ראו, הוזהרתם! לפניכם ראיון עם שולי רנד. אם מי מכם מצפה לחגוג כאן על רכילות כזו או אחרת שנכרכה בשמו שלא בטובתו, הוא הגיע לכתבה הלא נכונה, שבה רנד, השחקן המופלא, מפנה את כל הבמה לזמר שבו, אחת התופעות המפעימות בזמר הישראלי מזה עשור ומחצה. זאת, לרגל השתתפותו ב-18 החודש בפסטיבל הכליזמרים ה-34 בצפת. ראיון מלב אל לב.

כשהוצאת ב-85' - בהיותך בן 23 ולפני שהתפרסמת כשחקן - תקליט-שדרים של שני שירים, האם הייתה לך אז כוונה לפתח קריירה של זמר, דווקא?
"הכל הלך בהתחלה ביחד. כבר הייתי בתוך העניין של משחק, כשלמדתי בסטודיו ניסן נתיב, אבל פזלתי גם לעניין של המוזיקה. אדם עושה תוכניות והקדוש-ברוך-הוא צוחק".

אם נתחקה על שורשי המוזיקה שלך, האם כילד וכנער היית נעים זמירות בני-ברק?
"לא, אבל בא ממשפחה דתית-לאומית מאוד מוזיקלית. אבי, זכרונו לברכה,  יעקב רנד, היה בעל תפילה מחונן לא פחות מאשר היה פרופסור לחינוך. כך היה גם סבא שלי. המוזיקה שעליה גדלתי בילדותי הייתה חסידית ושרנו גם זמירות שבת ייחודיות. מצד שני, הורי שהיו שנים בצרפת שרו אצלנו גם זמירות אחרות. כך שמענו בבית שנסונים של שרל אזנאבור ושל ז'אק ברל. מצד שני התנגנה אצלנו הרבה מוזיקה קלאסית, בהיות אחותי בוגרת האקדמיה למוזיקה וגם משירי הביטלס ואריק איינשטיין. כל זה עם ניגונים חסידיים ומוזיקה של כלי-זמר".

הופעת לפני הצבא?
"היו לנו כל מיני להקות בני-ברקיות קטנות (צוחק קלות). אפילו הופעתי פעם באיזו תחרות כישרונות צעירים בעיר וקצת ניגנתי בגיטרה, אבל זה לא היה רציני. כשהתיאטרון תפס אותי חזק, ויתרתי על המוזיקה".

לפני שתספר איך ויתרת, כשהוצאת את תקליט השדרים שהזכרנו, האם העלית בדעתך שתמלא את קיסריה?
"קיסריה? - מי חלם. האמת היא שהיה לי חבר בעל אמצעים. יום אחד הוא ראה אותי יושב ומנגן בבית בגיטרה ושאל אותי מה אעשה עם זה. אז אמרתי לו - 'אם היו לי האמצעים שלך, הייתי עושה אלבום'. הוא לקח את זה ברצינות ואמר 'קח כמה שצריך בשביך להקליט שני שירים'. כך נולד תקליט השדרים ההוא, שכמה עותקים ממנו עדיין מסתובבים בעולם".

כשלונה של אותה הרפתקה מוזיקלית גרם לך להרפות מהמוזיקה למשך 22 שנה?
"נשאבתי לגמרי אל התיאטרון ואיתו גם לקולנוע. זמר? - זה בכלל לא היה בתוכניות שלי".

אז מה קרה?
"עמיר בניון, שלא הכרתי אותו עדיין, פנה אלי בצורה משונה ואמר שכתב לי אלבום. 'מי אמר לך שאני יודע לשיר?', כך הגבתי. עמיר התעקש. נפגשנו. הוא השמיע לי משהו ומהעידוד שלו הגעתי לאלבום 'נקודה טובה".

(אם נעצור לרגע את שטף הדברים, כאן הצליח רנד להתקיל אותי, לאחר שלא ידעתי על מעורבות  כלשהי של בניון בסיפור ההצלחה שלו. כששלפתי את האלבום, שיצא באוקטובר 2007, לא מצאתי בו איזשהו אזכור לבניון...)

ואז בא התיקון: "בסופו של דבר האלבום עם עמיר לא יצא לפועל והאלבום ההוא, שבו כתבתי הכל, יצא בהפקה מוזיקלית  של שמוליק דניאל, שבהפקה מוזיקלית שלו עומד לצאת תוך כמה חודשים האלבום הגנוז מלפני 14 שנה עם השירים של עמיר. אני מעריץ שלו. הוא משורר נפלא וגם מוזיקאי עצום. כמי  שכותב מאז את כל החומרים שאני שר, זאת הייתה חוויה מרתקת לעבוד עם עמיר ולגלות עולמות שלמים בשירים שלו".

מניין פרץ "אייכה?"
"מהמילים של השיר עם הרגשה חריפה של קושי יחד עם תקווה להמשיך לחתור".

בין השירים האמוניים באלבום ההוא, כמו "אייכה", היה שיר כמו "המשורר", לזכרו של חנוך לוין, משהו שבא ממקום שונה והנגנים, דוגמת אסף אמדורסקי וקרני פוסטל, לא מממש מ"המגזר".

"לא רק הם. גם אסף תלמודי, שאיתו עשיתי את אלבום האולפן השני שלי, רצוא ושוב' וכמו כן את המופע 'תשליך', כך גם הבמאי גידי דר, שאיתו עשיתי את הסרט 'אושפיזין' ובאיזושהי צורה גם את 'אגדת חורבן'. זה שחזרתי בתשובה, לא אמור להפריע לי לעבוד עם אמנים שלא חושבים בדיוק כמוני. אם עוברים בחיים גלגולים, זה לא אומר שצריך להתנתק.

"לא להתנתק זה אומר לי להמשיך לשיר משירי מאיר אריאל. עכשיו אני מבצע במופע 'תשליך'  שירים של רמי פורטיס, ברי סחרוף, שלום חנוך, אביב גדג', עמיר לב, גם 'המכשפות' במעין מיוזיקל לאדם אחד. חשוב לי שהקהל שלי לא יהיה מוגבל מגדרית ושההופעות שלי יהיו פתוחות לכמה שיותר אוזניים".

יש לך סייגים כאדם דתי, או גם בגלגול הנוכחי שלך אתה שר הכל, או שמא יש לך סייגים?
"יש סייגים וכשצריך, עושים התאמות".

ללכת על קיסריה שנה וחצי לאחר הוצאת אלבום הבכורה, זאת הייתה העזה מבחינתך?
"כנראה, שזאת הייתה העזה משתלמת, לאחר שהמופע שם הצליח. זאת, למרות שבאופן אישי אני לא משוגע על הופעות גדולות מאוד. אמנם זה נחמד כשזה קורה, אבל אני מעדיף הופעות יותר קטנות שבהן אפשר להרגיש את הנשמה של הקהל".   

יש הבדל בין שולי הזמר לבין שולי השחקן?
"אני משתדל לשלב. בהופעות שלי כזמר ההגשה שלי מושפעת מהיותי שחקן".

לבסוף, בתך אודליה הופיעה בברכתך ב"הכוכב הבא"?
"אודליה היא בעיקר יוצרת שכותבת נפלא שירים וידעתי שהלכה להופיע שם. כילדה גדולה, היא לא הייתה צריכה אישור ממני. מצידי, שתעשה מה שטוב לה ושתצליח בענק". 

*פסטיבל הכליזמרים ה-34 ייערך בניהולו האמנותי של חנן בר-סלע בין ה-17 ל-19 החודש בהשתתפות כ-150 אמנים. ביניהם: שירי מימון, שמעון בוסקילה, עמיר בניון, רביב כנר, אמיר דדון ועוד.