ערוצי המדיה החברתית כבר מזמן אינם משמשים רק לצורך שיתוף תמונות משעשעות או סרטונים חביבים של בני משפחה וחיות מחמד. יזמים רבים משתמשים בלא מעט מהרשתות החברתיות השונות ככלי מרכזי לשיווק ולמכירת מוצריהם או שירותיהם. אולם בשל ריבוי הרשתות השונות, ליזם חשוב מאוד לדעת לבחור באילו מהן כדאי לו להשקיע את זמנו ואת כספו, כדי להשיג את התועלת המרבית לעסק שלו.

ישנם חמישה כללי בסיס שלפיהם צריך יזם לפעול כדי למקסם את יתרונות הרשתות החברתיות עבורו.
הכלל הראשון הוא איסוף מידע. יש צורך להגדיר במדויק את מטרת השימוש ברשת החברתית. האם המטרה היא ליצור מודעות למותג? או אולי זהו מוצר מוכר והמטרה היא להגדיל את מספר המשתמשים בו? רק לאחר קביעת המטרה הרצויה המדויקת, פנו לבחינת קהל העוקבים שלכם.

איכות העוקבים והרלוונטיות שלהם למוצר חשובה יותר ממספרם. שיטה מומלצת לבניית קהילת עוקבים היא שימוש בהאשטגים וקיום קשרים עם משפיענים בענף שלכם. לדוגמה, אם אתם מוכרים מוצר בריאות, ומאמני כושר הם חלק ניכר מקהל הלקוחות שלכם, השתמשו בהאשטגים שהם משתמשים בהם, עקבו אחר הפרופילים שלהם, וכשהדבר רלוונטי, הגיבו על הודעותיהם בפרופיל שלכם.

הכלל השני הוא התאמת הערוץ לקהל היעד. לפני שאתם מתחילים להשקיע כסף בבניית פלטפורמה וזמן בתחזוקתה, בדקו באיזו מהרשתות החברתיות נמצא עיקר קהל היעד של המוצר שלכם. אם, לדוגמה, אתם משווקים מוצרי תינוקות, מחקרים העלו שמרבית האימהות שפעילות ברשתות החברתיות מעדיפות את פייסבוק.

מומלץ לבדוק באילו רשתות חברתיות המתחרים שלכם פועלים, וללמוד מכך באיזו רשת מספר העוקבים הוא הגדול ביותר ומה מידת מעורבותם בפוסטים.

גם הצטרפות לקהילות מקוונות שונות היא דרך מצוינת לאיתור קהל יעד למוצר שלכם. אתרו את הקבוצות שמציעות פורומים לדיונים שרלוונטיים לתחומכם, ושתפו בהם קטעי תוכן של המותג שלכם. חשוב כמובן לבדוק שהרשת החברתית שבחרתם מאפשרת העברת מסרים מסחריים.

כלל שלישי הוא הפיכת המכירה לחברתית. לפני שתגיעו לתוכן מכירתי, בנו את עצמכם במדיה החברתית כמקור מידע אמין. הפכו את עצמכם למשאב, לפני שתבקשו משאבים. אנשים קונים מאנשים שהם סומכים עליהם, לכן בניית אמון דרך תוכן שימושי והשתתפות בשיחות באזור
התגובות מסייעים ביצירת קשר אמיתי שיכול לספק תועלת הדדית בהמשך הדרך.

הכלל הרביעי הוא למידה והשתנות מהירות. המדיה החברתית משתנה ללא הרף. אל תהיו מקובעים על אסטרטגיה אחת בלבד. כשנפתחות אפשרויות חדשות, נסו אותן, והשתמשו במשוב הכמעט מיידי מהקהל כבסיס להחלטות הבאות בנוגע לשימוש באותו ערוץ.

הכלל החמישי, והחשוב ביותר, הוא מעורבות. רשת חברתית היא דיון ולא אמצעי תקשורת חד־כיווני. תגובה מהירה מצדכם לפוסט או לשאלה מראה שאתם קשובים ואכפתיים, ומעודדת לקוחות פוטנציאליים לשתף איתכם פעולה.

אם מדובר בעומס רב מדי עבורכם, שקלו בקשת עזרה או התמקדו ברשת החברתית הרלוונטית ביותר עבורכם והתרכזו רק בה. העולם של היום הוא מקום מקוון, והיזמים יכולים ליצור דיאלוג עם לקוחותיהם ולא רק למכור. להפוך למובילים בענף, באמצעות שיתוף מידע משמעותי. בפעילות נכונה,  המדיה החברתית יכולה לבנות את העסק שלכם.

הכותב הוא סגן נשיא בכיר בחברת הרבלייף