגילים שלה. "זה היה משב רוח מרענן ומשמח בשנה לא פשוטה בכלל. התבאסתי שהם לא זכו, היינו צריכים את הזכייה הזו למורל של המדינה".

טווח מחירים: 200-1140 ש"ח

רבי פנחס 4, שוק הפשפשים, יפו

חנות האונליין: https://fridajewels.co.il/