בית המשפט המחוזי בנצרת הורה לשחרר את רומן זדורוב למעצר בית היום (שלישי) בתנאי איזוק אלקטרוני עד תום המשפט החוזר בפרשת רצח הנערה תאיר ראדה, זאת לאחר ששהה בכלא 15 שנה.

עם זאת, זדורוב לא ישתחרר באופן מיידי, ויישאר במעצר עד השבוע הבא לפחות, זאת לאחר שהפרקליטות תעביר את חוות הדעת שלה בדיון הבא לגבי ערעורה לבית המשפט העליון.

בתמצית ההחלטה של בית המשפט, נכתב כי "הטיעון שהשמיעה המדינה כי אין בראיות החדשות שהציגה ההגנה כדי להפחית מעוצמת הראיות המרשיעות וכי אין כל סיכוי שראיות אלה יביאו לשינוי בתוצאות המשפט הוא טיעון העומד בסתירה חזיתית לקביעת השופט מלצר בהחלטה על קיום משפט חוזר ועל כן, אין לקבלו".

 "בחלוף 15 שנים שבהן שהה המבקש בכלא והרשעתו בוטלה, נקודת האיזון השתנתה, והדגש היום הוא על זכויות המבקש והשמירה עליהן נוכח הפרת האיזון שנקבע בחוק המעצרים לעניין משך תקופת המעצר אף בעבירות חמורות, כגון רצח, אינוס והריגה. המדינה כמעט והתעלמה בטיעוניה ממשך הזמן שבו שוהה המבקש בכלא, והעלתה את טענותיה כאילו מדובר בדיון ראשון בעניינו", הוסיף בית המשפט.

"לא המבקש היה צריך להוכיח כי הוא ראוי לשחרור, אלא היה על המדינה להראות כי על אף חלוף הזמן, קיימות נסיבות מיוחדות המצדיקות המשך החזקתו במעצר מאחורי סורג ובריח. בנטל זה לא עמדה המדינה", חתם ביהמ"ש.

משפחתו של זדורוב בדיון על שחרורו (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)
משפחתו של זדורוב בדיון על שחרורו (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)

לפי החלטת השופט, ערפאת טאהא, זדורוב ייעצר בבית הורי אשתו בעיר קצרין. בכל רגע נתון כאמור הוא יהיה בפיקוח, ויפקיד בקופת ביהמ"ש סכום של 150 אלף ש"ח במזומן או בערבות בנקאית צמודות מדד, וכן ישועבד נכס בשווי של 500 אלף ש"ח לפחות להבטחת התייצבותו לדיונים בעניינו וכן להבטחת תנאי מעצרו.

כמו כן, זדורוב יחתום על התחייבות עצמית בסך 200 אלף ש"ח להבטחת התייצבותו לדיונים בעניינו ולהבטחת תנאי מעצרו באיזוק אלקטרוני. בנוסף,  כל אחד מהמשומרנים שלו יחתום על ערבות צד ג' על סך 150 אלף ש"ח הן להבטחת תנאי השחרור וההתייצבות של זדורוב לדיונים והן להבטחת מילוי תפקידם של המפקחים בהתאם להחלטה זו.

בפרקליטות, שם העריכו תחילה כי הסיכוי שזדורוב ישוחרר לביתו הוא אפסי, הדגישו שיבקשו עיכוב ביצוע ויערערו כאמור לבית המשפט העליון.

במסגרת המשפט החוזר יתקיים דיון היערכות בחודש ספטמבר, ואחר כך, כפי שהודיעו השופטים, ייערכו דיונים פעמיים או שלוש בשבוע, מחודש אוקטובר ולפחות עד חודש יוני.

לפני הדיון בבקשתו של זדורוב בשבוע שעבר אמרה רעייתו אולגה כי "אני לא מאמינה שהוא ישוחרר. אנחנו לא מאמינים למערכת. הם דואגים יותר ליוקרה שלהם מאשר לאמון במערכת המשפט. רומן עוד פחות אופטימי ממני".