שמי מעיין, בת 38, אני 3 שבועות עם כאבים מאוד חזקים ברגליים, חולשה, משהו שלא מאפשר לתפקד. עשיתי בדיקות דם, למצוא אם יש דלקת או משהו זיהומי, לנסות להבין מה קורה. אין כלום. עשיתי בדיקת קורונה וגם יצא שלילי. לא כל כך יודעת לאן לקחת את זה, לפני חודשיים היה שוק אנפילקטי אני אלרגית לבוטנים, נהיה לי שוק בעקבות תרופה שניתנה לי לאנדומטריוזיס, ברקע שנה של טיפולי פוריות. משהו קורה לא טוב בגוף ואני לא יודעת לאן לקחת את זה. האם זה מאמץ על הרגליים?

"יכול להיות שילוב של כמה דברים" השיב הרופא המומחה. "שילוב של מצב נפשי, את בכל זאת בניסיון להפריה, את בטיפולי פוריות, היה לך שוק אנפילקטי, גורמים מערערי חיים, מטלטלים. חלק גדול לפעמים מהמצב יכול להיות קשור לתחושות כלליות לא טובות. מבחינה ביולוגית צריך לעשות בדיקות ראומטולוגיות לראות אולי יש לך משהו בשקיעת דם, אולי משהו ב-CRP אולי בעיה ראומטית.

"דבר נוסף שיכול להיות", המשיך קרסו, "ישנן מחלות ויראליות שהן לא קורונה שגורמות לכאבי שרירים – מיאלגיה, כאבי שרירים. הדבר האחרון שיכול להיות זה הנקודה הפסיכולוגית, היא הנקודה שעם כל מה שעברת את אומרת לאן אני הולכת? את מבינה? באופן ציורי אני מדבר, אני לא יכולה ללכת לשום מקום אני נתקעת והתחושה שאת נתקעת גורמת לפעמים לכאבים ברגליים. יש אנשים שיש להם כאבים בעיניים כי הם לא רוצים לראות דברים מסוימים, יש אנשים שיש להם כאבים באוזניים כי הם לא רוצים לשמוע. אני אומר את זה כאבחנה אחרונה אחרי שכל שאר הדברים נשללו. אבל כרופא עם הרבה שנים של ניסיון אני רואה לפעמים כשאתה נתקע במשהו ואתה שואל את השאלות אז זה יכול להיות.

אשלגן (צילום: אינגאימג')
אשלגן (צילום: אינגאימג')

"צריך לראות אם לקחו לך אשלגן, מגנזיום וכל הבדיקות האלה. אני מציע לך לקחת מגנזיום, כדור ביום למשך כמה ימים ותראי אם זה משפר את המצב", אמר עוד.

יש לי מעין פוסט טראומה לתרופות.
"מגנזיום זה יותר תוסף מזון מתרופה ומגנזיום באזורים במרכז הארץ חלק מהמים הם מותפלים שחסרי מינרלים ואין בהם מגנזיום לכן תוספת מגנזיום. מצד שני, את יכולה לאכול הרבה מאוד ירקות ירוקים שמכילים גם מגנזיום".

ניסיתי לעשות מעבר לטבעונות בגלל הסיפור האלרגני כי נכנסתי ללחץ. יכול להיות שזה קשור לסיפור הזה?
"הכול יכול להיות אבל מה את אוכלת לרוב?".

אני אוכלת הרבה ירקות פירות אגוזים, כזה. פחות קטניות.
"אבל את צריכה לאכול חלבונים, אוכלת בשר?".

לא אוכלת בשר כמעט בכלל.
"את אוכלת גבינות? לא".

ארוחת חלבונים (צילום: Shayda Torabi, Unsplash)
ארוחת חלבונים (צילום: Shayda Torabi, Unsplash)

גם לא כל כך.
"דגים גם לא".

דגים זה הדבר היחידי שאיכשהו כן.
"אולי חסרים לך חלבונים ושרירים זה חלבונים אז את צריכה לאכול קטניות ואורז שיתנו לך חלבון, טופו".

טופו אני אוכלת. להילחץ מהדבר הזה? כי זה כבר כמה שבועות שאני לא יוצאת מזה ומתחילה לחשוב.
"אין למה להיכנס לסרטים, תתייעצי עם דיאטנית. כי בכל זאת יכול להיות שיש לך חסרים והם שגורמים לכל התלונות האלה".