לא בטוח אם שמתם לב תוך כדי ההתרגשות עם עליית העונה הרביעית של "חתונה ממבט ראשון" (או "חתונמי" בפי העם), תוכנית הלהיט של קשת 12, כי עם עזיבת הגנטיקאית ד"ר ליאת יקיר, לא נותר בתוכנית איש מצוות המומחים המקורי שלה. אם לא נחשיב את עידו רוזנבלום, שחלקו כקריין ברקע צנוע ביותר, הרי מתוכנית הבראשית, ששודרה ב-30 באוקטובר 2017, שרד רק יותם יזרעאלי, שהוא מעין "רב" התוכנית, שמשיא את הזוגות.

זה מכבר תהיתי על קנקנו של האיש נעים ההליכות, מעבר למצוי בתוכניות-מציאות (או ריאליטי, אם תרצו), שנראה בטקסי החופה כשכובע קסקט על קודקודו. לקראת "טקס הנישואין" הערב של הזוג הרביעי (מתוך שבעה) - שיחה עם יזרעאלי.

כבר בדברי הפתיחה שלו, הוא מתגלה כדמות יוצאת דופן בעולם הריאליטי. "אם מצפים שבתוכנית כזאת תהיה דרמה ויהיה מתח, אני רואה את עצמי כגורם מרגיע, שמוריד את סף הלחץ מהזוגות", הוא אומר. "שידעו שאפשר לנשום ושכולם בעדם. במילים אחרות, אני רואה את עצמי כמי שאמור לעזור להם לצאת לדרך ברגל ימין בתוך הסיטואציה יוצאת הדופן שבה הם נמצאים".

אתה מצפה שמהתוכנית יצאו גם זוגות על אמת או אולי זה בעיקר משחק?
"לא הייתי קורא לזה משחק, אבל זה בהחלט לא רגע מקודש, גם לא רגע מסורתי. אין פה זוג שהתאהב ורוצה לכרות ברית, לקדש ולהתקדש. לכן, אין בטקס סממנים של קדושה. זה היה מראש התנאי שלי. אין משהו שיחזיק אותם בתוך הקשר הלכתי כובל. אפשר לקרוא לזה טקס זוגיות, או טקס זוגיות אלטרנטיבי, בניגוד לטקסים הלכתיים שאני עורך והם כדת משה וישראל".

"אני מאוד-מאוד מכבד את ההלכה", הוא מדגיש. "יש בה מרחב יצירתי, שהרבה פעמים אנחנו לא מודעים לו בגלל האנשים שיש להם המפתחות לנווט מטעם המדינה ולנהל את ההלכה. הם לא מנגישים את המרחב היצירתי, מחשש שזה יתקבל כרפורמי. אני מאפשר להרבה זוגות לערוך טקס הלכתי, אבל לא אורתודוכסי-דוסי-רבני. זה טקס חי שמתרחש בו משהו אמיתי".

יש משהו מרתק בניסוחיו של יזרעאלי, שהוא חוקר תרבויות ודתות. "טקס זה טכנולוגיה; טכנולוגיה תרבותית עתיקה מאוד ולא טכנולוגיה דיגיטלית'", הוא סח. "כמו כל מכשיר, צריך לדעת איך לגשת אליו כדי להפיק את התוצאות שרוצים להפיק ממנו. דווקא אלה שיש להם המפתחות לא בדיוק מפעילים. התוצאה, כפי שרבים מאיתנו נוכחו כשהיו בטקס חתונה לפי ההלכה, אבל דמה יותר לפרוטוקול יבש. עם זאת, לא אומר שצריך לסחוט את המיץ ולהפוך את הסיטואציה לרגשית ולקיטשית. ממש לא".

"טקס החתונה - ואני לא מדבר על 'חתונה ממבט ראשון' - עובד על שלושה צירים", הוא מוסיף. "יש הציר הבין-אישי, שבין החתן לבין הכלה; יש הציר בין הזוג לבין המשפחות שלהם והקהילה ויש הציר הרוחני הדתי מול הקדוש-ברוך-הוא. אף אחד מצירים אלה לא קשור למדינה, גם לא לרבנים ולמוסד כלשהו. הרי אלפי שנים יהודים התחתנו בלי מדינה ובלי רבנות, אלא תוך קיום שלושת הצירים".

דבריך מאלפים, אבל מה הביא אותך לתוכנית?
"לבוא לתוכנית מכמה סיבות, אבל עלי לציין שזה לא כדי לעשות מהפכות. זה לא מעניין אותי. דיבר אלי שיש כאן מדיום שמגיע להמון-המון אנשים. אמנם זהו עולם של רייטינג, אפילו של ביזנס ו...".

זה לא מפריע לך?
"יש שם דילמה ודברים שאני אוהב פחות, אבל לעומתם יש בתוכנית דברים שאני יכול להתחבר אליהם".

כמי שהשיא את זוגות "חתונה ממבט ראשון", כיצד אתה רואה את העובדה, שבשלוש עונותיה הניבה זוג אחד בלבד - הגר משה וניר פור - שיתחתן על אמת?
"יכול להיות שבלי המצלמות התוצאה אולי יכלה להיות אחרת. אבל אל נשכח שמדובר בפורמט של טלוויזיה. גם אם הם בסופו של דבר, יש להניח, לא יוצאים מהתוכנית עם חתונה אמיתית, הם לומדים משהו שעשוי לעזור להם אחריה".

יזרעאלי בן 40 וחי עם משפחתו בפרדס-חנה-כרכור, מעוז הרוחניקים, אבל גדל ברמת-אביב. אם שם משפחתו מצלצל לכם מוכר, אין בכך מקריות. הוא אכן בנו של יוסי יזרעאלי, מגדולי הבמאים בתיאטרון הישראלי מאז ימי "עוץ לי גוץ לי" ו"איש חסיד היה", שעשור לפני שנולד לו המחתן הטלוויזיוני הוא ביים בהבימה את הצגת "הכנסת כלה" על-פי עגנון. כעבור 20 שנה, שיחק בנו יותם בגיל 11 באותו תיאטרון בהצגת "חגיגת חורף" מאת בר-יוסף. אם לא המשיך בכך, כנראה נעמו לו יותר במות אחרות, כולל הנוכחית בטלוויזיה.