החיים הם מארג של תקופות, חלקן טובות חלקן פחות, ורובן פשוט מורכבות. לחשק מיני יש קשר ישיר וברור למצב הרוח - אם עבר עלייך יום "מחורבן", פחות סביר שיבוא לך ללבוש כותונת לילה סקסית ולפתות את בן הזוג ללילה סוער. לעומת זאת, אם היה לך יום מעולה, שגרם לך להתגאות בעצמך וחיזק את הרגשות החיוביים שלך, גדל הסיכוי שיבוא לך גם על אינטימיות משכרת ואהבה סוערת בערב. אם ניקח זום אאוט מהחיים, נוכל לראות תקופות ברורות של ירידה בחשק המיני, והסבר די ברור למה דווקא בתקופות אלו, סקס לא יהיה בראש מעיינייך.

אחרי לידה
כל אמא יודעת שאחרי לידה יש שינויים הורמונליים ברמה של רכבת הרים, כאילו את מינימום על האנקונדה בלונה פארק. אל השינויים ההורמונליים מצטרף חוסר משמעותי של שעות שינה, ובאופן כללי זו תקופה מלחיצה, שמוקדשת בעיקר לתינוק החדש. סביר להניח שבכל רגע שתמצאי את עצמך שוכבת, תירדמי תוך שניות ספורות, ואם את ערה זה בגלל שיש לך תינוק על הידיים או כביסה או אלף ואחת דברים, שנדחקו הצידה לכבוד הגוזל הרך והמתוק, שכמה שהוא מתוק ככה הוא גוזל זמן ואת מירב תשומת הלב שלך.
 
חשוב לציין, שקיום יחסי מין מומלץ רק לאחר ביצוע בדיקת רופא כ-6 שבועות אחרי הלידה, וגם אז בהתאם למצב הבריאותי של האישה. בנוסף, נשים רבות מדווחות על חזרת החשק המיני רק לאחר שנה מהלידה.

עוד כתבות שיעשו לכם/ן חשק:

במקום נטפליקס: שש דרכים סקסיות לבלות ערב זוגי בבית
אגוזי מלך: מהי הדרך הנכונה לענג גבר?

לגבי הנקה ויחסי מין מוגנים אני חייבת להפריך מיתוס - אל תתבלבלו ותחשבו שבעת הנקה אתם מוגנים מהריון נוסף, זהו מיתוס! אם אתם מקיימים יחסים אחרי הלידה ואינכם מעוניינים בהריון, יש להשתמש באמצעי הגנה מתאימים.

הנקה, בריאות (צילום: אינגאימג)
הנקה, בריאות (צילום: אינגאימג)

אז אם את אחרי לידה, קחי את הזמן, הסקס לא יברח - אבל חשוב מאוד שתדעי, האינטימיות שלך רובה ככולה הולכת לרכ/ה הנולד/ת. יש שם גבר (גם בת זוג זה אותו קו המחשבה) שליווה אותך לאורך כל ההיריון ומתגעגע למגע, ליחס ולחיבור האוהב ביינכם. אל תפסיקי, גם עבורך, מגע שאינו מוביל לסקס. תתלטפו, תתחבקו, תסתכלו בעיניים, תעשו עיסוי בראש, בגב, בעורף זה לזו. זכרי שאם המיניות שלכם טובה עבורך ומענגת כשהשלב מתאים, תחזרו לעגלה ותניעו שוב את גלגלי הסקס הסוערים.

כשהבריאות לא משהו
בעת מחלה או לאחר ניתוח או פציעה, זה כנראה לא הזמן המתאים לסקס. זה יכול להיות חסם שנובע מבחינה פיזית או מבחינה רגשית. בזמן מחלה קשה לחלקנו ריגשית, אנחנו אפילו מרגישים שהגוף בגד בנו ומתרחקים מלהעניק לו עונג. מצב ריגשי קשה בעקבות המחלה יוביל אותנו להיות עצובים, בדכדוך, תשושים מהמחלה ומיואשים לעיתים מהכאבים וחוסר הנוחות שנגרמת בעקבותיה אז למי בכלל יש חשק לסקס?

אז מה כן, אם לא סקס? קודם כל, השקיעי בהחלמת הגוף והנפש, והסבירי לחצי השני למה סקס פחות מתאים כרגע. ומה בינתיים? מגע, הרבה מגע. מגע משחרר הורמונים של אוקסיטוצינים ואנדורפינים שישנו את מצב הרוח שלכם ואת החיבור לגוף. עד שתוכלי ליהנות מחדירה עמוקה ומולטי אורגזמות שוב, תוכלי להשקיע עם בן/ בת הזוג באינטימיות – חיבוקים מלטפים, נשיקות נועזות, ליטופים אינטימיים, מבטים כנים בעיניים או החלפת הודעות מתגרות ושובבות על הרגע שבו יהיה אפשר להשתעשע שוב.

גיל המעבר
ירידה בחשק המיני בגיל המעבר מתרחשת כתוצאה משינויים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים. זו אמנם תופעה "טבעית", אך ניתן "לנצח" אותה. מבחינה פיזית, אצל נשים בגיל המעבר, יש ירידה ברמת האסטרוגן שמובילה לירידה בחומרי הסיכה הנרתיקיים – אם את בת 50 ואת מרגישה שאיבר המין שלך יבש, את לא טועה. 
 
בעקבות השינוי ההורמונלי וירידה בחומרי הסיכה, הגמישות של הנרתיק יורדת ופחות דם זורם לאזור הנרתיק. היובש הנרתיקי גורם לחדירה להיות פחות נעימה ויכול אף לגרום לצריבה ושריפה לאחר קיום היחסים. זה מעגל קסמים, שגורם לאישה כאב וסבל ומוביל לירידה בחשק המיני. מצב זה יוצר תסכול במערכת היחסים, אם לא מבינים את הסיבה ומטפלים בה. לא לדאוג – יש תמיד פתרון.

אני מאוד ממליצה בגילי המעבר לעשות עבודה פנימית על עוררות מינית דרך הגוף! לא דרך הראש. עוררות מינית מובילה לרטיבות נרתיקית גם אם אין את הטבעיות של שחרור חומר הסיכה בצורה הורמונלית. נסי לעבוד עם הגוף שלך, לענג אותך, לאונן ולעורר את החשק דרך הכמיהה לעונג.

דיכאון
דיכאון מתבטא באנרגיה כללית ירודה, הרגשת חוסר אונים, מצב רוח ירוד ולעיתים פגיעה בדימוי העצמי, ולכן זה לא מפתיע, שאנשים המתמודדים עם מצבי דיכאון מדווחים גם על חוסר חשק מיני או ירידה משמעותית ברמת החשק המיני. נשים מדווחות על חוסר עניין מיני וקושי בהגעה לאורגזמה, וגברים מדווחים על ירידה בחשק המיני וקשיים בהשגת ושימור זקפה. 

טיפול בחרדה ודיכאון (צילום: canava)
טיפול בחרדה ודיכאון (צילום: canava)

בנוסף, מצבי דיכאון משליכים גם על קשרים בינאישיים. התמודדות עם דיכאון גוררת פעמים רבות חוסר רצון לטפח מערכות יחסים עד כדי ניתוק קשרים חברתיים, התנכרות לבן הזוג תוך שקיעה עצמית והרחקת הסובבים. שימו לב כי לחלקנו גם השימוש בתרופות אנטי דיכאוניות (דוג' ציפרלקס) יכולות להשפיע על האורגזמה, החשק המיני והיכולת להגיע לשפיכה אצל גברים. בהתאם לזאת, חשוב לי לציין כל תקופה שמעוררת דיכאון או אפילו מצב רוח רע – פרידה, גירושין, יום רע בעבודה, מוות של בן משפחה קרוב ועוד – עלולה לגרום גם לירידה בחשק המיני.

בשורה התחתונה, יש תקופות שלא יבוא לך סקס, וזה גם לגמרי הגיוני ולגיטימי, אבל חשוב שתזכרי שני דברים חשובים:

1. אם את מרגישה שאף פעם לא בא לך סקס? צריך לשים סימן שאלה, ולבדוק מאיפה נובע חוסר הרצון. יכול להיות שיש בעיית אינטימיות זוגית, אולי מערכת היחסים זקוקה לטיפול, משהו אצלך או אצלו שדורש התייחסות וכו'.

2. בכל זמן שתבחרי, תוכלי לעשות דברים בשביל לעודד את יצר התשוקה לצאת החוצה, אל תירדמי בשמירה ותזכרי שסקס הוא עונג, סקס הוא בשבילך, זה בסדר לקחת ממנו הפסקה בעתות משבר, אבל אל תשכחי שהסקס הוא חלק חיוני וחשוב כל כך בחיים שלך, ולכן חשוב לא לוותר עליו!

שלכם, לימור בנדל 
מורת דרך לענג, מלווה זוגות ויחידים ליצירת חשק מיני ותשוקה לאורך שנים. בואו לקבוצת הפייסבוק שלי מתעוררים ביחד לעוד פוסטים בנושא.