לא מצליחים להידבר: ארמון הנשיאות בקוריאה הדרומית הכחיש את הדיווחים על אפשרות של קיום פסגה בין מנהיגי שתי הקוריאות, כאשר גורמים בדרום סיפקו פרטים חדשים על המגעים בין המדינות היריבות שהובילו לחידוש הפעילות של קווי התקשורת הצבאיים אחרי הפסקה של יותר משנה.

סוכנות רויטרס ציטטה שלושה גורמים דרום קוריאניים שטענו כי שתי המדינות פועלות לקדם מפגש בין נשיא הדרום, מון ג'יאה-אין, לבין שליט הצפון, קים ג'ונג-און, אולם עדיין לא נקבעו הפרטים בשל מגפת הקורונה. "פגישה פנים אל פנים היא הדבר הטוב ביותר, אבל אבל אנחנו מקווים שהמצב ישתפר", ציין אחד הגורמים. "אם נוכל לעשות את הפגישה ולצפון תהיה היכולת לכך, זה יגרום לשינוי עצום ויפתח חלונות רבים של הזדמנות, משהו להתחיל עמו שיחות עם ארה"ב", הוסיף גורם אחר.

בארמון הנשיאות בסיאול מיהרו להכחיש את הפרסום ואמרו כי הוא "לא נכון". על פי לשכתו של הנשיא מון, עדיין "לא היו דיונים פנים אל פנים או שיחות וירטואליות" לגבי קיום פסגה רביעית בין המנהיגים.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין (צילום: AFP)
נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין (צילום: AFP)

על פי הגורמים המצוטטים ברויטרס, נציגי שתי המדינות גם מקיימים דיונים לגבי בנייתו המחודשת של משרד התיאום המשותף בגבול המפורז אחרי שהצפון קוריאנים פוצצו את הבניין ביוני אשתקד במחאה על שסיאול לא מונעת ממתנגדי משטר להעיף עלוני תעמולה מעבר לגבול.

מהדיווח גם עולה כי מון וקים החליפו מסרים "חיוביים" ביותר מעשר הזדמנויות ובעקבות זאת נפתח צינור הידברות בין הביון הדרום קוריאני לבין קים יו-ג'ונג, אחותו של קים שנחשבת לאדם הקרוב ביותר אליו. עם זאת, מחלוקת לגבי האופן שבו פיונגיאנג תתנצל על פיצוץ משרד הקישור מנעה התקדמות בשיחות ועל כן הצדדים רק סיכמו בינתיים על חידוש קווי התקשורת הצבאיים אתמול.

קים יונג צ'ול, קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)
קים יונג צ'ול, קים ג'ונג און (צילום: רויטרס)

ההערכה היא שהשינוי בעמדה הצפון קוריאנית, אחרי עלבונות ואיומים כלפי הדרום וארה"ב בשנה האחרונה, נובע מההתמודדות שלה עם מגפת הקורונה, הטייפונים שפגעו במדינה בשנה שעברה והמשבר הכלכלי החמור ביותר מאז הרעב של שנות התשעים. עם זאת, אחד הגורמים ציין כי בניגוד למשבר הקודם שגרם למותם של שלושה מיליון בני אדם, הפעם דווח על מספר נמוך יותר של אנשים שמתו ברעב בשל סיוע סיני ופתיחת מאגרי החירום.