קבינט הקורונה יתכנס היום (שלישי) בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה בישראל. על הפרק, בין השאר: תו ירוק במתכונתו המלאה ומסיכות בהתקהלויות בחוץ של יותר מ־20 בני אדם.

פרופ' רן בליצר, ראש צוות המומחים המייעץ ל"מגן ישראל", התריע הבוקר בגל"צ, כי "אם נמשיך באותו הקצב, בכל 10 ימים נכפיל את מספר המאומתים ונגיע למספרים שלא נראו גם בגל השלישי. כדי לבלום את זה - צריך לפעול היום. מי שחושב על סגר צריך לחשוב על הגבלות כרגע".

בכירים בקבינט הקורונה אף אמרו אתמול כי קיים "חשש לסגר מלא בתקופת החגים", זאת על רקע העלייה בתחלואה. גם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש אמר אתמול כי לנוכח העלייה בתחלואה "המצב מדאיג" וכי במשרדו בוחנים הטלת הגבלות נוספות, תוך כדי הידוק התו הירוק.

אש, ששב וקרא לציבור להתחסן ולשמור על ההנחיות, הוסיף כי מתקיים מעקב אחר העומס בבתי החולים באמצעות מדד מיוחד שפיתח משרדו, המבוסס על שקלול כלל המאושפזים בבתי החולים על בסיס חומרת מצבם. אש הדגיש כי כרגע לא נקבע רף מסוים שלפיו יוטלו הגבלות נוספות על הציבור.

בינתיים נמשך מבצע החיסונים, ועד כה חוסנו במנה השלישית כ־45 אלף מבוגרים מעל גיל 60. “אנחנו פועלים מתחילת המבצע במתכונת מוגברת והיעד הוא לחסן במהירות האפשרית את האוכלוסייה שבגיל 60 ומעלה”, אמרה אתמול מנהלת שירותי בריאות כללית במחוז דן־פתח תקווה, ד”ר יעל רייכנברג.

אתמול היו פניות רבות למוקד הטלפוני של שירותי בריאות כללית לקבלת תור לחיסון השלישי לבני 60 ומעלה. “חשוב לי מאוד להתחסן כמה שיותר מהר. הקורונה מתפשטת כמו אש”, סיפרה תושבת ותיקה בתל אביב, שאמורה להתחסן היום. “אני נמנעת מלצאת מהבית אם זה לא למטרה חיונית. אחרי החיסון כבר ארגיש בטוחה יותר”.

בינתיים, גם בבתי דיור מוגן ובתי אבות החל מבצע החיסונים. “אני מקווה שיאפשרו לכל אנשי הצוות לקבל את החיסון”, סיפרה עובדת בבית דיור מוגן באזור המרכז.

אחת הסוגיות הרפואיות הבוערות נוגעת להיעדר הסנכרון הרפואי בין הרשומה הרפואית בקופות החולים לזו שבמרפאות הדיור המוגן, מצב המאלץ את הדיירים לקבל טיפולים רפואיים מרופאים שאינם חשופים להיסטוריה הרפואית המלאה שלהם.

בתחילת משבר הקורונה עתרה עמותת דיירי הדיור המוגן לבג”ץ, שקיבל את תשובת משרד הבריאות לטפל בנושא לאחר סיום משבר הקורונה, שכידוע אינו נראה באופק.

יו”ר עמותת דיירי הדיור המוגן לאה שץ סופר קוראת לשר הבריאות ניצן הורוביץ לטפל בהקדם בסוגיה. ”מדובר בסיטואציה אבסורדית, הגורמת לאלפי קשישים ליפול בין הכיסאות. מחד, דורשים מהם במהלך הקורונה להימנע ככל האפשר מיציאה מהבתים, ומאידך, מצפים מרופאי הבית לטפל בהם ללא גישה לתיק הרפואי שלהם בקופ”ח, מצב שמהווה סכנת חיים עבור האוכלוסייה בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר”.

בתוך כך, מתווה החינוך הוצג לראש הממשלה נפתלי בנט. לפי המתווה, במקרה של חשיפה לתלמיד חולה קורונה, תלמידים ומורים שלא התחסנו נגד קורונה או לא החלימו ממנה יישלחו לבדיקות מהירות (אנטיגן) יומיות למשך שבוע. בזמן זה הם לא יחויבו בבידוד ויוכלו להמשיך להגיע לבית הספר.

אם אחת הבדיקות המהירות תימצא חיובית, התלמיד יישלח גם לבדיקה רגילה לאבחון קורונה (PCR). רק במקרה שבדיקה זו תהיה חיובית, התלמיד יישלח לבידוד. לפי המתווה, תלמידים ומורים שהחלימו או התחסנו יוכלו להמשיך בשגרת חייהם, ולא יידרשו לבדיקות או בידוד.