הצעת חוק אי הפללת משתמשי הקנאביס של ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) נפלה היום (רביעי) בהצבעה בכנסת בקריאה טרומית ברוב של 55 מתנגדים מול 52 תומכים. רע"מ הצביעה נגד החוק, שהועלה בלי תיאום עם הקואליציה. 

כאמור, השכל העלתה במפתיע את ההצעה, למרות שלא היה לה רוב. לאחר נפילתו ביקשה ח"כ גבי לסקי ממרצ למשוך את הצעת החוק שלה לאי הפללה שהוצמדה להצעה של שרן, אמנם בקשתה לא נענתה והצבעה בדבר חוק זה נערכה מיד לאחר מכן והיא נפסלה גם כן, ברוב של 55 מתנגדים מול 6 תומכים בלבד. יצויין כי הצעות פרטיות שנופלוות בטרומית לא ניתן להעלות חצי שנה.

בנוסף, גם הצעת החוק של חבר הכנסת בועז טורפורובסקי שהוצמדה להצעה של השכל נפלה ברוב של 53 מתנגדים מול 4 תומכים, לאחר שבקשתו למשוך אותה נדחתה. חברי הקואליציה בחרו לצאת מהאולם בשתי ההצבעות האחרות, כמו כן גורם בקואליציה מסר כי "המהלך של שרן השכל היה ללא תאום והתוצאה בהתאם".

ממפלגת הליכוד מסרו לאחר הפלת החוק: "שוב הוכח שראש הממשלה בפועל הוא מנסור עבאס - ורק על פיו יישק דבר. נפיל את הממשלה הכושלת הזאת בהקדם".

גדעון סער (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גדעון סער (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין הגיב לדברים: "ההפסדים התכופים של הממשלה בכנסת הם הישג גדול של האופוזיציה, ומוכיחים פעם אחר פעם כמה הממשלה נשענת לחלוטין על רע"מ והתנועה האיסלאמית ולא מסוגלת לעשות כלום ללא הסכמתם. נמשיך לפעול בכל הכוח נגד ממשלת השנאה הרעה והרעועה הזו. נעשה הכל כדי להפיל אותה".

השכל כתבה לאחר נפילת החוק: "בקמפיין הבחירות התחייבה מפלגתי, תקווה חדשה, לפעול למען לגליזציה והסדרה של שוק הקנאביס בשני שלבים: בתוך שלשה חודשים - אי-הפללה של צרכני קנאביס, ביחד עם סעיפים נוספים הנוגעים לקנאביס הרפואי, ובתוך שנה - הסדרה מלאה של שוק הקנביס. הבטחת הבחירות הזו הפכה, לראשונה, לסעיף מחייב בהסכמים הקואליציונים שאיפשרו את הקמת הממשלה".

"היום למרות שידעתי שהצעת החוק תדחה החלטתי להעלות אותה. כפי שבכנסת הקודמת יש עתיד החליטה לסייע ולהעביר את הצעת החוק מהאופוזיציה, היה ראוי שהליכוד יתגייס למה שהבטיחו לפני הבחירות", הוסיפה.

עוד כתבה: "לחברי הליכוד שכעת ודאי שמחים לאידי (כי אצלכם אין שמחה גדולה יותר מהשמחה לאיד), הישירו מבט לעיני ציבור הבוחרים שלכם, והסבירו להם מדוע נתתם יד להמשך גרימת העוול ליותר ממליון אזרחים בישראל, ועוד עשרות אלפי מטופלים בקנאביס הרפואי, ילדים שיושבים היום בבית עם התקפים מסכני חיים כאשר אין להם תרופה בגללכם".

"בשבועות האחרונים ניהלתי איתכם מו"מ, הוצעו לכם הצעות מרחיקות לכת לשיתופי פעולה בנושאי חקיקה ואפילו ראשות של וועדות בכנסת, אך אתם העדפתם את השיקול הפוליטי האישי על פני טובת הציבור ועל פני חוק שאתם בעצמכם מאמינים בנחיצותו. השגתם ניצחון פוליטי קטן, אך גרמתם עוול גדול", המשיכה. 

"בכוונתי להמשיך ולהאבק למען חרויות הפרט בכלל ונושא הקנאביס בפרט בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותי, פרלמנטריות וחוץ פרלמנטריות כאחד", סיכמה. 

האופוזיציה מגיבה בצהלות לנפילת חוק הקנאביס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
האופוזיציה מגיבה בצהלות לנפילת חוק הקנאביס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מ"מ יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי (יש עתיד) הגיב גם הוא: "לוקחים סיכונים מחושבים. זה עוד יקרה מספר פעמים בקואליציה הזו. אחרת יהיה משעמם".

בתוך כך, לפני כשבועיים נדחתה ההצבעה הטרומית על הצעת החוק, בעקבות בקשת יו"ר רע"מ מנסור עבאס לקיים דיונים פנימיים בקואליציה. השכל הגיבה כי "מתוך מחויבות לקואליציה, זה עניין של שבועיים אני מסכימה".

עבאס אמר טרם ההחלטה כי "אין ספק מבחינתו שהחוק הזה מנוגד לערכי הדת, קנאביס נחשב לסם מבחינתנו. אבל מצד שני אנו רוצים לבחון את ההשלכות את ההיבטים וההשפעות של החוק הזה על החברה עצמה ולכן בקשתי משרן השכל שניקח זמן כדי שנוכל לנסות ולהגיע להסכמה האם אפשר לטפל בהשלכות של החוק הזה ושל השימוש בסם הזה".

כזכור, ההצעה ביקשה להסדיר את סוגיית האחריות הפלילית בעת שימוש בקנאביס לצריכה עצמית ולפטור מרישום פלילי את אלו העושים שימוש בקנאביס לשימוש עצמי בכמות המוגדרת בחוק ובאזור שאינו ציבורי. מוצע גם לבטל את הוראת השעה הנוגעת לאי-הפללה שנחקקה בשנת 2018.