אלפי חקלאים יצאו להפגין הבוקר (חמישי) ברחבי הארץ, על רקע ההתנגדות לרפורמת הייבוא של שרי החקלאות והאוצר. החקלאים מפגינים בשמונה צמתים: גומא, מגידו, כברי, חפר, ביל"ו, גילת, עין יהב ופצאל, חוסמים כבישים ומשליכים תוצרת חקלאית וביצים. 

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר הבוקר: "חקלאים בכל רחבי הארץ יצאו היום להפגין כדי לומר בקול רם וברור: מי שקובע את המחיר בסופר הוא לא החקלאי שמקבל שקלים בודדים על התוצרת - אלא רשתות השיווק שמוכרות במחיר של פי כמה וכמה וגורפות מיליארדי שקלים על גב הצרכנים ועל גב החקלאים. לחקלאים אין שום השפעה על מחירי הפירות והירקות, ושום השפעה על יוקר המחיה. מדובר בפחדם של שרי האוצר והחקלאות לתקוף את רשתות השיווק והקמעונאים, ולכן הם נטפלים דווקא לחקלאים, אלה שעובדים בשדה, בחמסין ובחורף".

וילן אמר עוד כי "פערי התיווך הם של מאות אחוזים, אבל כנראה שעם בעלי רשתות השיווק הם מפחדים להתעסק. הגענו לכאן, כמו גם לצמתים  בכל רחבי הארץ, כדי להוכיח שלא ניתן שיסגרו את החקלאות במדינת ישראל. לא נשתף פעולה עם רפורמה שתפגע במדינה, באזרחים, בחקלאים, בביטחון הפיזי והתזונתי של כולנו".

הפגנת החקלאים  (צילום: תם לב אדלר - הערבה התיכונה)
הפגנת החקלאים (צילום: תם לב אדלר - הערבה התיכונה)

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל, וחקלאי מרמות נפתלי בגבול הצפון, אמר בהפגנת החקלאים בצומת הגומא: "ממשלת ישראל החליטה לעשות פיגוע ממוקד נגד הבטחת המזון העתידי של תושבי מדינת ישראל ולחסל את ההתיישבות והחקלאות, כבר כולם מבינים וגם הציבור הרחב, כי הבעיה נמצאת בפערי התיווך וברשתות השיווק, לא אצל החקלאים! מאחר ומשרדי האוצר והחקלאות אינם רוצים לפגוע בטייקונים, בעלי רשתות השיווק הם נטפלים לחקלאים, ומבטיחים הבטחות שקריות לציבור".

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר: "חקלאי לא מוותר על יום עבודה בשדות ובמטעים אלא אם מדובר במקרה של חיים ומוות. הרפורמה החד צדדית של משרד החקלאות והאוצר היא גזר דין מוות לחקלאים ולחקלאות". עמית יפרח, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, הוסיף: ״המאבק הוא על החקלאות הישראלית. האם שווה להרוס את מפעל ההתיישבות ולפגוע אנושות בחקלאי עוטף עזה מגדלי הירקות, מגדלי הביצים בגבול הצפון והפירות ברמת הגולן - וכל זה בשביל חקלאי ארדואן?".

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, אמר בהפגנת החקלאים בצומת גילת: "ממשלת ישראל מחפשת כל פעם מחדש את השעיר לעזאזל לבעיות יוקר המחיה שהיא עצמה יוצרת. פתיחת השוק ליבוא היא מכת מוות לחקלאות הישראלית".

הפגנת החקלאים (צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק)
הפגנת החקלאים (צילום: חקלאי ישראל - מטה המאבק)


בעקבות המחאה, אלו הכבישים שנחסמו לתנועה:

  • צפון: נחסמו לתנועה כביש 65 מצומת מגידו לשני הכיוונים וכביש 89 מצומת כברי בשני הכיוונים.
  • מרכז: כביש 4 מצומת הרא"ה לצפון וכביש 40 מצומת בילו לשני הכיוונים.
  • דרום: כביש 25 מצומת גילת בשני הכיוונים וכביש 90 מצומת עין יהב בשני הכיוונים.

בתוך כך, גם בקואליציה מעבירים ביקורת על הרפורמה, כאשר סגן שר הכלכלה יאיר גולן (מרצ) הודיע כי יצביע נגד חוק ההסדרים אם הרפורמה תישאר במתכונתה הנוכחית: "לא ניתן לזה לעבור, זה לא יקרה".

חבר הכנסת ויו"ר סיעת העבודה, רם שפע, הביע אתמול התנגדות לרפורמה. בראיון ב-103FM אמר: "אנחנו רוצים לדאוג למרחב הכפרי ולאותם חקלאים וחקלאיות ששומרים לנו על הגבולות ועושים את הפטריוטיות הכי גדולה שיש לנו. אנחנו מוכנים תמיד לשבת ולדבר, אנחנו חלק מהקואליציה, ולמצוא פתרונות איך לשפר ואיך לחדש". עוד אמר שפע: "בסופו של דבר גם החקלאים עלולים להיפגע וגם הצרכן בסוף לא יקנה את הפירות והירקות". 

כשנשאל על מה הוא וחברי סיעתו יהיו מוכנים להתפשר, השיב ח"כ שפע כי הם רוצים שהאוצר ייכנס לתהליך שיוביל לסיכום עם נציגי המרחב הכפרי: "יש הרבה מאוד פרטים כמו כמה תמיכה ישירה יקבל כל חקלאי לפי מה שהוא מגדל ויש אלמנטים של השלביות של הרפורמה", הסביר והוסיף: "יש הקשרים דרמטיים שקשורים למחיר המים. אחת ההסכמות הכי משמעותיות שהיו בממשלה זה להוריד את מחיר המים ובינתיים אנחנו עוד לא רואים את זה קורה". 

הפגנת החקלאים  (צילום: תם לב אדלר - הערבה התיכונה)
הפגנת החקלאים (צילום: תם לב אדלר - הערבה התיכונה)