1. מה שקורה לכאורה בתאגיד השידור הציבורי מחייב בדיקה יסודית. התחקיר המקיף שפרסם עיתון "הארץ" על יחסי העבודה בתאגיד - מחייב את התערבותו של שר התקשורת יועז הנדל, שאחראי ציבורית על שידורי התאגיד. אם ממצאי התחקיר יתבררו כנכונים, הנדל חייב לפעול מיד כדי להביא להפסקת עבודתם של מי שאחראים לכאורה למצב החמור שנחשף בתחקיר שפרסמה תמר קפלנסקי.

אסור שתאגיד השידור הציבורי יהיה זה שיבדוק את עצמו, ועל שר התקשורת למנות מיד ועדת בדיקה עם סמכויות, שתערוך חקירה יסודית ותחשוף בפניו את האחראים למעשים הקשים שמתנהלים לכאורה מאחורי כתליו של התאגיד הציבורי. לפי התחקיר, העובדים שמועסקים בתאגיד חוששים לפרנסתם, ולכן קיים חשש שהם יפחדו לשתף פעולה עם ועדת בדיקה שיקים הנדל. על השר למצוא דרכים משפטיות, שבאמצעותן ניתן יהיה להבטיח לעובדי התאגיד, שכבודם האישי והמקצועי נרמס לכאורה, שפרנסתם לא תיפגע וזהותם לא תיחשף בתמורה למידע שהם יעבירו לוועדת הבדיקה.

ועדת הבדיקה תהיה חייבת להתחקות אחרי כל המנהלים ששמם הוזכר בכתבת התחקיר, מבלי להעניק הנחות לדרגים הבכירים ביותר. רק אם העובדים ידעו שמדובר בוועדת בדיקה חיצונית, ניטרלית, שפועלת ללא משוא פנים, ניתן יהיה לחשוף את מה שהוסתר לכאורה מעיני הציבור בתאגיד בשנים האחרונות. רק אם עובדי התאגיד יבינו שגם מקורבי המנכ"ל, כמו גם המנכ"ל עצמו, ייאלצו לתת את הדין אישית, אם יימצא פגם בהתנהלותם, יוכל השר הנדל להגיע לחקר האמת. כל צוות או ועדת בדיקה שיקים התאגיד יהיו לא יותר מאחיזת עיניים.

ברור לי שכל בדיקה מצד התאגיד נועדה לצרכים טקטיים בלבד, כדי למנוע הקמת ועדת בדיקה חיצונית. לפי התחקיר, המעשים החמורים לכאורה לא נעשו במחשכים, וגורמים בכירים בתאגיד ידעו לכאורה על מה שהתרחש ובחרו כנראה להעלים עין. אם מי שעומדים בראש תאגיד השידור הציבורי ידעו על המעשים החמורים לכאורה ולא עשו דבר, הם צריכים ללכת הביתה, כשם שמי שיטענו שלא ידעו, והיו צריכים לדעת, חייבים לתת על כך את הדין.

התאגיד אינו יכול לחקור את עצמו. נדמה שאת מה שהוא צריך היה לעשות, הוא לא עשה בזמן אמת. עכשיו זהו זמנה של ועדת בדיקה חיצונית ואובייקטיבית להגיע לחקר האמת ולפרסם מסקנות אישיות מהירות.

אלדד קובלנץ (צילום: זיו קורן)
אלדד קובלנץ (צילום: זיו קורן)


2. ידיעה לא גדולה שהתפרסמה השבוע - חשפה דרמה שהתחוללה בבית הכלא שקמה, שבו כלואים אסירים שמשתייכים לפת"ח. סוכן חשאי של מחלקת הסוכנים, בחטיבת המודיעין של שירות בתי הסוהר, הביא לתפיסת 41 טלפונים סלולריים ולהפללתם של שלושה חשודים - שני אזרחים ואסיר שניסו להחדיר לכלא עשרות טלפונים. השלושה שילמו שוחד נדיב לכל מי שהם חשבו שיוכל לסייע להם בהברחת המכשירים לכלא.

מתברר שזו התפיסה הגדולה ביותר שביצע שירות בתי הסוהר באמצעות הפעלת סוכן מתוך הארגון. עבור הקורא, זו עוד ידיעה שמתפרסמת בעיתון, עבור שירות בתי הסוהר זו הצלחה שראויה לשבחים. באמצעות המכשירים הסלולריים הזעירים מעבירים ראשי ארגוני הטרור הנחיות מהכלא לביצוע פיגועים. ראשי ארגוני הטרור רואים בתפיסת המכשירים מכה אנושה.

הקשר עם השטח הוא דבר חשוב עבורם, וזו הסיבה שהם מוכנים לשלם כמעט כל מחיר, ובלבד שיהיו מי שיסכימו להכניס לכלא את מכשירי ה"סרסור", שמורכבים בעבודת יד. המכשירים הסלולריים המאולתרים הם בגודל של שישה סנטימטרים וחצי, ואליהם מחובר לוח מקשים זעיר באותו גודל, כאשר החיוג נעשה באמצעות סיכה, בגלל גודלו הזעיר של המכשיר. ארגוני הטרור לא יוותרו לעולם על הקשר אל מחוץ לכלא, ולכן זו רק שאלה של זמן מתי הם ידרשו לקבל את המשלוח הבא של הטלפונים המאולתרים.