שרי הממשלה חידשו היום (שני) את הדיון על התקציב, במהלכו אישרה הממשלה את הצעת משרד האוצר לתקציב המדינה לשנים 2022-2021, וכן את חוק ההסדרים, הכולל את הרפורמות הגדולות שבכוונת הקואליציה לקדם. על פי ההצעה שאושרה, תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על כ-432.5 מיליארד שקלים וב-2022 על כ-452.5 מיליארד שקלים. בשנת 2021 יעמוד הגירעון על  6.8% וב-2022 על 3.9%. על פי התקציב החדש, כל משרדי הממשלה יעבור קיצוץ של כ-1.5%, "לטובת כל הרפורמות והפרויקטים שעליהם סוכם במסגרת התקציב".

בתוך כך, ועדת הכנסת קבעה כי תקציב המדינה וחוק ההסדרים יונחו על שולחן הכנסת ב-31.8, כאשר הדיון בקריאה הראשונה במליאה יתקיים ב-2.9. בנוסף כדי להניח את חוק התקציב וחוק ההסדרים תפתח ישיבת כנסת מיוחדת.

עם אישור התקציב אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "רבותיי, גבירותיי, יש תקציב בישראל. תקציב של ממשלה שאכפת לה. לאחר שלוש שנים של קיפאון, ישראל חוזרת לעבוד. אני מבקש מחברי הממשלה להבין את גודל הרגע: אחרי שנים של הזנחה, אנחנו מביאים הבוקר את התקציב הכי נועז, הכי תחרותי, הכי מסייע לשכבות החלשות והכי דואג לעתיד ילדינו מזה שנים". 

עוד הוא הוסיף כי "בשנת 2021 אנחנו זורעים את עתיד ילדינו ונכדנו לשנת 2051. אנחנו מקימים מטרו בגוש דן, מכניסים תחרות בשלל מוצרי צריכה ומזון, ובכשרות, מונעים פשיטת רגל של הפנסיונרים בישראל, מגדילים את הרפואה הציבורית בישראל, מעניקים חירות ניהולית למנהלי בתי ספר, בונים לראשונה בתים לילדים עם אוטיזם, ודואגים לתזונה בריאה לילדי ישראל. התקציב משקף דאגה לכלל אזרחי ישראל ולא משרת אף אינטרס מגזרי צר".

"אני מבקש להודות לשר האוצר, אביגדור ליברמן, למנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, לראש אגף התקציבים יוגב גרדוס ולנגיד בנק ישראל אמיר ירון, שהובילו את התהליך באחריות ובהצלחה, למול אתגרים מורכבים בכל המישורים. אישור התקציב יסייע גם ליציבות הממשלה ויאפשר לשרים להפוך חזון לעשייה במשרדיהם. אמרנו מתחילת הדרך שהממשלה הזו תעסוק בציבור ולא בעצמה. אמרנו – וקיימנו. בשעה טובה לכולנו", סיכם בנט.

ישיבת ממשלה לאישור התקציב (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ישיבת ממשלה לאישור התקציב (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)


שר האוצר אביגדור ליברמן מסר: "אחרי למעלה משלוש שנים בהן המדינה התנהלה ללא תקציב, הבוקר, לאחר דיונים ארוכים, העברנו תקציב אחראי בממשלה לצד חוק הסדרים חסר תקדים ובכך הבאנו בשורה ענקית לאזרחי המדינה. הרפורמות שאישרנו מתמקדות בראש ובראשונה בהורדת יוקר המחיה, השקענו תקציבי עתק בתשתיות, בתחבורה ובנדל"ן, והעברנו רפורמות משמעותיות שיורידו את החסמים ויצמצמו את הבירוקרטיה, מה שיקל על כל אחד ואחת בהתנהלות היומיומית שלנו, העסקית או הפרטית". 

לסיום הוא הוסיף: "הדרך לאישור התקציב בכנסת מתחילה ברגעים אלו ממש ויחד, תוך שמירה על שיתוף פעולה, נעביר אותו ב-3 קריאות ונבטיח צמיחה כלכלית ויציבות שלטונית לאזרחי מדינת ישראל".

שר החוץ יאיר לפיד צייץ: "אחרי יותר משלוש שנים ללא תקציב, הממשלה אישרה את תקציב המדינה. סוף סוף מחזירים את המדינה למסלול, יהיה תקציב לבריאות, לביטחון, לחינוך, לרווחה, לתחבורה, יהיה תקציב שיושקע באזרחי המדינה. תודה לשותפיי לממשלה שגילו אחריות ונחישות ועובדים ביחד למען מטרה משותפת, למען עתיד אזרחי המדינה".

הבוקר התייחס מנכ"ל משרד האוצר, רם בלניקוב, לשיחות, והכריז כי הושגו הסכמות. בראיון בכאן רשת ב' אמר: "בגדול כל המחלוקות נסגרו, משרד הבריאות יקבל יותר ממיליארד שקל תוספת".

שר התקשורת, יועז הנדל, אמר על העברת הרפורמות בתחום התקשורת, כי "לאחר שלוש שנים בהן לא היה תקציב מדינה שחררנו סוף סוף את המדינה מהתסבוכת הפוליטית והעברנו הלילה בממשלה תקציב למען אזרחי ישראל. מדינה ללא תקציב לא נותנת שירות ראוי לתושביה".

"מסיימים את הישיבה עם תקציב"

מוקדם יותר, ראש הממשלה נפתלי בנט אמר במהלך הישיבה כי "אני יודע דבר אחד - אנחנו מסיימים את הישיבה עם תקציב". לעומת זאת, שר הבריאות ניצן הורביץ נשמע פחות אופטימי, ואמר כי "בוא לא נגיד 'הופ' לפני שקפצנו". שר האוצר אביגדור ליברמן סיכם כי "יהיו דרמות באמצע, אבל בסוף הבוקר יהיה לנו תקציב חדש".

בין היתר, שרי הממשלה החליטו לקדם החלטה שתסיר חסמים ליצוא הקנאביס הרפואי מישראל במסגרת חוק ההסדרים. שרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנתה לליברמן, הורוביץ ושר הבט"פ עמר בר לב וגייסה את תמיכתם בסעיף שאמור להגדיל את פוטנציאל הייצוא של הקנאביס הרפואי מישראל.

בתוך כך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים יקבל תוספת של מיליארד שקלים בשנת התקציב הבאה, כך סוכם בדיונים שנערכו בין שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן לבין משרד האוצר. במסגרת התוספות שיקבל משרד הרווחה, נמנים 100 מיליון שקל לתכנית לביטחון תזונתי שתאפשר הכנסה של עשרות אלפי משפחות בעוני לתכנית. 

בנוסף, התכנית הבין משרדית למאבק באלימות במשפחה בהובלת משרד הרווחה תזכה לתוספת של 105 מיליון שקלים. תוספת זו תאפשר קיצור של זמני המתנה לטיפול, הקמת בתים לגברים מורחקים והכנסתם לתכניות טיפול, תקציב גמיש לסיוע לגברים, הקמת שני מקלטים חדשים לנשים: מקלט לנשים מאוימות ומקלט לנשים הרות ולאימהות לילדים עם צרכים מיוחדים. 

תוספת נוספת של מיליוני שקלים מתכוננת לסיום המשבר בשירות המבחן למבוגרים. הגדלת התקציב תאפשר הוספת תקנים של קציני מבחן ושיפור תנאי השכר  כך שניתן יהיה לעמוד בדרישות מערכת המשפט להכנת תסקירים לאנשים בהליכים פליליים. גם תנאי העסקה של עובדי המשרד יושוו לתנאים המקובלים במשרדי ממשלה אחרים כך שיתוגמלו בעבור השעות בהן הם מוזעקים לטיפול במקרי חירום בכל שעות היום.   

כמו כן, יתווספו 60 מיליון שקלים לפיתוח שירותים חדשים לאזרחים ותיקים לתכניות למניעת בדידות, 40 מיליון שקלים לתכנית המוגנות על עובדים סוציאליים, 230 מיליון שקלים לשיפוץ ולבינוי של מעונות חדשים ומחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, 42 מיליון שקלים לנוער בסיכון, 75 מיליון להקמת מסגרות לאנשים עם מוגבלות וצרכים רבים נוספים. 

מנכ"לית משרד הרווחה והשירותים החברתיים, סיגל מורן מסרה כי "התוספת המשמעותית לתקציב תאפשר לנו לממש תכניות רבות שהמתינו לתקציב ולגבש תכניות ומענים חדשים לאוכלוסיות רבות שזקוקות לסיוע בשירותים חברתיים ולתת לעובדי המשרד את משאבים כגון כוננויות והחזרי הוצאות רכב שהם זקוקים להם כדי לתת מענה לאוכלוסייה גם מחוץ לשעות העבודה. משבר הקורונה הציב בפנינו אתגר משמעותי ביותר, לתת מענה לאוכלוסייה גדולה יותר מאשר זו שקיבלה מאתנו שירותים לפני המשבר".