מספר הנדבקים מנגיף הקורונה בישראל, ששובר שיאים מיום ליום, לא נותן את אותותיו ברחובות. בסיור בין עסקים במרכז תל אביב זיהינו אתמול אי־הקפדה משוועת על חובת עטיית המסיכות במקומות סגורים. בחלק מהמקרים המוכרים בעצמם מניחים מסיכה על פניהם ברישול וברוב המקרים לא מעירים ללקוחות בנושא. בין היתר מדובר במרכולים שכונתיים, קיוסקים וחנויות בגדים. 

"חם. אי אפשר להסתובב עם הדבר הזה ובטח לא לזכור לשלוף אותו כל הזמן כשנכנסים לאיזשהו מקום", אומר אחד הלקוחות. "חנות ברחוב זה נחשב מקום סגור? לא חשבתי על זה. אני יודעת שמדובר בקניונים, מופעים, בתי מלון וכדומה. אם אני נכנסת לחנות ברחוב או לסופר שאין בו יותר מדי אנשים, אז אני לא בדיוק חושבת על זה", מיתממת ענת, תוך שהיא עומדת בתור לקופה בסופר כשהיא ללא מסיכה. 

בכניסה לדיזנגוף סנטר בתל אביב השומרים מקפידים שאיש לא ייכנס ללא מסיכה. את המדחומים מתחילת המגיפה השאירו, כמו בשאר המקומות הסגורים, במחסנים. עם הכניסה לקניון מתגלה כי רבים מהמבקרים בו מסתובבים ללא מסיכה על פניהם. חלקם עונדים אותה על הסנטר. בניגוד לגלי התפרצות קודמים, הפעם לא רואים פקחים או שוטרים שאוכפים את העניין. 

משטרה אוכפת הנחיות בשוק (צילום: אבשלום ששוני)
משטרה אוכפת הנחיות בשוק (צילום: אבשלום ששוני)


"התחושה היא שאין מספיק אכיפה בשטח. אני רואה אנשים נכנסים למקומות סגורים ולחנויות ללא מסיכות, וכשאני מבקש לעטות מסיכה – עוד מגיבים במבט זועם. זה לא כמו בגלי הקורונה הקודמים, כשראינו יותר נוכחות ואכיפה. הפעם נראה שהחגיגה נמשכת, כשהתחלואה משתוללת", מספר ישראל נחום (64) מרמת גן.

חיים (59) מבתי ים אומר: "אין מספיק אכיפה. אומנם ראיתי פקחים מסתובבים וגם רושמים קנסות, אבל זה מעט מדי. הבעיה הגדולה היא שאין משמעת עצמית וההתנהגות במדינה נראית מופקרת. אי אפשר לשים פקח בכל פינה ולא תהיה הרתעה כל עוד לא יכניסו לכלא את מפירי הבידודים. 

"בינתיים החגיגה בנתב"ג נמשכת, גם אם הרחיבו את רשימת המדינות האדומות, במשחקי הכדורגל והכדורסל אין הגבלה על מספר הצופים והחתונות נמשכות. אני מאוד מאוכזב מהתנהלות הממשלה במשבר הקורונה, כי נראה לי שאין מדיניות. גם מרגיז שיותר ממיליון איש עדיין לא התחסנו".

תושב פתח תקווה מוסיף: "כשנכנסים לסופרים גדולים רואים שם עובדים ולקוחות שמסתובבים ללא מסיכה. בקושי רואים שוטרים בשטח ויש תחושה שהמשטרה לא עושה את העבודה". 

בתוך כך, במשטרה מציינים כי בימים האחרונים הוגברה האכיפה באשר לתקנות הקורונה. אתמול נרשמו על ידי השוטרים 413 דוחות, מהם 128 בגין אי־עטיית מסיכה. בנוסף, אותרו 263 איש שהפרדו בידוד. במקביל, עיריית רמת גן הודיעה שפקחים מטעמה יחלו להטיל קנסות על נוסעים באוטובוסים בעיר שלא יעטו מסיכות. המבצע יחל בהסברה ויימשך באכיפה.