המשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' איתמר גרוטו, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, זאת על רקע התחלואה הגואה בקורונה, שהגיעה ל-3,161 מאומתים ביממה האחרונה, התכנסות הקבינט והדיבורים החוזרים על סגר בחגים.

"אני חושב שבכל זאת המצב שונה", פתח גרוטו את דבריו. "אנחנו נמצאים במצב בו צריך לקבל החלטות לא פשוטות של ניהול סיכונים".

"אני מסתכל על הנתונים, היינו במצב דומה לפני שנה בעידן טרום החיסון", אמר. "על אותם מספרים של חולים מאומתים היה לנו מספר הרבה יותר גבוה של חולים קשה בתקופה הזאת".

גרוטו המשיך בקו של "ניהול הסיכונים", והבהיר כי "ברור שיכולות להיות טעויות. טעות לצד אחד היא להתחיל לעשות מגבלות וסגרים, הרי ייגרם נזק ודאי פגיעה בכלכלה, זה פוגע בכיס של בעלי העסקים הקטנים והבינונים ומשפיע על הבריאות, על החינוך". 

עם זאת, ציין כי "הטעות לצעד השני היא אם ממשיכים להתנהג בלי סגרים אז הנזק הוא פוטנציאלי, אנחנו לא יודעים באופן ודאי שנגיע לבעיה, שיעור התמותה נמוך בצורה משמעותית. שאלה המרכזית היא האם נגיע לעומס בלתי נסבל במערכת הבריאות, צריך להגיע לאיזון, לכיוון שמירה על החיים ופחות מגבלות. אנחנו יכולים לעבור את זה בלי סגר".

גרוטו סתם את הגולל על הטענות של יו"ר האופוזיציה נתניהו, לפיהן ממשלת בנט-לפיד התמהמה בקבלת ההחלטות על החיסונים: "ההחלטה אם לחסן בחיסון השלישי לא הייתה התלבטות פוליטית אלא מקצועית, עד שבאמת המומחים היו בטוחים שזה נדרש".

"עד לפני שבועיים רוב הגורמים המקצועיים לא תמכו. זה השתנה עם הנתונים החדשים שהצטרפו בשבוע האחרון. אני חושב שבנט לא היה מקבל גיבוי בקהילה המדעית וחשוב שיהיו להחלטות הממשלה גיבוי מקצועי", הדגיש.

גרוטו אמר כי הוא אינו חושב שצריך לעטות מסכות רחוב ובחללים פתוחים, אלא "אולי באירועים גדולים כן יהיה מוצדק". כמו כן, הוסיף כי "נושא התרומה היחסית של תחלואה מחו"ל היא יחסית נמוכה, כי עיקר התחלואה מגיעה מישראל. ככל שאין וריאנט חדש אנחנו יכולים קצת יותר לפתוח".

בסוף דבריו, הבהיר הפרופסור כי הוא תומך במדיניות ניהול הסיכונים של הממשלה, ושלדעתו אפשר לפתוח את בתי הספר כמתוכנן: "הקווים של המנהיגות של בנט ושקד הם לכיוון של איזון בין הצרכים ואני חושב שכך נכון". לגבי בתי הספר, השיב כי היה "אולי מטיל מגבלות באזורים מסוימים, אבל מעבר לזה הייתי פותח רגיל בכל המקומות".