הקיץ כבר כאן ורבים נכנסו לשגרת אימוני כושר קפדנית. יש מי שמתאמנים בחוץ, אחרים מגיעים למכון הכושר או לבריכה ויש מי שמודד קילומטרים בריצות ארוכות. כדי להשיג תוצאות טובות יותר, מקפידים רבים מהם על תזונה נכונה ושילוב של תוספת חלבון שמסייע בבניית השרירים והגוף לאחר המאמץ באימון. יש מי שמשלב אבקות חלבון ואחרים מסתפקים בחטיפים עשירים בפרוטאין.

אבקת חלבון GO, תנובה. מחיר: 250 שקל (צילום: יח''צ)
אבקת חלבון GO, תנובה. מחיר: 250 שקל (צילום: יח''צ)

לפני שמדברים על אבקות וחטיפי עמוסי חלבונים שמסייעים למתאמנים ולמפתחי הגוף, כדאי להבין מהם יתרונות החלבון ומהי כמות החלבון המומלצת. "כמות המינימום המומלצת לאנשים בריאים וללא מחלות רקע היא של 0.8 ק"ג לכל קילו משקל גוף" אומרת אלכס שצ'וקין, דיאטנית קלינית B.Sc R.D בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא. "לדוגמה ההמלצה עבור אדם בריא ששוקל 80 ק"ג תהיה 64 גרם חלבון ביום".

כיום ממליצים אנשי מקצוע למתאמנים בענפי ספורט שונים לצרוך כמויות שהן כפולות מצריכת החלבון המומלצת ע”י ה-RDA בכדי לאפשר הגדלת מסת השריר, שריפת קלוריות מוגברת והוצאת אנרגיה. צריכת חלבון גבוהה יותר מהמלצות ה-RDA טובה לספורטאים תחרותיים, למתאמנים בחדר הכושר או כאלה המקפידים על פעילות ספורטיבית בחוץ. אנשים צעירים וכאלה המקפידים על שגרת אימונים זקוקים ל-25-20 גרם של חלבון איכותי לאחר אימון כדי להבטיח סיוע בהגברת בניית השריר ביממה שלאחריו.

"קיימים מספר סוגים של אבקות חלבון כשמקור החלבון בהם משתנה. חלבון WHEY הפופולרי ביותר, קזאין, חלבונים ממקורות צמחיים כמו סויה ואפונה ובנוסף תוספים של BCAA שאלו תוספים המכילים כמות גבוהה של חומצות אמינו חיוניות. חלבונים מסוג WHEY הם חלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה" מבהירה שצ'וקין.

"חשוב לומר כי מבחינה מחקרית לא נמצא יתרון של אבקות חלבון מהסוגים השונים על פני צריכת חלבונים מן המזון" אומרת שצ'וקין. "לכן, יש להתייחס לסוג החלבון, האם קיים אישור משרד הבריאות, בנוסף שימו לב שלרוב באבקות חלבון יש גם סוכרים כדי להפוך את המשקה או החטיף לטעים יותר ולכן ההמלצה היא לרכוש חלבון שמכיל אחוזי חלבון גבוהים בהשוואה למתחרים על פי מנה בגרמים". 

חטיפי חלבון ONE להשיג בעדן טבע מרקט. מחיר: 29.90 ל- 3 יחידות (צילום: יח''צ)
חטיפי חלבון ONE להשיג בעדן טבע מרקט. מחיר: 29.90 ל- 3 יחידות (צילום: יח''צ)

לדברי שצ'וקין כדאי לא להתפתות ולרכוש אבקות או חטיפים בהמלצת פרסומות ומדריכי חדר כושר או אנשי שיווק "חשוב שתבדקו מה מכיל המוצר ולאיזה ביקורות הוא זוכה. הקפידו להתייעץ עם דיאטניות ותזונאיות מוסמכות שיסייעו לכם בהתאמת המוצר הטוב ביותר עבורכם - יכול להיות שתגלו שאתם בכלל לא צריכים את תוספת החלבון".

את אבקות החלבון וחטיפי הפרוטאין תוכלו למצוא כיום לא רק בחנויות ייעודיות אלא גם ברשתות השיווק "בשנים האחרונות ישנה מודעות מואצת לעיסוק בספורט ולצידה גידול בצריכת חלבונים בצורותיו השונות. קטגוריה זו גדלה משמעותית מידי שנה" אומר אלי מזרחי, מנהל תחום בריאות ותוספי תזונה בעדן טבע מקבוצת טיב טעם. 

עד לפני מספר שנים היו בשוק שתי אופציות לצריכת חלבון שאינו בתזונה- אבקות וחטיפים. "כיום קשת האפשרויות רחבה יותר ועונה על כל הצרכים. ניתן למצוא אבקות, משקאות וחטיפים על בסיס חלבון מי גבינה ואבקות וחטיפים על בסיס קטניות או סויה המתאימים לטבעונים" מציין מזרחי.

אבקות חלבון PRO MAX, הרבלייף. מחיר: 265 שקל (צילום: דן פרץ)
אבקות חלבון PRO MAX, הרבלייף. מחיר: 265 שקל (צילום: דן פרץ)

בין החידושים בתחום תגלו את סדרות אבקות וחטיפי החלבון של תנובה. החברה שמזוהה יותר מכל עם מוצרי החלב והגבינות נכנסה לאחרונה לקטגוריית אבקות החלבון ומציעה את סדרת אבקות חלבון משני סוגים: סדרת המבוססת על חלבון WHEY שפותחה במטרה לספק ספיגת חלבון מהירה לצריכה בתזמון צמוד לאימון ולאחריו וסדרת אבקת חלבון המבוססת על חלבון קזאין המסייע בספיגת חלבון איטית לצריכה בימים בהם אנחנו לא מתאמנים.

בגזרת חטיפי החלבון נגלה את החטיפים החדשים של תנובה המבוססים על חלבון WHEY המכיל 20 גרם חלבון, פחות מ- 2 גרם סוכר וכמות גבוהה של חומצות אמינו חיוניות (BCAA). בעדן טבע מרקט תגלו בין שלל חטיפי ואבקות החלבון את סדרת החטיפים של ONE הכוללת טעמים שונים ומכילה 20 גרם חלבון לחטיף ופחות מגרם סוכר. גם בחטיפי החלבון של PROUD תחכה לכם כמות מכובדת של 18-21 גרם חלבון.