משרד החינוך פרסם היום (א') את נתוני התחלואה במערכת החינוך נכון ליום זה, כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים הבאה. מנתוני המשרד עולה כי  6,112 תלמידים ו-742 אנשי חינוך אובחנו כמאומתים לקורונה ובסך הכל, 6,854 מאומתים אובחנו לנגיף בכלל מערכת החינוך.

עוד עולה כי כ-28% מהתלמידים המאומתים לקורונה, 1,687 תלמידים, הם תלמידי החטיבות העליונות, כ-51%, 3,122 תלמידים, הם תלמידי בתי הספר היסודיים וכ-21% מהמאומתים, 1,303 ילדים, הם ילדי גני הילדים. בנוסף לכך, 48,916 תלמידים ו-2,231 אנשי חינוך שוהים בבידוד. בסך הכל מדובר ב-51,147 מבודדים בכלל מערכת החינוך.

בתוך כך ובעקבות נתוני התחלואה ראש הממשלה נפתלי בנט, כינס דיון המשך בעניין מתווה לפתיחת מערכת החינוך. בדיון השתתפו גורמי מקצוע ממשרדי החינוך, הבריאות והאוצר שממשיכים בגיבוש המתווה הסופי, שיוצג לראש הממשלה בימים הקרובים.

במסגרת הדיון, הוצג לבנט מתווה "כיתה ירוקה", של בית החולים ספרא לילדים בשיבא, לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב כסדרה. המתווה הוצג על ידי פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, וד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא.

המתווה של ספרא מבוסס על אסטרטגיית "חיים בטוח" שפותחה בשיבא, ומטרתה לאפשר לישראל כלכלה, משק וחינוך פתוחים ובטוחים לצד הקורונה. המתווה כולל, בין השאר, צמצום של מספר הבידודים כתוצאה מחשיפה לחולה מאומת, מניעת בידוד תלמידים, הורים ומורים, הפעלה דיפרנציאלית של מוסדות החינוך על פי רמת התחלואה האזורית, מתן כלים וליווי צמוד על ידי מומחי שיבא למנהלי בתי הספר בשיטת דיגום עצמי וניהול מקומי, מיפוי מחלימים באמצעות סקר סרולוגיה ועוד.

ד"ר איתי פסח מסר כי: ״מוטלת עלינו החובה לצמצם ככל הניתן בידוד ילדים שנחשפו לחולה מאומת כדי לשמור על השגרה ושמחת החיים של הילדים, להחזיר אותם לבתי הספר באופן רציף ולאפשר להורים לנהל את שגרת עבודתם ללא הפרעות, עד כמה שניתן. אנו שמחים ונרגשים על ההירתמות של משרד הבריאות ומשרד החינוך ליישום המתווה".

פרופ' גילי רגב-יוחאי הוסיפה: "מתווה ספרא מבוסס על פיילוט שנוסה בשלושה בתי ספר בגלים הקודמים - ולא זו בלבד שהצליח לאתר ילדים חולים ולמנוע את כניסתם לכיתה, גם צמצם דרמטית את מספר הבידודים. יתרה מזאת, בכיתות שבהן יושם המתווה דווח על הישגים פדגוגיים מרשימים ואיתנות נפשית טובה יותר מאשר זו שבכיתות שבהן המתווה לא יושם".

ראש עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך :"אנחנו בעיריית בית שמש  ידענו להעמיד בית כנסת באוויר הפתוח אין סיבה שלא נדע להעמיד כיתה במרחב הציבורי. נכון לשלב , אם תמונת התחלואה תחריף , לימודים בקבוצות קטנות , לימוד במרחב הפתוח ולימוד בעזרת אפליקציות להוראה מרחוק. אין לי ספק שצוותי ההוראה נכונים למשימה. אל לנו לפגוע ביציבות התלמידים".

בתוך כך, הדיון נגמר ללא התקדמות. פרט לשאלות הנפיצות של החיסונים בבתי הספר שעליהן דובר רבות, גם הנושא של הבידוד והפורמט שלו הפך לעוד נקודת המחלוקת. הצדדים לא הגיעו להבנות וקבעו "להיפגש שוב", בלי לקבוע מועד קונקרטי לדיון ההמשך.