בחצר ביתי גדל עץ מנגו גדול. לפעמים כמות הפרי שהוא מניב מזערית עד כדי זניחה, לפעמים היא בינונית, ולפעמים היא כה גדולה עד שאני מחלקת פירות לבני משפחה, ועדיין נשארת עם כמות גדולה. אז אני מתחילה להכין מטעמים רבים ממנגו, כגון עוגות מוס גבינה עם מנגו, קינוחי מוס אישיים על בסיס מנגו ומטבלי צ'טני מנגו. אבל מה שאני הכי אוהבת להכין הוא סורבה מנגו.

לאחרונה הכנתי גרניטה/סורבה גם מאבטיח, וכעת החלטתי להביא למדור את שני המתכונים – לסורבה/גרניטה אבטיח או מנגו.

מהי גרניטה (Granita)? הגרניטה מגיעה במקור מאיטליה ומבוססת על פירות קפואים ו/או מיצים של פרי או יין. הסורבה (Sorbet) מגיע מצרפת ומבוסס בדרך כלל על רסק פרי ותבלינים, אלכוהול ונותני טעם. העיקרון בשניהם הוא ריסוק הפרי או הנוזל והקפאתו למשך כמה שעות, כשמדי פעם מוציאים מהמקפיא, מרסקים ומערבלים במזלג את הסורבה/הגרניטה, מה שמקנה להם מרקם של ברד, כמו גרגירי קרח עדינים.

יש המעדיפים את המרקם עדין ורך, ויש המעדיפים אותו גס וגדול כמו פתיתי שלג. מרקם הסורבה מושפע גם מסוג הפרי שבו השתמשנו. יש המגישים גביעי סורבה בטעם מנטה ולימון בארוחה עשירה ומורכבת כדי לנקות את החך בין מנה למנה, ויש המגישים את הסורבה או הגרניטה בסוף הארוחה.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

סורבה מנגו (צילום: פסקל פרץ-רובין)
סורבה מנגו (צילום: פסקל פרץ-רובין)

סורבה מנגו

החומרים: (ל־8־10 מנות)
1 קילו מנגו, קלוף וחתוך לקוביות גסות
2 כפות מיץ לימון
1 כפית ג'ינג'ר טרי או 1־2 טיפות וניל

לעיטור:
מספר עלי נענע

אופן ההכנה:
1. קולפים וחותכים את המנגו לקוביות ומכניסים לשקית או לקופסה בעלת סגירה הרמטית. מקפיאים כשעתיים וחצי או שלוש.
2. מעבירים את קוביות המנגו הקפואות למעבד מזון, מוסיפים את מיץ הלימון, הג'ינגר או הווניל וטוחנים לקבלת מרקם קטיפתי ועשיר. טועמים ומתקנים תיבול לפי הטעם. אם המנגו לא מספיק מתוק, אתם יכולים להוסיף מעט דבש או סירופ אגבה ולערבל. מעבירים לקופסת פלסטיק לא גבוהה ומכניסים למקפיא לשעה. מוציאים ומערבבים במזלג ומחזירים למקפיא.
3. להגשה: מוציאים את הסורבה מהמקפיא, מניחים על השיש כרבע שעה ונוטלים כדורים מהסורבה בעזרת כף גלידה. מכניסים לגביע הגשה ומעטרים במספר עלי נענע. אם הסורבה נשמר זמן ממושך במקפיא, הוציאו אותו 20 דקות קודם להגשה.

סורבה אבטיח ובזיליקום

החומרים: (ל־4־6 מנות)
1/2 אבטיח גדול
1/2 כוס אבקת סוכר או סירופ אגבה
מיץ מלימון בינוני
7 עלי בזיליקום

לעיטור:
מספר עלים של נענע/ בזיליקום

אופן ההכנה:
1.מסלקים את קליפת האבטיח ואת הגרעינים (גם הקטנים ביותר). חותכים את האבטיח לקוביות ומכניסים למעבד מזון. מוסיפים את אבקת הסוכר ומיץ הלימון וטוחנים במספר פולסים. מוסיפים את הבזיליקום וטוחנים שוב עד לקבלת מרקם אחיד.
2. יוצקים את עיסת האבטיח על מגש. על העיסה להגיע לגובה של 1 ס"מ, לא יותר. מכסים ומכניסים למקפיא למשך שעה וחצי עד שעתיים. מוציאים גם אם המרקם עדיין נוזלי. בעזרת מזלג או כף מגרדים הכל לקבלת גבשושיות, משטחים ומכניסים שוב למקפיא. יש לחזור על פעולה זו פעם נוספת, עד לקבלת המרקם הרצוי של הסורבה.
3. סמוך להגשה מוציאים מהמקפיא, חוזרים על פעולת הגירוף וערבוב הסורבה. נוטלים בכף וממלאים בגביעי הגשה. מעטרים בעלי נענע או בזיליקום ומגישים.