אכזבה מרה בארגוני הסביבה משורה של כשלים בתקציב המדינה שאישרה שלשום הממשלה, בשל הפער בינו לבין מימוש האג’נדה המוצהרת של שרי הממשלה החדשה - לצקת תוכן ממשי למאבק במשבר האקלים ודחיפת המעבר לאנרגיות מתחדשות.

“אגף התקציבים שולט בשרים, ומדובר באותם כלכלנים שמקדמים את אותן תוכניות תחת ממשלה שונה לגמרי. מאחורי כל הודעות השרים הנוגעים בדבר לא עומדת כל תוכנית בין־משרדית מחייבת ומתוקצבת עם יעדים ברורים. שלטון הפקידים ממשיך גם בממשלה החדשה”, אמר ל"מעריב" גורם שעקב מקרוב אחרי דיוני התקציב. 

אלעד הוכמן, מנכ”ל מגמה ירוקה, אמר: “ההחלטות בתקציב המדינה מקבעות את הגז כמקור האנרגיה המרכזי של ישראל, עד כדי כך שבניסוחים הגז מתואר הלכה למעשה כאנרגיה נקייה".

בשיחה עם "מעריב" הוסיף: "המשרד ברשות השרה זנדברג אישר בהצבעתו על התקציב את ההונאה הגדולה ביותר של הציבור. אין יעדי אנרגיה מתחדשת ואין תקציב עבורם, התקציב מנותב להעמקת השימוש בגז מזהם כמקור הדלק העיקרי של ישראל, והרפורמה ברישוי העסקים בסופו של דבר תקבור את היכולת של המשרד לקבוע תקנות מצילות חיים". 


תוכנית שיקום


עם כניסתו לתפקיד, הצביע שר הבריאות ניצן הורוביץ על האג'נדה שלפיה הוא מתכוון לפעול, והסביר כי מערכת בריאות הנפש דורשת רפורמה מקיפה שתסיים את ההזנחה ארוכת השנים. 

במסגרת התקציב, סוכם על תוכנית שיקום למערך בריאות הנפש. בין היתר, סוכם על 400 מיליון שקל לטובת בינוי ושיפוץ מרכזי בריאות הנפש ובתי החולים הפסיכיאטריים. במסגרת שלב א' בתוכנית, יועברו 400 מאושפזים כרוניים מבתי החולים לבריאות הנפש למסגרות בקהילה. כמו כן, ייצאו לדרך פרויקטים חדשים להקמת "בתים מאזנים", וקופות החולים יפעילו צוותי משבר שיגיעו לבית המטופל. 

ניצן הורוביץ (צילום: רונן חורש, לע''מ)
ניצן הורוביץ (צילום: רונן חורש, לע''מ)


עוד סוכם על יישום של תוכנית מקיפה לקיצור תורים לטיפולים פסיכותרפיים בקופות החולים.ד"ר צבי פישל, מנהל מחלקה ג' מבוגרים בבית החולם גהה ויו"ר איגוד הפסיכיאטרים בישראל, אמר ל"מעריב" כי יש אי־ודאות והתמונה עוד צריכה להתבהר. 

"אם לא ניאבק בשמנו ובשם המשפחות, זה לא יקרה. זה עדיין מאכזב, למרות התוספת שעליה הוחלט, כי הנקודה הקריטית היא שלא נעשה מספיק. בכל הנוגע לנושא האשפוזים, בינוי, והתקן של מיטות ביחס לאוכלוסייה, אנחנו בתחתית העולם המערבי, ויש עוד הרבה מה לעשות".
אכזבה היא גם מנת חלקם של הרופאים המתמחים. הורוביץ החליט כי משרד הבריאות יחל בשלב הראשון בתוכנית רב־שנתית לקיצור תורנויות המתמחים. 

במסגרת התוכנית, תקוצר התורנות רק של מתמחים בפריפריה באופן מיידי מ־26 ל־16 שעות, ואילו מתמחים בבתי החולים במרכז הארץ ימשיכו במשמרות הארוכות.

בנושא אחר, ההישג של שר הרווחה מאיר כהן ביחס לתקצוב ארוך טווח ראשון למיזם הלאומי לביטחון תזונתי זוכה לשבחים בקהילת ארגוני הסיוע לנזקקים. ההסכמה בין כהן לאוצר תבטיח את המשכיותו ועצם קיומו של המיזם, ותשאיר את הוויכוח על היקפו. 

“הכללת לפחות 100 מיליון שקל בבסיס תקציב המדינה לצמצום אי־ביטחון תזונתי, מתוך כמיליארד שקל שחסרים לנושא, הם צעד ראשון ומשמעותי ומסר חשוב לחברה האזרחית ולאוכלוסיות המוחלשות בישראל, אשר מתמודדות עם מצוקה קשה ומשבר כלכלי חמור”, אומרים מייסד ונשיא לתת