מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (במיל') איתן בן אליהו שוחח היום (רביעי) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על תקציב הביטחון שאושר היום ועל הדיווחים לפיהם רוסיה סיכלה תקיפות ישראליות בסוריה והסביר: "זה באמת, יש פה עניין של איזון דק וגבול עדין. גם אנחנו וגם הרוסים מעוניינים לדחוק החוצה את האיראנים. מצד שני לרוסים יש דילמה, מה שהם יותר רוצים זה להבטיח את שלטונו של אסד ולכן התקיפות שלנו פוגעות קצת בדבר הזה".

בן אליהו הוסיף: "יש תיאום עם הרוסים, כמעט של זמן אמת בינינו לבין הרוסים וכל התקיפות שמתבצעות שם וזה ידוע שהתקיפות שלנו מבוצעות בתיאום עם הרוסים, זה לא סוד. השאלה היא האם לאחרונה יש הזזה קצת של מרכז הכובד לכיוון המניעה. התשובה היא כן וזה חבל. עדיין, כדי למנוע או לפחות לעכב באופן רציני את החדירה של האיראנים ואת העברת הנשק האיראני לחיזבאללה ולסוריה עדיין חיל האוויר יכול לעשות את זה במידה משביעת רצון אבל יש ולפי דעתי צריך להמשיך את הדיאלוג עם הרוסים כדי לאפשר כמה שיותר".

הוא סיכם: "כמה זה חמור מאחד עד 10? זו מגמה שלילית שעדיין מותירה מרחב פעולה, שצריך לעצור אותה ואפשר לעצור אותה, והפרטנר היחידי והחשוב הוא דיאלוג ישיר עם הרוסים".

כשנשאל על דעתו בנוגע למחלוקות סביב תקציב הביטחון אמר: "לדעתי, זה טוב שיש ויכוח. מתחיל הקרב בין היבשה לאוויר. התרגלנו שיש קרבות על תקציב, מה זה קרבות על תקציב, יש דיון אמיתי ואינטליגנטי האם נכון להשקיע בהתקפי או בהגנתי או בעורף, זה דיון אמיתי שצריך לנהל אותו".

על עמדתו במחלוקת אמר: "לעניין הטילים במקום מטוסים זו שאלה רלוונטית, לא חושב שזה מתפקידו של שר אוצר לרדת לרזולוציות האלה אבל זה בהחלט אם הוא רוצה לדון בשאלה הזאת הוא צריך להעלות לקבינט ואפילו לממשלה. החלטה עקרונית בין טילים למטוסים. משתלב פה גם העניין של איראן, אנחנו השקענו כבר ב־2014-2013 13 מיליארד שקל ממוקדים בשאלה האיראנית ומאז המשכנו".

"הבנו דבר אחד מאז, שאין סיכוי לא לנו ולאף מדינה בלי ארה"ב לצאת לקמפיין מלחמתי מול האיראנים, גם ארה"ב לבד לא עושה את זה, לכן בשורה התחתונה יש מקום לפתח יכולות טילים ובלבד שהם מדויקים ובלבד והטווחים שלהם לפחות 200 קילומטר, היכולת של המטוסים לפעול באופן מסיבי הרבה יותר גדולה אבל טילים מעל הטווחים האלה ובתנאי שיהיו מדויקים באופן ממוסמך יש להם מקום בצה"ל".

על מקומו של הטייס בעידן שאפשר להטיס מטוסים ולשגר טילים מרחוק אמר: "מספרם של מטוסי הקרב בחיל האוויר ירד בשני שליש מאז מלחמת יום כיפור אבל העוצמה עלתה. סדרי הגודל יותר אפקטיביים ונתח עצום של מטוסי הקרב כבר עבר למל"טים, פלטפורמות שמנוהגות מרחוק, אבל אין הכוונה שאפשר להפעיל ככה את כל מטוסי הקרב, רק שהמגמה הזאת נמשכת. לא היית שולח עליו מל"ט שיש עליו נשק גרעיני, לא היית שולח ג'מבו עם 400 נוסעים".

הוא הוסיף: "אנחנו נמצאים בתחום שעוד הרבה שנים אנחנו נפעיל את המטוסים למרות שיש גריעה הדרגתית שמתנהלת באופן די רציני. חלק עצום, סדר גודל של כ0-200 מטוסי קרב נעשים על ידי מל"טים. זה עונה על השאלה שלך? כן אבל לגבי העתיד זה הולך לאט־לאט לדברים יותר מתוחכמים. F35, נמצאים 10 באוויר היום והם מנהלים מערכה מתואמת עם הים, האוויר והיבשה כולם מדברים עם כולם ומנהלים את הקרב עד לרמה של מפקדים ביבשה. התמונה משותפת. אנחנו הולכים על גזרה מסוימת צרה של טילים מדויקים מעל טווח מסוים התשובה היא חיובית".