לאחר מבצע שומר החומות, שינתה ישראל את משוואת התגובה ובניגוד לעבר, חיל האוויר תוקף באופן עקבי בתגובה לשיגור בלוני תבערה שגורמים לשריפות בעוטף עזה.

תקיפת צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מכוונים את התקיפות בשלב הנוכחי לרף נמוך, שאינו מוביל להרוגים בצד השני. ועדיין, בהשוואה לעבר, מדובר בשינוי משמעותי בדפוס הפעולה. כיום תוקפים מתחם צבאי של חמאס בח'אן יונס כמטרה לגיטימית לאחר הפרחת בלונים. לפני כן, לעתים לא הייתה מתרחשת תקיפה כזאת - גם לאחר שיגורי רקטות לעבר העוטף.

יש הטוענים כי אסור לישראל להיגרר להסלמה בגלל בלוני תבערה ושריפות, שהם בעצם ניסיון של חמאס להפעיל לחץ כדי להשיג הקלות ברצועה - מבלי להוביל להסלמה. אלא שהעבר מוכיח שמה שמתחיל בשיגור של בלונים, מתדרדר מהר מאוד להסלמה. לכן, נכון עושה הדרג המדיני, שלראשונה לאחר שנים, מתנהל באופן עקבי, משרטט קווים אדומים לחמאס - ומגיב כשהם נחצים. ואם, חלילה, יחודש ירי הרקטות, אפשר להניח שהתגובות, בהתאם – יהיו קשות יותר.

אלא שאת הבעיות בעזה אי אפשר לפתור רק בדרך צבאית. ושוב, למרות שינוי המשוואה, ישראל טרם הצליחה למנף את מבצע שומר החומות להשגת יעדים מדיניים של יציבות ביטחונית מול הרצועה. גם עם תגובה חריפה יותר או פחות להפרחת בלונים וירי רקטות מהרצועה, ישראל וחמאס נמצאים על המסלול המוכר והקבוע להתנגשות צבאית נוספת.

קצב ההסלמה איטי במיוחד, עם עליות וירידות. שבוע מתוח יותר ואחד פחות, אבל הכיוון - גם אם ההסלמה זוחלת הפעם באיטיות - הוא מאוד ברור. לכן, ללא מהלך מדיני - זו באמת רק שאלה של זמן עד שההסלמה תגיע.

יותר מחודשיים לאחר סיום שומר החומות, תקופה שבמהלכה נעשו ניסיונות להגיע לפריצת דרך במשא ומתן בנושא השבויים והנעדרים, יש מקום גם לשאול - האם ישראל לא צריכה לחתור לכך שמתווך אחר ייקח את ההובלה מהמצרים. שכן נראה שמהמצרים, לפחות כרגע, לא צפויות להגיע בשורות חדשות. אם ישראל רואה בהגעה להסדר עקיף עם חמאס בעזה אינטרס ישראלי, היא צריכה לבחון ברצינות הכנסת מתווך אחר לתמונה.