מי שמע על עיירת הקיט ורושה בקפריסין עד לאחרונה? מעט מאוד. מי שמע על נשיא טורקיה ארדואן? כולם. ורושה נחשבה בעבר לריביירה של קפריסין, עיירת קיט ובילויים עם חופי ים, השייכת למחוז פמגוסטה. שם, אגב, צולם ״אקסודוס״ עם פול ניומן.

ורושה ננטשה לפני כ־50 שנה והפכה לעיר רפאים. עם הפלישה הטורקית לקפריסין ב־1974, ורושה הפכה לעיר ספר וסימלה את הגבול בין שני חלקי קפריסין. השטח הוכרז כשטח צבאי ו־15 אלף תושבי ורושה, כולם ממוצא יווני, נטשו אותה.

הנשיא ארדואן הוא בלתי צפוי, פרובוקטור, ויוצר עובדות מוגמרות. הוא הפתיע כאשר חתם על הסכם מים כלכליים בין ארצו ללוב למגינת לבה של הקהילה הבינלאומית וכשהנחית בלוב כוחות טורקיים. לפני שנה הפתיע את העולם כאשר הכריז על איה סופיה באיסטנבול כעל מסגד.
עכשיו שוב הוא מפתיע כאשר הוא נותן אור ירוק לאכלוס מחדש של ורושה הנטושה, כמובן על ידי טורקים, בניגוד להחלטת מועצת הביטחון. ארדואן בשלו למרות המחאות. הוא בטח אומר לעצמו שהכלבים נובחים אבל השיירה תעבור.

מדינות מזרח הים התיכון מעוניינות בשקט באזור אך ארדואן משבש להן את התוכניות. פרשת ורושה נתפסת כהמשך לפרובוקציות של ארדואן וניסיונות הרחבת ההגמוניה שלו. אחרת לא ניתן להבין את התנהלותו בסוגיה בעת הזו. העולם רוצה באיחודה מחדש של קפריסין אך ארדואן רוצה דווקא בפתרון שתי מדינות. העלאת סוגיית ורושה בעת הזו משחקת לידיו.

מהלכיו של ארדואן בוורושה משליכים בעקיפין גם עלינו. הוא משגר מסרים עקשניים שרצונו ליישר את ההדורים בין ישראל לטורקיה אבל מה יקרה אם הוא יפתיע אותנו כמו שהפתיע בוורושה ובאיה סופיה? הרי הוא לא יחליף את חברבורותיו, וסביר שימשיך לתמוך באחים המוסלמים ובחמאס, ימשיך לסמן עם ארבע אצבעות כף ידו את סמל האחים המוסלמים, ימשיך לחרחר בתוך ירושלים וימשיך להשוות אותנו לגרוע שבאויבינו. ורושה צריכה להדליק אצלנו נורה אדומה. היא מקרה מבחן.

טורקיה היא מדינה חשובה ומאוד רצוי שיהיו לנו יחסים קרובים איתה כבעבר. לצערי, טורקיה של ארדואן שונה. הנכווה ברותחין מארדואן חייב להיזהר בצוננים.