כוסמין זה לא קסם: כל מי שחובב אפייה, ויודע להכין לחם לבד בבית, אבל גם רוצה לשמור על המשקל, מתחבט בשאלה: איזה קמח הכי בריא? על כך התקשרה  המאזינה לדיאטנית המומחה של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, כדי להתייעץ: "ניסיתי כל מיני קמחים, ניסיתי לקרוא כתבות ולא הצלחתי להבין איזה קמח הכי כדאי".

"אני אוהבת את השאלה הזאת, כי יש לי קבוצות בפייסבוק שעושים אצלי דיאטה, וכמעט כל יום מישהי שואלת על קמח כוסמין", השיבה לה רוזמן. "כוסמין זה לא קסם, אולי המילה דומה אבל לא! זה שום דבר, סתם סוג של חיטה שכביכול, אני לא יכולה להגיד כי אין מחקרים שמראים שבדקו את זה, שהיא יותר עתיקה ועברה פחות הנדסה גנטית, זה עדיין חיטה לכל דבר".

"כוסמין זה קמח, סוג של חיטה. כמו שבפסטה כתוב מחיטת דורום, האם יש לה יתרון? לא, זה סוג של חיטה שמבשילה באיזה עונה והגרעינים יותר קשים או רכים, אבל זה יותר מתאים להכנת פסטה מאשר ללחם", המשיכה. "כוסמין אותו דבר, סוג של חיטה. אני די בטוחה שאין לזה שום יתרון. יש כוסמין לבן שבכלל אין לו יתרון, וכוסמין מלא זה כמו קמח חיטה מלא אז בואי נבדיל".

"כל מה שמלא אנחנו בעדיפות", הדגישה הדיאטנית. "זה שכתוב כוסמין לא אומר אוטומטית שזה יותר בריא. אם כתוב כוסמין מלא זה עדיף על קמח לבן. מה המקום הראשון מבחינת הכנת לחמים? קמח שיפון, אני יודעת שהוא חמוץ יותר, אבל יש לו אינדקס גליקמי יותר נמוך. הוא מתעכל יותר לאט ונספג יותר לאט, ותורם לשובע לזמן ארוך. גם הוא יותר מתאים אם יש סוכרת. בואי נתחיל מהעובדה שבמקרים של נטייה לסוכרת, עדיף להמעיט בפחמימות, אבל אם אוכלים כבר לחם, יש עדיפות לשיפון בהרבה מאשר לכוסמין".