מסעדות, אולמות אירועים, קצביות, אטליזים ובתי מלון ברחבי הארץ נאלצו מאז סוף שבוע להכשיר מחדש את המטבח והכלים שבהם הכינו אוכל עבור לקוחותיהם. זאת, לאחר שהרבנות הראשית לישראל הודיעה כי מצאה בשר טרף במפעל "הכהנים" בנהריה, אותו שיווק לאותם מקומות כבשר כביכול כשר. בהודעה שפרסמה הרבנות הראשית נטען כי היא הסירה את תעודת הכשרות מהמפעל "עקב מציאת טריפות".

הגילוי נחשף לאחר ביקור של מפקח הרבנות באטליז מקומי בצפון. במהלך הבדיקה התברר כי בעל המקום החזיק בשר שאינו כשר שמקורו במפעל בנהריה. לאור חומרת הממצאים, הגיעו נציגי הרבנות בנהריה למפעל, ובחיפוש שנערך במקום, כך נטען, איתרו בשר טריפה.

גורם ברבנות אמר כי בשתי הבדיקות שהיו לטענתו "מדגמיות" נמצא כחצי מיליון טון בשר שאינו כשר, וזאת מבלי שנאמדה כמות הבשר מסוג דומה ששווקה כבר לעסקים ברחבי הארץ.

כך נוצר מצב שעשרות בעלי עסקים, בהם מסעדות, בתי מלון ואולמות אירועים - נאלצו מאז סוף שבוע להכשיר מחדש את כליהם והמטבחים שבהם נעשה שימוש בבשר מהמפעל המדובר. הרב משה צבי בוחבוט, רב העיר טבריה, פרסם הודעה לכל "בתי האוכל, מסעדות, קצביות, איטליזים ובתי מלון להשהות את השימוש" בבשר עד לבירור סופי של הרבנות הראשית את המקרה.

במקומות אחרים, בהם העיר אור יהודה, הידיעה על כך הצליחה להכניס את הציבור לפאניקה, ורבה הראשי, הרב ציון כהן, פרסם הודעה חריגה על כך שאולם אירועים "ערך בדיקה רטרואקטיבית מעמיקה ומקיפה" ובה התברר כי בפעם האחרונה שקיבל בשרים ממשווק זה, "היה למעלה משנה" ולכן קבע כי "אין כל חשש בכשרות של האולם".

בעיר רמת גן, פרסם הממונה על הכשרות, הרב חלפון חן סידה, הודעה לפיה "חלק מהעסקים לא רכשו כלל בשר בקר מהמפעל" ואותם עסקים שאכן רכשו, החזירו את הבשר למפעל, ואחרים "עברו הכשרה על הצד המועיל ביותר", ואשר על כן אין כל חשש לאכול מעסקים אלו". הרב ציין במכתב כי תעודת כשרות הוסרה מהקצבייה שפועלת כסניף של המפעל בעיר.
 
ברשתות החברתיות הופצו הודעות רבות על עסקים שבהם נמכר הבשר, ואחד מהם, גריל 443, הממוקם בצומת שילת הסמוכה למודיעין, פרסם הודעה בשמו של הממונה על הכשרות בחבל מודיעין כי "לצערנו אחד מספקי הבשר זייף והפיץ בשר כבש טרף. מרגע שהגיע אליי המידע פעלתי בזריזות מול המשגיח כשרות במקום והודעה לבעלים שהשמיד את הסחורה. בעל המסעדה הכשיר את המטבח והכלים שברשותו מחדש.

"הונאת כשרות מורכבת"

אסף ענבר, רכז היחידה להונאה בכשרות של הרבנות הראשית שהיה מעורב בתפיסה, טען כי "ניסיון העבר מלמד כי במקרה של תפיסת הונאה מסוג זה ישנה חשיבות עצומה לעבודה מהירה בשטח, שכן מייד לאחר ההלם הראשוני בעל העסק עלול לפעול להעלמת הממצאים. דרשנו וקיבלנו מבעל העסק את רשימת הלקוחות המלאה שלו וכעת אנו פועלים בשיתוף הרבנויות המקומיות על מנת לוודא בלימה של הפצת התוצרת הטריפה ויידוע הצרכנים ככל הנדרש". אסף הוסיף כי "מדובר בהונאת כשרות מורכבת שכן בוצע ערבוב של בשר טרף וכשר, דבר המקשה על גילוי מקרים אלו".

הרב רפי יוחאי, מנהל תחום אכיפה וסגן מנהל אגף הכשרות הארצי, אמר: "מחלקת ההונאה בכשרות פועלת ביעילות הודות לדיווחים יומיומיים המתקבלים ממשגיחים, מפקחים ורבני הערכים המקומיים בכל מקרה של חשד. המפקח ושאר המעורבים מנעו הגעת טריפות לאלפי צרכנים".

יוחאי הוסיף כי "בימים אלו של שיא עונת התיירות שבה תחום ההסעדה פעיל ביותר וכי רכישת הבשר מוגברת, קיים פיתוי גדול מאוד לנסות לדחוף תוצרת פופולארית ובכלל זה צלעות כבש טריפה וכדומה ועל כן נדרשת עירנות גדולה במיוחד של כל גורמי הכשרות על מנת לגדוע באיבו כל נסיון להכשיל את הציבור, אני קורא לציבור לעקוב אחר תוקפם של תעודת הכשרות".