דאגה רבה שוררת בקרב הגורמים הבינלאומיים הפועלים לשחרורו של היהודי לוי סאלם מוסה אל מרחבי (39) מהכלא של הממשל החות'י בתימן.

מרחבי ריצה את העונש שהוטל עליו במרץ 2016 בשל חלקו בהברחתו, לפי השלטונות החות'ים, של ספר תורה עתיק לישראל. לשלושה עשר מבני משפחתו, שעזבו את תימן למצרים בחודש מרץ השנה, הובטח כי מרחבי ישוחרר ממאסרו.

כך אכן נעשה, אך הוא הועבר לידיהם של אנשי שירות המודיעין החות'ים הפועלים בשירות איראן, שמחזיקים בו מאז ללא משפט. זאת, לפי הגורמים הבינלאומיים, כדי "להפעיל באמצעותו לחצים פוליטיים".

בני המשפחה, שהוברחו בחשאי, היו מעוניינים להגיע לישראל, אך חבר המשפחה התנגד לכך ולכן התהליך התעכב וחלקם התיישבו באמירויות. את קרוב משפחתם מרחבי, אחד מששת היהודים האחרונים שנותרו בתימן, הם ביקרו בכלא לפני שיצאו מתימן למצרים ואמרו שתנאיו שופרו.

העיתון הפרו־סעודי "א־שרק אל אווסט" דיווח בשעתו כי המורדים החות'ים בתימן הביאו לעזיבתן של שלוש המשפחות היהודיות האחרונות, וכי בתמורה לעזיבה הבטיחו המורדים ליהודים את שחרורו של לוי מרחבי העצור.

ספר התורה, שגילו נאמד ביותר מ־500 שנה, הובא ארצה ב־2016 על ידי 17 מבני הקהילה היהודית בתימן שעלו לישראל. הם זכו אז לקבלת פנים חמה ומתוקשרת מצד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ואף הצטלמו איתו ועם ספר התורה העתיק. התמונות שלהם עם הספר עוררו זעם בשורות השליטים החות'ים בתימן, שפתחו בחקירה והחלו במבצע מעצרים, שכלל את לוי מרחבי.

שלושה יהודים ו־12 ערבים, שנעצרו בתימן בעקבות "הברחת" ספר התורה לישראל, שוחררו אחרי זמן קצר, אבל מרחבי נותר במעצר. שלטונות תימן טענו כי "ספר התורה נחשב לאוצר היסטורי ולרכוש המדינה". כמו כן, דווח אז כי נעצר עובד מוסלמי בשדה התעופה בתימן שממנו המריאו היהודים, בחשד שאפשר במתכוון לרב הקהילה לעלות למטוס עם הספר העתיק.