ממשלת השינוי, הניסוי והתהייה ממשיכה ללכת קדימה, אולי לקרטע, אבל לא לדרוך במקום, כשבדרכה נמשכות הנביחות והקללות נגדה באופוזיציה, בתקשורת ובסקרים המכוונים היטב והסותרים את עצמם.

הלו, עוד לא בת חודשיים הקואליציה הבלתי אפשרית אבל ההכרחית הזאת - ובזמן שצרחני ומגדפי הליכוד והחרדים מאבדים בתסכולם את הצפון (את המצפון נראה שאיבדו מזמן), היא מתעקשת להמשיך, לשמור על עצמה תוך עימותים ענייניים, לחוקק בשקט ולעבוד.

היא נכשלת וקמה וממשיכה להתקדם וגורעת מכוחם המיתי של החרדים והימין ומחזירה שפיות ורגיעה למציאות, למערכות ולרשויות. הרגעה היא מילת המפתח.

לפי המדיניות השנויה במחלוקת, אבל הנראית כחלוּטה, אנחנו לומדים להילחם בתופעות הקורונה המשתנות, תוך שמסתגלים לחיות לצדה במציאות פתוחה - כלכלה, תעשייה, ביטחון, חינוך, צרכנות, תרבות וספורט - עם ריסונים (תעופה אל וממדינות מסוכנות), ללא היסטריה מתוגברת, כשהמדד הינו ברמת העומס על בתי החולים, ולא במספר המאומתים והחולים קשה.

לפיכך, תפיסתה הכללית של השרה ד"ר יפעת שאשא־ביטון נכונה. היא אינה מכחישת קורונה, אבל צודקת במאבק להורדת ההיסטריה הגדלה אקספוננציאלית סביב הקורונה והטיפול בה, בקרב האוכלוסייה; היסטריה שעורר אקס־פרויקטור־העל נתניהו, כשכיהן כרה"מ נצחי, במדיניות ההפחדה שלו, שכמו טיפוח הפירוד, השנאה ואי־הסובלנות, עזרה לו להשתלט בסגרים, בהגבלות, בתקנות נוקשות ובהופעות ראוותניות ורברבניות בתקשורת על רוב תחומי חיינו.

שרת החינוך לא צודקת ברעיון להשאיר את החיסונים לתלמידים מחוץ לגבולות בתי הספר. מספר החולים קשה והמונשמים עולה כל הזמן, ברמה שלא מצריכה היסטריה ואובדן עשתונות, אבל מחייבת פעולות לעצירת ההתפשטות.

החיסונים בבתי הספר, עם כל הבעייתיות החברתית־פסיכולוגית־פדגוגית שבמיקומם ובביצועם, הם ברירת מחדל במודל החיים והפעילות שבחרה הממשלה להנהיג לצד הקורונה, בתוך מאבק מונע נגדה.

ממש כמו נושא החיסון השלישי למבוגרים מעל גיל 60 (רעייתי ואני התחסנו אתמול), עוד לפני קבלת האישור מה־FDA. לחיסוני התלמידים יש להיערך היטב לוגיסטית ולהתחיל כבר מעכשיו בשכנוע ההורים להסכים לחיסונים, משימה מורכבת שמחייבת פעולה משותפת של משרדי הבריאות והחינוך, קופות החולים, פיקוד העורף ומשרד ראש הממשלה.

צריך להפעיל מערך שיחות טלפוניות, פגישות והוכחות בדוקות ליעילות החיסונים. צריך לחיות לצד הקורונה, כי אין חכם שידע באוגוסט איך יתהפך הקוביד על עצמו בספטמבר. צריך למקסם את פעולות ההסברה למאות האלפים שטרם חוסנו, מפחד, מבורות וממידע כוזב.

ולגבי סרבני החיסונים, צריך לקבוע שבלי התו הירוק או בדיקות חוזרות ומוסמכות, לא יוכלו להיכנס לאירועים חברתיים, תרבותיים ובידוריים ולצאת לחו"ל, כי הם מסכנים את סביבתם ואת עצמם ומשפחותיהם. יש לעקוב אחרי לא מחוסנים שחלו ולפרסם בכל יום את מספרם. ויש להמשיך, תוך מעקב צמוד, את הזריקה השלישית לגילי 60 פלוס.

ומכיוון שהחיים נמשכים לצד הקורונה, והגענו לדיונים על התקציב, אסור לקואליציה, ובעיקר לשרי הביטחון, האוצר והחקלאות, לטעות בהחלטות - לא בהגדלה נוספת של תקציב הביטחון (שחלק נכבד ממנו הולך לפנסיה המוקדמת והמוגזמת של אנשי קבע לא לוחמים, בשטח או בסייבר); לא בהתעלמות חצופה ממערכת הבריאות המשוועת לתקנים, לבתי חולים ולציוד, ולא במכות שמתכוננים שרי האוצר והחקלאות להנחית על חקלאי ישראל ברפורמת היבוא המתחרה, במקום לערוך מלחמה בהתייקרות המזון ובעיקר פירות וירקות, ובפערי התיווך שבין האיכרים לרשתות השיווק. תרגיע, ליברמן. לא הכל גן עדן.