אלון גורן
הגיבוי מהקניונים עזר לנו לשרוד
"כבר בגיל הנעורים הקמתי חברה להפקת אירועים שפועלת עד היום. אנו מארגנים ימי כיף וגיבוש לחברות, ועדי עובדים ועיריות וגם מסיבות שונות לילדים - חגים, ימי הולדת, עלייה לכיתה א' וכדומה. במקביל, יש לנו רשת של מתחמי בילוי לילדים שנקראת 'פלייפארק' עם שני סניפים בקניון קריית אונו וקניון מור חריש ועוד סניפים נוספים בתכנון. יש שם קירות טיפוס, מתקני נינג'ה, ג'ימבורי ועוד. בקניון רננים ברעננה אנו מפעילים את מתחם 'יער הרפתקאות' שעשוי כולו מעץ, עם מתקני פעילות חווייתיים ומקוריים סביב עולם האגדות.

 "כשהגיעה הקורונה, הקניונים נסגרו, הפעילות שלנו פסקה, והמחזור במשך כמה חודשים עמד על אפס. הוצאתי את 40 העובדים לחל"ת, חיפשתי מקור פרנסה נוסף ומצאתי - הכנת מתנות מיוחדות לחגים לחברות וללקוחות שלנו. ביציאה מהסגר הראשון הספקנו לעבוד קצת בחודשי הקיץ, אבל אז הגיעו שני הסגרים הנוספים ועצרו את התנופה. מה שעזר לנו לשרוד זאת העובדה שידענו להסתגל ולהתאים את עצמנו מהבחינה העסקית למצב החדש, המענקים מהמדינה וכמובן הגיבוי שקיבלנו מהקניונים שאנו שוכרים בהם את המתחמים.

"עם סיום הסגר השלישי, ובעצם החל מפסח, העבודה חזרה, אבל לא כמו בקיץ רגיל. כרגע המיקוד שלנו הוא להרחיב את 'פלייפארק' כרשת ארצית. זה בילוי לא יקר, שנמצא קרוב לבית והוא לא בא על חשבון הטיסות המשפחתיות לחו"ל. חזרנו לאותה מצבת כוח אדם כמו לפני הקורונה, אבל חצי מהם עובדים חדשים שהיה צריך להכשיר. עם זאת, אנחנו כל הזמן בודקים לאן נושבת הרוח ולאיפה ננווט, כי החשש מפני סגר נוסף בחגים מרחף באוויר. עם זאת, אני אופטימי ומאמין שמתישהו זה ייגמר, כי טבע האדם הוא לא רק לשרוד אלא גם לבלות וליהנות מהחיים".

הכותב הוא הבעלים והמנהל של חברת חלומות בע"מ, רשת פלייפארק ומשחקיית היער הקסום. טל': 054-4484856.

אלון גורן (צילום: ללא קרדיט)
אלון גורן (צילום: ללא קרדיט)

עידן מרום
פתאום כולם גילו את הגלישה
"את בית הספר לגלישה הקמתי לפני כשבע שנים, והוא ממוקם במתחם התחנה בתל אביב.הפעילות עצמה מתקיימת בחוף המערבי, והיא כוללת אימוני כושר וים, אימונים מנטליים ובעצם כל מה שנמצא בתחום גלישת הגלים. בחודשי הקיץ יש משעות הבוקר ועד הצהריים קייטנות גלישה לילדים, כשעל כל חמישה ילדים מדריך צמוד. מעבר לזה, לאורך כל חודשי השנה יש קבוצות שונות של גולשים, כמו חבר'ה בני 30 ו־40 שנפגשים כאן כל בוקר לפעילות לפני העבודה, או קבוצת נשים גולשות שנקראת FEM. יש לנו גם קבוצה של 13 מתחרים שאיתם אנחנו יוצאים לחפש חופים מתאימים ברחבי הארץ ומתאגרים אותם עם גלים שונים.

"עם הסגר הראשון הפעילות פסקה לגמרי למשך שלושה חודשים. הוצאתי את העובדים לחל"ת, והחזרתי אותם עם בוא הקיץ כשפתחנו מחדש. זו הייתה עונה טובה כי לא היו קייטנות, וגלישה הייתה כנראה הספורט היחיד שאפשר היה לעסוק בו. אז כולם התחילו פתאום לגלוש - מצעירים ועד מבוגרים. אבל אז חזרו הסגרים וחווינו דעיכה. מצד אחד, הגלים יותר גבוהים בחורף. מאידך, בספורט הזה קשה להביא לקוחות חדשים בחורף, וזאת הייתה משימה מאתגרת עבורנו. פעלנו דרך הרשתות החברתיות והיינו צריכים לשנות מערכי הדרכות כדי לפתות את הלקוחות הישנים להגיע.

"לאורך כל התקופה המשכנו לעבוד ולשלם משכורות למרות שלא היו הכנסות, רק כדי שלא להיעלם מהשטח. מאז סיום הסגר השלישי לפני כארבעה חודשים יש שיפור ברור, והפעילות העלתה הילוך לרמות הגבוהות. התקופה הזו לימדה אותי שאנחנו ענף שתלוי באוויר ואין אליו התייחסות כאל ספורט, למרות שגלישת גלים הפכה לראשונה באולימפיאדה בטוקיו לענף תחרותי. חבל שלא משקיעים בענף הזה מספיק, כי לגולשים הישראלים יש מוניטין של תותחים בכל העולם".

הכותב הוא הבעלים של בית הספר לגלישה SALTY GROUP. נחום גולדמן 13, תל אביב, 050-3213222.

שלומי לחנה
ליזום ולנהל מועדון לקוחות
"הנכסים הדיגיטליים של פלייפארק מתוחזקים כראוי, כשגם הפייסבוק וגם האינסטגרם ויזואליים ומעודכנים. יפה המחשבה על בית קפה מפנק למלווים בשעה שהילדים מתרוצצים. אני ממליץ לאלון להתייחס למשובים ב־google reviews בדיוק כפי שהוא מתייחס למשובים באתר. יותר ויותר לקוחות מתייחסים לביקורות שם לפני שהם מחליטים להגיע. כמו כן חשוב מאוד שהעסק ינהל מועדון לקוחות ובדרך גם יאסוף רשומות של פרטי לקוחות. זה יאפשר לו ליזום פעילויות בפנייה ישירה ומדוורת ללקוחות. ראויה להערכה הגמישות המחשבתית שאלון גילה בהסבת פעילות בתקופת המשבר לחברות ולקוחות, תוך מינוף הקשרים שיצר.

"לעידן הייתי ממליץ לנסות להרחיב עוד את הקהל הבוגר, כי האתר שלו כרגע מאוד ממוצב לכיוון של ילדים. הרחבת קהלי מטרה גם לגילאים בוגרים יותר באמצעות קורסים קצרי מועד יכולה להתאים למנכ"לי חברות ומנהלי/ות כוח אדם עבור ימי כיף של עובדים. גם אצל עידן, היחס שלו לעובדים והמשך העסקתם בתקופת המשבר מעידים על החשיבות הרבה שהוא מייחס למשאב האנושי".

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית

שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: ללא קרדיט)
שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: ללא קרדיט)

אורנה כהן
"תקופה זו דורשת מבעלי העסקים לגלות גמישות ולהשתנות תוך כדי תנועה על ידי חיזוק המאפיינים הייחודיים בעסק המתכתבים עם רוח התקופה וממצים את הפוטנציאל הטמון בו. כך למשל, בולט בתקופות כאלו הצימאון של קהל היעד לפעילות באוויר הפתוח ולצורך בפעילות גופנית המחזקת גם את הצד המנטלי ומעודדת בין היתר מפגשים חברתיים בקבוצות קטנות. בנוסף ניתן לעודד פעילויות כמו ימי גיבוש, ימי הולדת וקונספטים ייחודיים שמפעילים את האוכלוסייה הרלוונטית ויכולים לסייע לעסק לשגשג ולפרוח.

"חשוב מאוד לתחזק את עולם המדיה והרשתות החברתיות באמצעות שיתופי פעולה עם עסקים נוספים הקשורים לאותו תחום. במקביל, יש להמשיך לבנות ולעבות מאגר לקוחות קיים ונאמן. הם ישמשו כשגרירים של העסק ויסייעו להגדלת ההכנסות שלו באמצעות מבצעים כמו חבר מביא חבר, הנחות על קורסי המשך ופתיחת קורסים לקהלי יעד חדשים. זיהוי היתרונות היחסיים של העסק, יצירתיות עסקית ותחזוק מתמיד של כלי המדיה והשיווק של העסק, יאפשרו את צמיחתו גם בעתות משבר".

על רקע התמודדות המשק עם אתגרי הקורונה, "מעריב" ובנק הפועלים במדור מיוחד, שמטרתו לחשוף וללוות סיפורי עסקים מענפים שונים, ולתת ידע והכוונה להתמודדות מיטבית בתקופת משבר וחוסר ודאות.

אורנה כהן, מנהלת סניף לב חולון בבנק הפועלים (צילום: ללא קרדיט)
אורנה כהן, מנהלת סניף לב חולון בבנק הפועלים (צילום: ללא קרדיט)

מדי שבוע נציג בפניכם סיפורי עסקים מתחומים ואזורים שונים, לצד כלים וטיפים מקצועיים כיצד לצלוח עסקית ופיננסית תקופה מאתגרת זו. המידע נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.

אין האמור לעיל מהווה הצעת אשראי, מתן הלוואה ו/או דחיית תשלומים בכפוף לאישור הבנק ותנאיו. אי־עמידה בפירעון ההלוואה עלולה לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.